Krijgen dieren ook gaatjes net als mensen? Of komt dat bij dieren zelden voor?

Toegevoegd na 3 minuten:
In hun gebit....

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Het glazuur van honden-/kattentanden is veel harder dan van mensen. Door verkeerde voeding echter kan het gebeuren dat ook het gebit van kat en hond wordt aangetast.

Ook zie je bij verschillende rassen dat tanderosie wel voorkomt omdat door inteelt en verkeerde fok de kwaliteit achterop is geraakt. Bij de kleinere poedels is mij dat bekend, maar er zullen nog veel meer rassen zijn.

Geef je aan hond en kat de voeding die bij hen hoort, dan zal er in de meeste gevallen geen gebitsproblemen ontstaan. Honden die met rauw vlees en pens worden gevoerd en zelf het vlees van de botten moeten knagen hebben nooit problemen.
De hondenbrokken echter die veel granen bevatten kunnen tandsteen veroorzaken, daardoor terugtrekkend tandvlees en tot slot tandvleesontstekingen en het uitvallen van de tanden.
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Of je moet een granenvrije brok nemen.

Andere antwoorden (3)

Zelden. Dieren (vooral in het wild) hebben een natuurlijk dieet waarin geen suikers of zure drankjes zitten, en reinigen hun tanden op natuurlijke wijze.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, een uitzondering hierop vormen die honden die in hun jeugd een hondenziekte hebben gehad. Bij deze dieren zijn daardoor fouten ontstaan in de ontwikkeling van het gebit. Er ontbreken delen van het email, waardoor de tanden en kiezen veel minder goed bestand zijn tegen rotting.

Dat honden en katten zo weinig last hebben van gaatjes is wellicht te danken aan de samenstelling van het speeksel; dit zou minder zuur zijn dan bij mensen. Het heeft echter ook nadelen. Met name honden hebben veel meer last van tandsteen. Tandsteen ontstaat, doordat voedselresten op de tanden achterblijven. Onder invloed van het speeksel veranderen deze in een harde substantie. Het is opvallend dat vooral kleine honden vaak dikke lagen tandsteen ontwikkelen.

Tanden met tandsteen zien er niet mooi uit. Er ligt een dikke, bruingrijze laag over de tanden. Maar dat is nog niet eens het ergste. Tandsteen is zeer schadelijk voor het tandvlees. Dit raakt ontstoken en trekt zich terug, zodat naverloop van tijd de wortels van de tanden bloot komen te liggen. Nu blijven ertussen de wortels nog makkelijker etensresten zitten. Hieruit ontstaat wederom tandsteen. Zo gaat het door totdat de tanden er vanzelf uitvallen.

De meeste mensen merken pas dat er wat aan de hand is als hun hond of kat uit zijn adem begint te stinken. Dat is eigenlijk te laat. Het is beter tanden en tandvlees van uw huisdier af en toe eens goed na te kijken. Tandvlees hoort mooi roze te zijn. Rode randjes langs de tanden wijzen op een ontsteking.

Tandsteen kan door uw dierenarts verwijderd worden. Dat kan alleen goed gebeuren onder volledige narcose, omdat een hond of kat het anders niet toelaat. Losse tanden en kiezen moeten verwijderd worden, omdat daaronder holten zitten waar bij de eerst volgende maaltijd opnieuw voedselresten blijven zitten. Daardoor ontstaat zeer snel weer tandsteen.

Het voorkomen van tandsteen is erg moeilijk. Af en toe een bot geven om op te kauwen blijkt niet erg veel te helpen. Net als bij mensen regelmatig tanden poetsen, bij een hond ongeveer drie keer per week, blijkt in de praktijk meestal niet uitvoerbaar.

Daarom is het belangrijkste: het gebit goed controleren en tijdig tandsteen laten verwijderen.

Toegevoegd na 5 minuten:
http://www.gemmart.nl/dierenarts/gebit.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cosmo , al de mens ze geen suiker of suikerhoudende dingen geeft , wordt hun glazuur niet aangetast . Het geven van suikerhoudende dingen , is het ergste wat je 'n hond kan aandoen . Hij kan niet praten , en niet naar de tandarts. Dat betekent dat hij z'n HELE leven met kies/ tandpijn loopt . Dat is 'n afschuwelijke marteling voor het dier . Ik heb veel honden gehad . Zonder suiker blijft hun gebiet in prima staat .De tanden worden wel 'ns 'n beetje bruin , maar blijven in topvorm .