Hoe kunnen vogels broodkruimels vinden in een woonwijk?

Ik verbaas me er altijd over dat -zodra ik voor vogels gestrooid heb in de tuin- binnen een paar minuten meestal al vogels aan het eten zijn. Hoe kunnen ze vanuit de lucht zo goed weten in welke tuin iets te halen is? Zien ze het? Kunnen ze het ruiken? "Vertellen" ze het aan elkaar?
Ik ben benieuwd naar de antwoorden!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.4K

Het beste antwoord

vogels houden andere vogels in hun buurt scherp in de gaten.
zodra ze zien dat andere vogels ergens op af vliegen, gaan ze zelf ook een kijkje nemen.
verder hebben vogels hun vaste adresjes, waar vaker wat te halen valt.
die houden ze goed in het oog, zeker als er op vaste tijden wordt gevoerd.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist, zo is het!
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
inderdaad.
als ik bij mij in de tuin voer strooi, komt er geen vogel op af. dan blijft het dagen tot weken liggen. Maar wij hebben twee katten en een verder kale omgeving. Er zijn hier in de omgeving alleen buizerds en sperwers te vinden. en vogels roepen de anderen er niet bij (dan hebben ze zelf minder) maar houden elkaar in de gaten. Duikt er eentje naar beneden, dan gaat de rest ook kijken.
Rieneke1
12 jaar geleden
kauwtjes ratelen zelfs soms een alarmroep als ze een lekker hapje zien.
de rest van de vogels stuift uiteen, en de vinder smikkelt het hapje snel op :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
pokemon: als er sperwers zijn, zitten er zeker weten ook kleine vogels in de omgeving ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
veel muizen in het grote kale veld hierachter.
afgelopen zomer wel een groep kleine vogeltjes, die tegen de dakpannen aan probeerden te plakken met zonnebaden. gleden steeds weg, en dan opnieuw proberen.
hoe ze heten weet ik niet. Ik ken alleen merel, spreeuw, mus, lijster, koolmees, zwaluw (die zie je hier ook hoog overkomen) meeuw, kauw, duif reiger etc

Andere antwoorden (1)

Eigenlijk geef je de antwoorden zelf al, Ja ze kunnen het zien en daarbij ook ruiken. Ook roepen ze andere vogels als er eten is. Helemaal in de winter zullen ze veel broodkruimels en vetbolletjes eten. Het nadeel van constant voeren van vogels is dat ze niet zo lang overleven als vogels die zelf voer moeten zoeken. Bij duiven in amsterdam bijvoorbeeld hebben ze dit onderzocht en de duiven daar leefde maar ongeveer 2 jaar doordat ze constant gevoerd worden. In de winter vind ik het wel goed dat er mensen zijn die de dieren een handje willen helpen. Maar de warmere dagen kunnen de vogels hun eigen voer wel bij elkaar vinden.