Wat is een geschikte hond voor een kind met het syndroom van asperger?

Mijn zoontje van 6 heeft het syndroom van asperger. De hulpverlener heeft mij geadviseerd een ''buddy'' voor mijn zoontje te zoeken. Ik ben veel aan het zoeken op internet wat geschikte rassen zijn hiervoor maar ik kan niet de specifieke rassen vinden.
Wie weet het wel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de hulpverlener?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die is niet goed snik....volslagen onverantwoord.
Een hond KAN goed zijn voor / een goede invloed hebben op kinderen met eender welke handicap, maar een huisdier is GEEN therapeutisch middel ; daar komt nogal wat bij kijken, waar je als ouder ook 100 % -zo niet meer - achter kunt staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal eens met Marleen. Laatst hoorde ik ook weer een verhaal van dat het tegenviel (kind was zelfs al 13!). Overweeg alleen een hond als je er zelf heel graag één wil en ook de hond had genomen als jouw kind geen Asperger had. Verder zou ik geen pup nemen (antwoord) maar een al evenwichtige volwassen hond, opgegroeid bij kinderen maar eigenlijk raar ik het hele plan af, het kan vreselijk fout lopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
top antwoord Marleen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+marleen
+pelle: neem alleen een hond als je er echt een wilt,
inclusief uitvallende haren, modder en zand in huis enzovoorts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Adriek: en inclusief uitlaten, mee op vakantie en weet ik veel wat nog meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
pelle en marleen zeggen precies wat ik ook al dacht: alleen een hond nemen als je er zelf helemaal achterstaat.
en dan maakt het ras niet zo veel uit. (Bijna) elke hond is goed om mee om te gaan voor een kind. Voordeel van een hond t.o.v. menselijke vrienden is wel, dat het kind de hond beter begrijpt, omdat de hond net als hij logisch denkt en geen verborgen bedoelingen heeft. In dat opzicht heeft de hulpverlener gelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In ieder geval een volwassen hond nemen.
Dan weet je hoe het karakter zich gevormd heeft ipv een puppy die alle kanten nog op kan gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De hond en de agapornis van onze dochter kunnen voor haar op bepaalde momenten veel meer betekenen dan wij als ouders thuis of haar begeleiders op de woonvoorziening.
Momenten van even alleen en toch niet eenzaam.
Daarnaast leert zij ook om te gaan met verzorging, schoon-maken,voeding,verantwoordelijkheden,etc.
Aspergers hebben een normale tot bovennormale begaafd-heid, dat kun je gebruiken. Waar ze ondersteuning voor nodig hebben is hun autisme.
En uiteraard is het belangrijk dat zowel ouders als kind een hart voor dieren hebben.

Antwoorden (14)

de bordercollie of een kruising daarmee zou goed zijn
neem in ieder geval een"slim"
ras
dieren voelen namelijk alles goed aan
heb zelf 2 kinderen met ASS en zie dat dit heel goed gaat
het is natuurlijk geen exacte wetenschap
ook omdat dit ras veel naar buiten wil is dit natuurlijk prima afleiding die mooi in te plannen is in het dagprogramma want een ass,er moet zich natuurlijk niet gaan vervelen!
meestal worden het dikke vrienden
ik zou dan wel een pup nemen, en er ook rekening mee houden dat ook een pup eens dood gaat en dat moet je dan wel goed uit kunnen leggen aan je kind!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Google op hulphond nederland. Er zijn speciale hulphonden voor kinderen met autisme (verwant).
Retrievers worden vaak gebruikt, maar het ligt ook aan het karakter van je kind. Is die angstig, dominant, druk, etc. Je moet de hond daar op afstemmen. Hulphond nederland kan je helpen.
Voor nóg meer info google je ook op TopDog.
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vorig jaar kwam ik de Stichting Saac tegen bij het dierenasiel in Amsterdam. Daar hoorde ik dat er een bepaald ras schijnt te zijn dat erg goed klikt met autistisch mensen. Een autistisch meisje van een jaar of 16 gaf uitleg aan bezoekers, een medewerker vertelde dat ze dat een paar jaar eerder nooit had gedurfd en er echt een ommekeer kwam door de hond. Ik kreeg een heel goede indruk van deze stichting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elke goed opgevoede en gesocialiseerde hond is geschikt voor een kind met ASS en tegelijkertijd ook niet.... want dat ligt enorm aan het kind èn aan de hond.
En dat niet alleen: het ligt ook aan jou: wil jij een hond??? De verantwoording voor het nemen van een dier, welk dier dan ook, ligt bij jou als volwassene.

