Wanneer komt een landschildpad uit haar winterslaap?

De schildpad heeft zich in de serre ingegraven . Nu wordt het al behoorlijk warm in de serre dus verwachten we dat ze zal wakker worden. Maar neen.. hoeveel geduld moeten we nog hebben alvorens ze zelf op te graven. (Deze schildpad hebben we vorige voorjaar gevonden langs de weg. Waarschijnlijk ook uit haar winterslaap gekomen en op stap gegaan.)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

moerasschildpadden ontwaken al bij temperaturen van 8 gr. celcius, maar bij landschildpadden ligt dat anders.
zij hebben een minimale middagtemperatuur van zo'n 14 gr. nodig.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar haal je deze informatie vandaan?
Rieneke1
12 jaar geleden
ik heb jarenlang moerasschildpadden gehad.
veel gesprekken ook gehad met schildpadopvang alphen ad rijn.
ervaring en connecties dus :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zijn ze toch grandioos verkeerd voor gelicht. Een Trachemys scripta elegans komt pas boven water als de watertemperatuur boven de 7gr. C. is, onder de 7gr. C. beweegt een Trachemys scripta elegans niet omdat er dan geen verbranding van voedsel plaats vind in de spieren. Het ontwaken van een schildpad heeft totaal niets te maken met een lucht temperatuur maar met de temperatuur van de omgeving, bij de moerasschildpad is dat het water ( een Trachemys scripta troosti komt pas naar boven bij een watertemperatuur boven de 10gr. C.), bij een landschildpad is dat de grond of het substraat waarin de schildpad verblijft. Als een moerasschildpad boven water komt bij een luchttemperatuur van 8gr.C. spreken we gegarandeerd over een Trachemys scripta elegans en ligt de vijver op een plek waar deze veel zonlicht opvangt. Spreken daarin tegen over de Chelydra serpentina, deze komt al boven het watert zodra het ijs van het verblijf af is. Een standaard antwoord zoals jij geeft is bij schildpadden niet mogelijk, net zo min als men Fries paard kunt vergelijken met een Shetlander.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ons schildpad is aan het ontwaken. Hij zit met zijn kopje boven de grond en zijn schild en voetjes zitten nog onder de aarde. We zijn blij daarmee. Dus je had gelijk met jou antwoord! Bedankt

Andere antwoorden (1)

Wanneer de schildpad boven de grond komt is afhankelijk van de temperatuur van de grond en schijnduur van de zon op het stukje grond waar hij begraven zit.

Afhankelijk van de soort zal de bodem een temperatuur moeten hebben tussen de 10 en de 15gr. C., het kan dus nog tot half april duren voordat de schildpad naar boven komt.

Overigens behoren de landschildpadden tot beschermde dieren en mogen niet zo gehouden worden, u dient minimaal een bewijs van herkomst van het dier te hebben bij de laagste categorie, bij ernstig bedreigde dieren dient u zelfs een houdersontheffing en een cites document te kunnen overleggen, bij controle en niet de juiste papieren worden de dieren in beslag genomen en kan er een boete tot €25.000,00 volgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jeeehmig. Ik ken mensen die deze dieren in hun koffer uit Afrika meenemen. Voor mij mogen ze gesnapt worden bij de douane.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat ik met jou mee hopen. Er zijn meer dan voldoende schildpadden die hobbymatig gekweekt(gefokt) worden