Zij zijn andersziend. Je zou ze kleurenblind kunnen noemen:

Het netvlies van een menselijk oog is bedekt met lichtgevoelige cellen die naar hun vorm onderscheiden worden in kegeltjes en staafjes. De kegeltjes zorgen ervoor dat we kleuren kunnen onderscheiden. De staafjes zorgen ervoor dat we bij weinig licht toch kunnen zien.
Er zijn drie soorten kegeltjes. Deze drie soorten kegeltjes zijn elk gevoelig binnen een bepaald golflengtegebied of kleurgebied. Simplistisch gezegd zijn er rood-gevoelige kegeltjs, groen-gevoelige kegeltjes en blauw-gevoelige kegeltjes. Door de verschillen tussen de drie soorten kegeltjes kunnen we kleuren onderscheiden.

Vele zoogdieren, waaronder ook honden, hebben echter maar 2 soorten kegeltjes, waardoor ze dus van nature uit minder kleuren kunnen gaan onderscheiden dan een mens. Honden zijn dus vooral rood-groen kleurenblind. Het kleurenspectrum dat zij zien is dus veel beperkter dan het kleurenspectrum dat mensen zien (zie ook bijgevoegde foto). Honden kijken meer in functie van bewegingen en geur en niet in functie van kleuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Wanneer je een groen balletje in het gras gooit en de hond ziet de bal niet kunnen zij deze ook niet vinden zonder reuk. Zij kunnen niet goed kleuren onderscheiden.

Zie ook deze link:

http://www.worldwidebase.com/doggybase/oogaandoeningen.shtml
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee ze zijn niet kleurenblind maar onderscheiden minder kleuren dan de mens. Er is ooit eens een test gedaan: een eigenaar had altijd een rode jas aan, deze persoon kreeg een andere gekleurde jas, stond in een rij van meerdere personen waarvan er één een rode jas aan had. De hond liep in eerste instantie naar deze persoon totdat hij dichterbij kwam en zag/rook dat dit niet zijn baasje was. Ze kunnen dus wel een aantal kleuren onderscheiden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb eens gelezen dat ze alles in zwart of grijs zien.
meer kleuren doet hun niks.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het netvlies van een menselijk oog is bedekt met lichtgevoelige cellen, kegeltjes en staafjes. De staafjes zorgen ervoor dat we bij weinig licht toch kunnen zien. En de kegeltjes zorgen ervoor dat we verschillende kleuren kunnen zien. Er zijn drie soorten kegeltjes. Er zijn rood-gevoelige kegeltjes, groen-gevoelige kegeltjes en blauw-gevoelige kegeltjes. Door de verschillen tussen de drie soorten kegeltjes kunnen we kleuren onderscheiden. Als je een van de soorten kegeltjes mist, kan je bijvoorbeeld geen verschil zien tussen de kleuren groen en grijs.

Vele zoogdieren, waaronder ook honden, hebben echter maar 2 soorten kegeltjes. Hierdoor kunnen ze minder kleuren zien dan mensen. Honden zijn vooral rood-groen kleurenblind. En omdat ze minder kleuren kunnen zien, letten ze meer op bewegingen en geur.