Ik vind dit heel eerlijk gezegd een buitengewoon eigenaardig advies!!!! Ik neem aan dat dit is geadviseerd, zodat je kind zich kan leren uiten naar het dier toe en ermee naar buiten kan?
Vele kids met Asperger Syndroom hebben helemaal niks met dieren, bijvoorbeeld omdat ze veel te onvoorspelbaar zijn.... Dat geldt ook voor mijn zoon met Asperger.
Ik zou dus nog maar es heel flink nadenken als ik jou was, betreffende dit advies.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank alle plussers!
af en toe heb ik een nestje kruising golden x labrador en een van mijn honden is nu werkzaam als contacthond, maar het moet wel klikken tussen het kind en de hond

een vriend van ons heeft ook een zoontje met een stoornis en die hebben een kruising herder gehad voor dit kind en nu een bordercollie

veel rassen zijn dus geschikt maar je moet het zelf ook willen want een hond moet er toch een paar uur per dag uit en denk eraaan als die aan het verharen is , je huis is niet meer schoon zoals het was en ook weer een extra mond om te vullen en dan heb je de dierenarts kosten nog

misschien heb je het al bedacht van de kosten, beschouw het dan maar als overbodig
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan mij het advies wel voorstellen. Kinderen die zich niet goed kunnen uiten en in zichzelf zijn opgesloten, kinderen die een verstoord zelfbeeld hebben of onzeker en onaangepast zijn, die kinderen hebben altijd baat bij een hond.
Een hond leest de behoeften van de mens, ook zonder dat dat is uitgelegd.

De vraag echter welke hond geschikt zou zijn, moet je absoluut niet hier stellen. Met ieder ras wordt tegenwoordig geknoeid. Er zijn afwijkingen in gedrag bij ieder ras.

Om een betrouwbare hond te kunnen krijgen, die nog de intuïtie bezit en de rust en de stabiliteit die nodig is om een buddy te zijn, moet je contact opnemen met de stichting hulphond. Zij kunnen je eventueel verwijzen naar een betrouwbare fokker. Zij kunnen je ook het ras aanraden, of de rassen die hiervoor in aanmerking komen.

Ga niet over één nacht ijs en zeker niet minder nemen omdat een goede hond duurder is in aanschaf. Ik kan me ook voorstellen, dat je zelf niet aan een hond zou zijn begonnen, maar dat je tegenzin op slag verdwijnt als je weet dat je kind hiermee geholpen is. Dan maakt een wat vuiler huis niet uit, toch?

