kan ik het mos wat ik op een boom vond ook in mijn warm water aquarium gebruiken?

ik zag op de boom vanmiddag een mooi stukje groen mos, en wil dit gebruiken voor in mijn warm water aquarium, zodat het kan groeien in mijn aquarium, zou dit kunnen? of is er een ander soort mos voor nodig voor in het water?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8K

Het beste antwoord

Je zou het kunnen proberen maar ik persoonlijk zal het afraden. Dit omdat je niet weet wat voor organismen er in het mos zit wat je beslist niet in je aquarium hebt, je weet niet wat het met je waterwaardes doet en waarschijnlijk kan het niet over de hogere temperaturen. Je zou het een week of 3 in een grote emmer met pompje en verwarming kunnen plaatsen en van te voren de waterwaardes opmeten. Na een 3tal weken de waardes weer opmeten. Als ze nagenoeg hetzelfde zijn kan je het proberen.

De meeste planten die je in de aquariumwinkel koopt zijn boven water gekweekt (emers) en hebben tijd nodig om "onderwaterblad" te creëren. Dit zal met het mos ook het geval zijn. Àls het al overleefd...

Toegevoegd na 1 uur:
Ik wil nog even aanvullen dat het mos je water kan verkleuren.
Ik snap dat je het een mooi stuk mos vindt maar er zijn genoeg soorten mos voor onderwater die ook prachtig zijn. De bekendste soorten zijn denk ik Java en Christmas (Xmas) mos. Daarnaast is er nog Sulawesi, Thai, Bolbis, Lever, Flame, Willow en vast nog meer soorten mos.
Je kan ook voor plantjes als Riccia Fluitins kiezen.

En om nog even een stukje te corrigeren uit het eerste stukje tekst:

Dit omdat je niet weet wat voor organismen er in het mos zit wat je beslist niet in je aquarium hebt, ...

Dit moet zijn: Dit omdat je niet weet wat voor organismen er in het mos zit die je beslist niet in je aquarium wilt hebben, ...

Toegevoegd na 1 uur:
Riccia Fluitins moet Ficia Fluitans zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Daar is een ander soort mos voor nodig.
Deze houd inderdaad van vochtige plekken. maar heeft zuurstof nodig om toch te kunnen groeien.

Toegevoegd na 32 seconden:
te groeien en in leven te blijven natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en die planten die boven water gekweekt zijn gaan ook als eerste dood in je aquarium,net als dit mos.
een plus voor dit antwoord
Nee. Onderwatermos is een heel andere soort. Deze gaat ogenblikkelijk dood als je 'm verdrinkt.