Mijn 14 jarige kat valt ineens aan. Waarom?

In september vorig jaar moest ik mijn ene kat van 13 jaar in laten slapen na een hersenbloeding. Uiteraard was de andere kat (nu 14 jaar) steeds op zoek naar zijn broertje, die helaas niet terug kwam. De maanden daarna was mijn kat van slag, miauwde veel (echt klagen), ook was hij ineens heel aanhankelijk terwijl hij al die jaren helemaal niet aangehaald wilde worden. Alleen wanneer hij er zin in had, dan kon ik hem aaien. Sinds enkele dagen, valt hij mij aan!! Het begint met een hoge rug, dikke staart en is helemaal gefocust op mijn voeten!! Toen ik merkte dat hij mij wilde aanvallen heb ik hem met mijn stem gecorrigeerd en gezegd.. hou je nou op?!! Toen ging hij wel weg en sprong op een eetkamerstoel om daarna te gaan liggen en heel wild zijn staart proberen te pakken.. Heel vreemd was dat. Vanavond zat ik op de bank de krant te lezen en hij kwam naast me zitten, normaal gesproken wil hij dan aandacht maar op de een of andere manier zat ie naar me te loeren (verschil tussen gewoon kijken en loeren, zag ik duidelijk). Hij ging ook echt in de aanval en krabte en beet me. Ik heb hem toen met een krant een mep gegeven (sorry, maar ik schrok echt). Wat is er met hem aan de hand? Hij is sinds de dood van andere kat, wel de hele dag alleen. Verveeld hij zich? Mist hij de andere kat? Waarom klaagt en zeurt hij (terwijl er genoeg eten is, kattenbak is schoon) en valt hij mij nu ineens aan? Is hij misschien ziek? Iemand een idee? Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

bij gedragsveranderingen altijd als eerste een medische oorzaak uit laten sluiten.
katen zijn meesters in het verbergen van pijn of andere lichamelijke problemen.
het heeft geen enkele zin te gaan gissen naar de oorzaak van dit gedrag als we niet weten of er een medische oorzaak aan ten grondslag ligt.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een plus! zeker bij oudere dieren zou ik me eerst zorgen maken over medische kwalen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en weer een (standaard) plusje voor de kattenafdeling! :) kort maar krachtig!
Ivana
12 jaar geleden
Natuurlijk ook hier een plus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, ook kan de poes dement worden en zulk gedrag vertonen.+
Rieneke1
12 jaar geleden
@willie26, laat je nog even weten hoe of wat?
zo nodig kijken we verder.
Rieneke1
12 jaar geleden
dat is goed nieuws!
geef hem van mij ook maar een kroeltje.

Andere antwoorden (6)

Ik heb net hetzelfde meegemaakt! Wij hadden 2 katten(broers) en de ene is overreden toen hij 6 maanden was, en sinsdien is mijn andere kat ( 5jaar ondertussen) nog altijd koppig van karakter, voor aijn broer dood was was hij speels en lief, maar erna is hij koppig en krabt hij veel.. Het verbeterde weer met de jaren, maar het staat nog altijd niet op punt..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het klinkt inderdaad wel alsof hij zn vriendje mist...hij is nu op zoek naar een andere uitdaging denk ik. Iets om mee te spelen. Misschien kun je wat speeltjes kopen? Succes...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leg het probleem uit bij de dierenarts, hij zal hier meer expertise in hebben. Het kan zelfs dementie of een lichte hersenbloeding zijn. Ik zou hem even laten nakijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onze kater raakte helemaal van slag toen onze hond, zijn vriend, stierf. Kennelijk knapt er dan iets in de hersentjes van de kat, hij mister zijn vriend heel erg. Misschien moet je toch laten nakijken of er geen hersentumor is of zo, dat beinvloedt het gedrag ook heel erg.
Meer afleiding zou wellicht wel helpen omdat het dier nu vaak alleen is, maar om nu een extra kat te nemen lijkt me voor de nieuwkomer ook niet zo leuk hoewel het misschien dè oplossing is.
Katten blijven moeilijk te bevatten dieren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb er niet zo veel verstand van, maar kan het ook zijn dat uw kat u als "schuldige" aanwijst?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aan uw verhaal te horen denk ik aan een (kleine ) hersenbloeding, het begin van dementie en/of een psychose.
De dierenarts kan dit in beperkte mate vaststellen, dat hangt met name af van de specialisatie van de dierenarts en de uitrusting van de praktijk.
Feitelijk zou een MRI het mooiste zijn maar ook uit de pupilreflex en andere neurologische beelden kan een dierenarts een inschatting maken.
De kat geeft niemand de schuld hoor, hij reageert gewoon op de werkelijkheid zo hij die beleeft, deze kan door oa. bovenstaande oorzaken erg vertekend zijn.

Zoek het goed uit , dit kan lijden (van zowel de kat als uzelf) als gevaar (de kat kan anderen aanvallen met vervelende gevolgen) voorkomen.
Ik wens u veel sterkte en wijsheid om moedig door te pakken.