http://www.mijnhulphondindy.nl/
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'Een hond leest de behoeften van de mens, ook zonder dat dat is uitgelegd.' De vraag is vooral of het kind de behoeften van de hond kan lezen in dit geval! Het is A een kind en dan ook nog een kind met Asperger. Gewone kinderen hebben al moeite genoeg om om te leren gaan met een hond. Een hond ziet een kind ook pas vanaf een jaar of 12 als een leider.
Ivana
12 jaar geleden
Pelle, er zijn ouders bij en ik kan me niet voorstellen, dat die zonder de nodige instructies en kennis, het kind en de hond aan hun lot zullen overlaten. Ze stelt hier een vraag om verder te komen, dat duidt mijns inziens op zorgzaamheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb tot mijn achtste een hond gehad, en kon heel goed met hem overweg. beter dan mijn ouders en zus. Al hadden mijn ouders natuurlijk wel de eindverantwoording, voor mij was het mijn beste maatje, en de enige die mij begreep, terwijl iedereen (incl. de leerkrachten op de basisschool) mij treiterden omdat ze niet wisten hoe ze met ASS om moesten gaan
Ivana
12 jaar geleden
Pokemon, dan heb je vast geen eenzaamheid gekend! Een hond is een klankbord dat nooit iets lelijks terugzegt en heel lang en geduldig kan luisteren. Ik heb mijn hele jeugd een hond willen hebben, nooit gehad. Ik denk dat ik veel gemist heb.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
na mijn achtste dus wel... :-(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou goed kunnen zijn.... maar dat wéét je niet als je nog nooit een hond hebt gehad waar het kind bekend mee is geweest.... hoe reageert het kind in het algemeen op dieren? Dat is ook een belangrijke vraag denk ik.
Voordat onze zoon werd geboren hadden wij al een zeer stabiele, fijne hond. Toen zoonlief 2 was overleed de hond en na enige tijd namen we een nieuwe pup. Het vereiste van ons zeer veel kennis om de hond weer goed op te voeden, maar zeker ook om onze zoon ermee om te leren en te laten gaan. Hij bleek geen enkele interesse te hebben, vooral de wilde bewegingen van de hond vond hij doodeng. En heej: zo IS een pup ;-) Het is allemaal goed gegaan gelukkig, maar een mooie band met de hond is helaas nooit gelukt.
Wat ik wil zeggen: het kan natuurlijk hartstikke goed gaan, maar ook hartstikke fout....
Ivana
12 jaar geleden
Wendy, ik ging er van uit dat de hulpverlener wist waar hij het over had. Dat hij, het kind kennende, dit had aangeraden omdat het voor dit kind zinvol zou zijn.
Van hieruit kunnen wij (GVers) ook niet meer doen dan die zaken oppikken en er mee aan de slag gaan.
Het hoeft in dit geval natuurlijk ook geen pup te zijn waarmee ze beginnen, vandaar mijn advies om raad te vragen bij een instituut voor hulphonden.
Hulphonden die worden vergoed, komen ook pas met twee jaar bij de hulpbehoevende.
Ik heb jarenlang een hulphond gehad voor het contact met mongooltjes. Ze hingen over haar heen, trokken aan haar oren als ik niet goed oplette, kortom het was niet altijd even makkelijk. De hond gaf geen krimp. Dat was niet één kind, dat waren er 8. Maar mijn hond was gekeurd bij de universiteit en ik kon van haar op aan. Je moet natuurlijk wel de goede hond hebben voor dergelijke taken. Zomaar een hond zou ik nooit aanraden.
jodyenboyke
12 jaar geleden
+ voor je antwoord. Als een hond therapeutisch zal worden ingezet, dan is een hulphond die hier voor is opgeleid alleen geschikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zat even vast op een "gewone" hond en las "hulphond" als een hond die het kind kan helpen.... niet als een getrainde hond.
Domdomdom ;-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmm Ivana.... als het om een getrainde hulphond zou gaan zou Lucy toch niet aan ons vragen en op internet zoeken naar geschikte rassen? Verder begrijp ik niet waarom je het nog over 'mongolen' hebt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmm Ivana.... als het om een getrainde hulphond zou gaan zou Lucy toch niet aan ons vragen en op internet zoeken naar geschikte rassen? Verder begrijp ik niet waarom je het nog over 'mongolen' hebt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmm Ivana.... als het om een getrainde hulphond zou gaan zou Lucy toch niet aan ons vragen en op internet zoeken naar geschikte rassen? Verder begrijp ik niet waarom je het nog over 'mongolen' hebt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precie Pelle, daar ging ik in mijn eigen antwoord ook vanuit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies Pelle, daar ging ik in mijn eigen antwoord ook vanuit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oh jij had ook problemen met posten zie ik.... ik heb het op tig manieren geprobeerd maar hier (en op andere plekken hier bij GV) kreeg ik steeds de melding dat er iets fout ging maar nu staat het er drie keer...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zie ik nu ook ja! Kreeg de melding dat het fout ging en daarna opnieuw gepost.... nu dus 2x....
Nou lijkt het alsof we enorme drammers zijn hahahahaha.
Ivana
12 jaar geleden
Pelle, het word mongolen heeft voor mij geen negatieve betekenis. Dat was een algemeen gebruikt woord in mijn tijd (ik ben van voor de tweede wereldoorlog). Hoe je het ook noemt, het blijft hetzelfde. Schatten van mensen die er even iets anders uitzien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een kennis van ons is ook 'mongool'
wat een heerlijk jong (volwassen vent) is het. morgen komt ie weer op bezoek, en in de vakantie gaat ie lekker met ons mee. volwassenen reageren alsof ze een ruimtemannetje zien, en hier stoor ik me weleens aan. mijn maatje (we zijn net prittstiften) is altijd vrolijk, altijd aardig voor alles iedereen, en je kan echt vreselijk met hem lachen! daarbij is het wel een verschil of iemand 'achterlijke mongool' zegt, of mongool(tje). het heeft een negatieve klank gekregen en het klinkt niet voor iedereen even prettig, maar dat is b.v. met het woord 'homo' of 'turk' ook het geval in bepaalde situaties vind ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mensen/kinderen met het syndroom van Down zijn niet altijd schattig, lief, muzikaal en aardig voor alles en iedereen. Net als mensen zonder dat extra chromosoom kunnen ze enorm van elkaar verschillen. Verder zijn het helemaal geen mongolen het zijn mensen MET een syndroom, het syndroom van Down. Als jij een hazenlip hebt BEN je toch geen hazenlip? Als je een chromosomale afwijking hebt BEN je toch geen afwijking?
Ivana
12 jaar geleden
Pelle, ik zit dagelijks tussen de mensen met een geestelijke en lichamelijke beperking. Maak je niet zo druk, een naamgeving met liefde uitgesproken is altijd goed. Ik ben al 43 jaar met hen en anderen bezig, val me niet lastig met je uitleg die nergens op slaat. Natuurlijk zijn ze niet altijd lief, maar dat ben ik ook niet.!!!
Is geheel afhankelijk van de mate van autisme en wat voor andere "gebreken" er bij zijn.

