Wat moet ik doen aan mijn kat haar traanoog?

Mijn katje heeft sinds een paar dagen een traanoogje. Uiteraard wil ik met haar naar de dierenarts. Is dit nodig of kan ik er zelf ook wat aan doen? aangezien ik niet heel rijk ben was ik ook benieuwd naar de kosten van haar meenemen. Uiteraard gaat zij voor geld. Ze is bijna 8 en een binnenkat (af en toe zit zij buiten op mijn balkon maar gaat niet verder)
Dankjewel.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
25.4K

Antwoorden (3)

in eerste instantie kan je het traanoogje een paar maal uitspoelen met afgekoelde kamillethee.
verder hangt het er vanaf: als ze knijpt met het oogje, of als er vieze troep uitkomt. moet je toch even naar de dierenarts.
dit is ook het geval als het oograndje rood oogt.
op de lange duur kan je veel meer geld kwijt zijn aan een ontstoken oog.

het kan ook zijn dat je kat niet knijpt met het oog, en dat de uitvloeiing helder is.
in dat geval kan het een verstopt traanbuisje zijn, waar je verder geen actie op hoeft te ondernemen.
Rieneke1
12 jaar geleden
Mijn advies, bel de dierenarts eerst. Misschien hebben ze gratis advies aan de telefoon. En hoef je niet eens langs te komen.

En normaal consult kost ongeveer 35,- euro. Maar 's avonds en in het weekend vaak wat meer.

Je kan in ieder geval proberen om met een schoon watje en lauwwarm water het oogje schoon te wrijven, misschien dat het iets helpt.

Maar ik zou gewoon bellen, dan heb je zekerheid.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gekookt en dan afgekoeld water.
Mijn ervaring is dat een paar keer per dag schoonmaken met een watje met afgekoelde sterke kamillethee vaak helpt. De kamillethee wel in de koelkast bewaren anders bederft het.
Als het daarna niet overgaat zou ik wel naar de dierenarts gaan, misschien is er iets in het oogje gekomen.