Mijn kat heeft witte spikkeltjes in zijn vacht wat betekent dit?

Als ik mijn kat borstel vind ik altijd wel kleine witte spikkeltjes in zijn vacht moet ik hiermee naar de dierenarts of kan ik het zelf oplossen? Ik maak me een beetje zorgen!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
49.6K

Het beste antwoord

Kan het niet zijn dat je kat gewoon last heeft van schilfertjes? Er bestaan in de handel speciale voedingssupplementen of een soort olie die de vacht van binnuit voeden. Hiervan moet je dan afhankelijk van het gewicht van je huisdier elke dag een beetje geven op een lepeltje of onder de voeding. Een shampoo is minder geschikt denk ik, aangezien poeslief vast niet graag in bad gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

T kan zijn dat z'n huidje te droog is dan zijn het huidschilfers een theelepeltje olie door z'n eten iedere dag totdat t minder wordt sukses
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wel oppassen door ze maiskiemolie te geven raken ze van aan de race als je te veel geeft en dat gebeurt erg gauw 1 klein theelepeltje door het eten en echt niet meer want kijk er mee uit want een kat aan de race is ook niet fijn
ook katten kunnen last van roos hebben.
het betekent vaak dat de huid niet in topconditie is: te droog, of juist te vettig.
je hoeft hier zeker niet mee naar de dierenarts, maar kijk eens kritisch naar de voeding van je kat.
supermarktvoer is zeker niet het beste wat je je kat kan geven.
daarnaast kan je wat zalmolie aan het voer toevoegen, dat is uitstekend voor huid en vacht van de kat.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn kat heeft vroeger blaasgruis gehad en moet daarom altijd 1 soort brokjes hebben. Ook hij heeft soms roos, wat kan ik dan aan zijn eten toevoegen, aangezien hij niet alles mag?
Rieneke1
12 jaar geleden
ik weet dat gruiskatten geacht worden hun hele leven op gruisdieet te blijven, maar ik experimenteer daar wat mee.
mijn bassie heeft anderhalf jaar op de urinary gezeten, maar eet inmiddels alweer meer dan drie jaar met de pot mee, zonder terugval.
nu bestaat het eten hier voor de helft uit vers vlees, wat verzurend werkt.
ook geef ik voer met zo min mogelijk granen, omdat die meestal de boosdoener zijn.
ik zou, als je kat al langer gruisvrij is, gewoon wat vis/zalmolie toevoegen aan het eten.
ik denk niet dat dat veel kwaad kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Overigens maar goed dat de kat geen tulpen heeft, al die bollen in de vacht.
Rieneke1
12 jaar geleden
krekatos, mss heb je hier iets aan? http://www.biofooddiervoeding.nl/katten/vetten/37/zalmolie.html
Ik lees het tot mijn verbazing nog niet in de antwoorden hierboven, maar de enige keer dat onze kat witte spikkeltjes achterliet als hij ergens had gelegen, was het foute boel, want dat waren vlooieneitjes.
Kijk maar eens goed of hij ook zwarte spikkeltjes (vlooienpoepjes) verliest, en let op of hij zich krabt.
Niet alle anti-vlooienmiddelen werken zoals ze werken moeten, helaas.

Je kunt het zelf oplossen door een ander / beter vlooienmiddel te kopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo is dat. Ook mijn eerste gedachte. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeer juist!, +.
Vraag mij altijd af waar de ongenuanceerde minnen vandaan komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
idd een +
Je kat heeft gewoon roos, dit hoef je niet met olie of zo op te lossen want teveel olie is alles behalve goed, ga bij de dieren speciaal zaak of de dierenarts een shampoo hiervoor halen en was je kat hier 1x per 6 mnd. mee, wij mensen hebben ook last van roos en hebben daar ook shampoo's voor, het zijn geen vlooien eitjes of zo want die zijn bruinig van kleur en alleen met een loep of na met vlooienkam ( stofkam) te vinden. Het rare is dat honden wel gewassen worden en katten niet terwijl een kattevacht ook vies wordt, was je kat 2x per jaar wel goed drogen eventueel met fohn dit doe ik al jaren en mijn katten hebben geen roos of andere onhebbelijkheden, ik heb een witte kat die na verloop grijzig wordt een wasbeurt doet dan wonderen.