De ene moet een robuust maatje erbij hebben waarmee hij kan stoeien (stress kwijtraken), de ander moet een knuffeldier hebben voor extra warmte.

Vind het vreemd dat de hulpverlener niet duidelijker heeft omschreven om wat voor buddy het moet gaan, mijn zoon heeft een persoon als buddy gehad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bij mijn kinderen op school zit een kindje met autisme en deze krijgt een hulphond: een labrador.

de pup heeft een aantal weken in het gezin doorgebracht en is nu in opleiding zodat hij terug kan komen als hulphond.

deze honden moeten tegen een stootje kunnen, en moeten getraind zijn dus zomaar een hond aanschaffen die zou moeten klikken zonder dat je zelf info en handvaten krijgt vind ik persoonlijk een raar advies.

een hond moet stabiel en zeker zijn van zichzelf en mag niet dominant zijn. het mag zich ook niet op laten jutten door kinderen die enthousiast zijn (drukker worden of druk mee doen) of zich laten afschrikken door een bepaalde stemming of gemoedstoestand.

als leek is hier gewoon geen beginnen aan. het idee is dat de hond een maatje is voor het kind, en bepaald gedrag vertoont afgestemd op dat van het kind.
(kindje waar het om gaat heeft veel heftige woede uitbarstingen, de hond zal dan naar het kindje toegaan en gaan liggen, maar heeft nog veel meer 'functies' en invloeden op veschillende aspecten)

een hond met veel energie (jachthond, werkhond, dominant karakter) lijkt mij dus niet geschikt omdat de hond rust moet uitstralen. het belang ligt bij het kind, en niet bij de hond die zijn energie kwijt moet.

daarbij moet het tussen hond en kind klikken, en geeft een bepaald ras zeker geen garantie op succes. de opvoeding, en het karakter van hond en kind, begeleiding van ouders zijn dingen die allemaal een invloed hebben op het slagen van het idee.

een hond is niet zomaar een hulpmiddel natuurlijk, dus realiseer dat er meer bij komt kijken.

