Welke gevolgen heeft de hardheid van aquarium water voor vissen?

Google staat vol met informatie hardheid, gevolg vissen echter niet te vinden.

In mijn aquarium ligt de GH (algemeen hardheid) tussen de 5 en 8, alle vissen in mijn bak verlangen ook tussen de 5 en 8. Echter heb ik van mijn moeder visjes gekregen, deze vissen verlangen naar een GH van 16 tot 20, wat zijn de gevolgen voor deze vissen als dit afwijkt?

12 jaar geleden
4.3K

Antwoorden (2)

de G.H. of wel de gezamelijke hardheid of algemene hardheid , is de gemeten gezamelijke mineralen die in het water zijn opgelost, waarvan de bekendste kalk.
In een aquarium moet je zo veel mogelijk de natuurlijke biotoop nabootsen, waar de vissen in de natuur in leven.
Zo zijn er vissen die in zacht water leven( lage G.H. en vissen die in hard water leven ( hoge G.H.)
Zo heeft iedere vissoort zijn optimale G.H. waarden.
Bij vissen die een hoge G.H. willen hebben ( 16 tot 20) is erg hoog, zorgt deze hoge G.H. voor de aanmaak van de slijmlaag die op de vis zit, deze slijmlaag is het afweersysteem tegen bacterieën, virussen en vaak ook parasieten.
Bij voor deze vissen te lage G.H. zal die slijmlaag nauwelijks of niet aangemaakt worden, met gevolg zieke en later dode vis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoi,
meestal zullen de vissen vrij snel huidproblemen krijgen, de slijmlaag word nl aangetast.
als je toch het risico wil nemen, moet je de vissen héél geleidelijk laten wennen, ttz. in een emmer met een slangetje (dat je gedeeltelijk afklemt met bv. wasknijper, of met druppelaartje erop)langzaam water uit hun toekomstige bak laten druppelen. doe dit echt heel traag, mag minstens dag duren of langer.
ikzelf heb zo een algeneter laten wennen voor in een bak met malawi's, die ook hard water eisen, te hard voor doorsnee-vis, en mijn algeneter zwemt nu 2 jaar verder, nog alt vrolijk rond.
nu zijn algeneters wel sterke vissen, met harde huid, dus de slaagkansen hangen echt af van de vissoort.
en zijn 2 aquaria geen alternatief? ikzelf heb een gezelschapbak, én mijn malawi-bak, totaal verschillende beelden geeft dat, echt leuk om zien
veel succes alvast !