Hoe ga je om met een hond die zich opdringt als de kat wordt geknuffeld?

border collie bess zit er meteen tussen als katertje karel een knuffel krijgt.
hoe reageer je daarop zonder risico dat er wrijving komt tussen bess en kareltje?

Rieneke1
12 jaar geleden
2K
Kimath
12 jaar geleden
ik ken dat met onze hond en een logeerhond. Onze hond ligt rustig op haar kussen, maar zodra ze merkt dat de logeerhond aandacht krijgt, wil ze zich er ook tussendrukken.
Rieneke1
12 jaar geleden
hoe pakte je dat aan kimath?
Kimath
12 jaar geleden
soms aaiden we ze tegelijkertijd, maar meestal stuurden we de hond streng weer naar haar plaats, en gingen haar pas aaien als ze weer netjes daar lag.
Rieneke1
12 jaar geleden
maar als je ze soms toch tegelijkertijd aait, hou je het gedrag toch juist in stand?

Het beste antwoord

Een hond die zich opdringt kent zijn plaats niet goed genoeg : hij test zijn grenzen.
Of je nu een ander dier knuffelt, kamt of een biefstuk staat te bakken : hij hoort niet in de weg te staan.

Denk maar weer aan de wolven : een opdringerige wolf wordt weggesnauwd of krijgt een knauw van de ranghogere wolf/wolven.

Zodra Bess in je richting komt, zeg je nadrukkelijk en met een diepe stem : nee.
En als ze afdruipt met een hogere stem 'goed zo'.
Eventueel kan je er een handgebaar bijmaken met je handpalm vlak omhoog : dubbel 'nee'.
Geen oogcontact maken : vanuit je ooghoeken kijken.
En niet wachten tot ze al tussen je benen staat : je mag de ruimte om je heen (zo'n m2) voor jezelf opeisen.
Zodra ze dit lijkt te gaan doorbreken ingrijpen : dit is duidelijker voor de hond, dan wel tegen je benen mogen staan, maar niet haar snoet ertussen duwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
loop je geen risico dat de hond gaat afreageren op de kat?
het is nog maar een kitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kitten zit niet de hele dag op schoot, neem ik aan : die scharrelt ook door het huis, of speelt met spulletjes op de grond. Dan kan er uitgebreid gesnuffeld worden aan elkaar : ze wonen in hetzelfde roedel, dus Bess zal accepteren, dat de kitten daar ook deel van uitmaakt.
Maar de rangorde moet duidelijk zijn voor de hond : de roedelleider is de mens, en die bepaalt, hoe er met elkaar omgegaan wordt.
Bovendien zit een kat snel ergens hoog, waar de hond niet bijkan : dat moet de kat ook leren.

Andere antwoorden (4)

Negeer de hond volkomen, wij hebben een hond en kat. Hond hadden we al 4 jaar, kat kwam er na 2 jaar bij. De hond werd een soort van jaloers als de kat op schoot zat of aandacht kreeg. Door de hond volkomen te negeren houdt deze jaloersheid vanzelf op. Dat hoop ik tenminste, bij ons werkte het!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
lijkt me een goed advies, maar gaat de hond de frustratie net afreageren op de kat?
daar ben ik bang voor, het is nog maar een kitten.
In de natuur wordt een dier net zo lang gecorrigeerd, totdat zijn jaloerse gedrag over is.
Dan weet hij zijn plaats weer.

Een hond zal vaak in een nieuwe situatie, proberen aandacht te krijgen, door zich afwijkend te gaan gedragen.
Geef je hem dan ook aandacht en dat is wat de meeste dierenliefhebbers graag doen ( knuffel, knuffel) dan beloon je de hond voor zijn jaloerse gedrag en zal het alsmaar erger worden, tot op den duur , vechten met de katten aan toe, hij kan zelfs vals worden.

Dus volkomen negeren, niet eens naar kijken, doen of hij niet bestaat!
Wel mag je Bess, even lekker knuffelen als er geen katten in de buurt zijn en op een moment dat jij dat bepaalt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
bedankt ed, +
Gewoon negeren de hond, de hond is heus niet zielig en zal ook wel genoeg geknuffelt worden. Dat weet ik bijne wel zeker
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken het want ik maak het hier ook mee.

Nu net nog,ik aai de kat en hond komt er tussen want die vindt de kat erg leuk,maar ik wil dit niet dus ik zeg nee,maar omdat het een pup is die nog veel moet leren,geef ik op de Cesar's way een tikje aan de zijflank van de hond en dit helpt perfect want de hond gaat liggen of wat anders doen.

Laten zien dat jij uitmaakt wat je wel en niet wil,het zou kunnen dat je het misschien een paar keer moet herhalen,maar de aanhouder wint.