hoe het met de kosten gaat weet ik niet: bij de school van mijn kinderen is er geld ingezameld voor de opleiding van de hond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is ie ook, maar het is een hond die zich ook aan kan passen als ie niet hele dagen achter zijn neus aan hoeft te lopen en in het water hoeft te liggen. het is dus een andere jachthond dan bv een duitse staander of een beagle die écht zijn ding moet doen wil je geen 'gedragsproblemen' krijgen omdat het dier zijn driften niet kan gebruiken en een andere manier verzint om de energie kwijt te raken (die de mensen lang niet altijd prettig vinden) het zijn honden met een meegaand karakter (over het algemeen) wat je van andere honden niet echt kan zeggen. het is niet voor niets dat men dit soort honden vaak ziet als hulphond: op andere manieren zijn ze ook heel bereidwillig.
dalmatier, van de afstammeling van een engelse breed, ze zijn taktisch, voelen je aan en leren jou snel trucjes

Toegevoegd na 3 minuten:
Een goede dalmatier speelt zelfs mee met de thee-visite van kleine meisjes, en dat zegt dan wel genoeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Absoluut geen dalmatiër, die trekt weinig aan van zijn baas maar zal hem altijd in de gaten houden. Ik heb een pup getraind en de eerste maanden was hij de beste van zijn klas maar vanaf een maand of 9 is dit ras veel lastiger op te voeden. Het is een hond die altijd in de buurt van zijn baas blijft maar niet makkelijk komt ofzo. Ik vind het ook een echte ADHD hond qua karakter. Erg leuk maar niet geschikt voor deze situatie! Hoezo: een GOEDE dalmatiër? Als een dalmaat goed zou zijn dan werden ze ook gebruikt als hulphonden of blindegeleidenhonden en dat is niet zo.
Onze dochter heeft Asperger. In een hele zware periode hebben wij samen met haar een labrador-pup gekocht.
Het was haar hond, ook al woonde de hond bij ons.
Labradors hebben de volgende goede eigenschappen: Het zijn mensen-honden, heel sociaal,goed karakter,slim=snel leren en reageren perfect op de stemming van een persoon en zijn binnenshuis rustig,blaffen zelden.
Het werd geen hond, het werd een maatje. Knuffel,vertrouwens-persoon waar ze alles aan kwijt kon en een speelkameraad. Met ons naar de hondencursus en reuzetrots als haar hond het goed deed. Het verhoogde haar zelfvertrouwen. Het enigste "nadeel" is dat labradors veel beweging nodig hebben,maar dat hebben wij prima weten in te passen in het dagprogramma.
Tip: Koop de hond bij een particulier met kinderen, het karakter van de moeder is bekend en de pups hebben al ervaring met "kleine" handjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan zou ik voor een labrador gaan van een erkende fokker
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mischien een labradoodle ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zou je in vredesnaam een hondensoort nemen die enorm duur is en juist gefokt wordt vanwege de antiallergische vacht als je daar niet naar kijkt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
omdat de prijs reuze mee valt en de honden zeer rustig zijn en een zeer zacht karakter hebben
bouvier de flandres...echt waar! Uit het nest en goed opvoeden...dan heb je nog nooit zo'n loyale, rustige, betrouwbare vriend gehad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou juist niet voor een specifiek ras gaan. Rassen worden vooral gekweekt op uiterlijk, en niet op gezondheid. Sla google er maar eens op na: rashonden hebben allerlei 'ingebouwde en doorgekweekte' genetische defecten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kán, maar er zijn ook vele goede fokkers met enorm veel hart voor hun honden!!! Kijk es op Marktplaats: daar worden "rasloze" honden aangeboden en als je daar dan gaat kijken: vaak in erbarmelijke staat.... Ook doorgefokt en met enorm veel ingebouwde problemen. En ook dat kán: het hoeft natuurlijk niet! Bij een rashond zijn de probleemgebieden, die algemeen in het ras kúnnen zitten, bekend.
Daarbij: als je een kruising neemt van 2 rashonden.... dan heb je kans de eventuele problemen van beide rassen in je hond te hebben... Dus: je kúnt geluk hebben, maar voor hetzelfde geld niet. Een "vuilnisbakkenras" is geen waarborg voor een gezonde hond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een rashond weet je veel beter welke karaktereigenschappen je kunt verwachten, dan moet je alleen nog maar opletten dat je geen broodfokker treft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies!