Hoe kan ik het beste een goede nieuwe eigenaar vinden voor mijn hond?

Wat is de beste verkoopsite om advertenties te plaatsten voor het verkopen van mijn hond? Of hoe kan ik dit het beste doen? Ik wil graag zelf in contact komen met eventuele geïnteresseerden zodat ik kan kennismaken met diegene en zeker weet dat mijn hond goed terecht komt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
35.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is de reden dat u uw geliefde huisdier de deur uit moet doen?
paulus811
12 jaar geleden
sxiopo, dat gaat ons eigenlijk weinig aan, maar stiekum wil ik dat ook wel weten. Ik verkoop mijn honden in ieder geval nog niet voor een miljoen. Dus iemand die een miljoentje heeft liggen, je hoeft me niet een PM te sturen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Privé omstandigheden..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De achterliggende gedachte is het belang voor het huisdier. Vaak staan de mensen er niet bij stil dat bij het nemen van een huisdier of kind er eerst goed over nagedacht moet worden. Het zijn geen wegwerpartikelen.
Ivana
12 jaar geleden
Ik kan me voorstellen dat er geldige redenen zijn om een hond bij een nieuwe baas te plaatsen. Ik zal ze hier niet opnoemen. Veroordeling op grond van vage vermoedens of vooroordelen stoort mij altijd mateloos. De vraagsteller zal zijn goede reden hebben en we moeten de vraag respecteren en indien mogelijk beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan vaak ook via een lokaal asiel.
Snor de vragen hier op GV eens door, want deze vraag is al vaker langsgekomen.
En sterkte vast voor straks...

Het beste antwoord

Je kunt je in verbinding zetten met de fokker van je hond : vaak is dit opgenomen toen je hem als puppy afhaalde, dat de hond terug naar de fokker gaat, als je niet langer voor hem kunt zorgen.
Als het een rashond is, kan ook de herplaatsingsdienst van de rasvereniging helpen bij de bemiddeling.

Dan zou je het kunnen vertellen aan je dierenarts : hij kent de hond en jou, en weet, of er iemand recentelijk zijn hond heeft moeten laten inslapen, die dus misschien weer toe zou kunnen zijn aan een nieuwe hond.
Ook evt. dierenpensions, waar de hond gelogeerd heeft, zou je het kunnen vertellen.

Ik zou het pas in de laatste plaats adverteren op één of andere site : mensen kunnen véél te goed toneelspelen...
En bovenal zou ik bij evt. nieuwe eigenaren thuis willen kijken, hoe mijn hond terecht komt.

Ik heb zelf mijn twee honden moeten herplaatsen bij mijn scheiding, 30 jaar geleden. Ik ben nog heel vaak op bezoek geweest en heb gelogeerd, als één van de twee een nestje had, om te helpen met de pups. En allebei zijn in mijn aanwezigheid ingeslapen en begraven. Ik heb dit enorm gewaardeerd van de nieuwe eigenaars, ook, dat de honden nog bij mij mochten logeren, als ze op vakantie gingen.
Het was voor mij het ergste van mijn scheiding, maar ik moest weer full-time gaan werken, dus het kon echt niet anders.

Ik wens je veel sterkte toe : je hond afstaan moet een hele moeilijke stap zijn voor je in een tijd, dat er blijkbaar veel verdrietigs gebeurt in je leven.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
prachtig antwoord +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel.. Erg mooi antwoord! En het is inderdaad ontzettend lastig..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op welke manier ben je zelf toentertijd terecht gekomen bij de nieuwe eigenaars?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Prima antwoord en wat een mooie oplossing om toch nog contact met je honden te hebben toendertijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Melanie7 : mijn ex en ik wilden destijds graag een hond : hij een Duitse herder, ik een Golden Retriever. Via plaatjes in één van m'n hondenboeken kwamen we zo op de Hongaarse herder : de kuvasz. Via de kuvasz-vereniging gingen we naar een kuvasz-dag, omdat we de honden graag eens in het echt wilden zien. Een lief jong stel had er 3 bij zich, en we raakten aan de praat. Ze gingen mee bij het uitzoeken van de pups : één van hun honden kwam van dezelfde (Duitse) fokker. Er groeide een hechte vriendschap, en toen het tussen mijn ex en mij fout ging, kwam spontaan het aanbod één van onze twee meiden te adopteren. De andere kwam via de kuvaszvereniging terecht bij mensen, die een oude kuvasz hadden, en graag een jonge hond erbij wilden. Voor mij was het belangrijk, dat ze herplaatst werden bij (een) andere hond(en), en na bezoekjes over en weer en kennismaking van alle honden met elkaar is ook dametje twee goed geherhuisvest.
Bij de nieuwjaarswandelingen zochten mijn twee meiden elkaar ieder jaar weer enthousiast op, en ik had dus het grote geluk, dat ik ze hun hondenlevenlang regelmatig heb bezocht en ter logeren heb mogen hebben.
Ivana
12 jaar geleden
Mooi en eerlijk antwoord. Plus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een mooi verhaal! Ik hoop dat het hier ook "goed" zal komen. Nogmaals bedankt!

Andere antwoorden (6)

je kan briefjes ophangen bij de dierenarts, supermarkt op het prikbord, dan nemen geintereseerden kontact met je op, en kun je kijken wat voor vlees je in de kuip hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Via deze link kan je je hond voor herplaatsing aanbieden, http://www.hondenherplaatsen.nl/. Er zullen wel meer mogelijkheden zijn waarvan sommige minder goed, zoals marktplaats. Jammer dat je hond weg moet.ik hoop voor het beestje dat deze goed terecht mag komen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan op vele manieren je hond aanprijzen op internet, via briefjes ect. maar kijk eerst eens in je omgeving, misschien hebben vrienden wel vrienden of kennissen die graag een erbij willen hebben, zo weet je ook een beetje de kaliber van de personen, en nodig jezelf bij potentiële kandidaten thuis uit met de hond, zo weet je meteen als het geschikt is, en laat de hond dan ook meteen los inhuis, zo kun je ook kijken hoe ze reageren op de hond, en maak duidelijke afspraken als jij wilt dat ze een update sturen na twee weken bv.

succes met het vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij hebben gebruik gemaakt van de stichting SOS-dier:

Onze stichting bemiddelt rechtstreeks van de oude eigenaar naar een nieuw gezin voor een dier waar om welke reden dan ook afstand van gedaan moet worden. Een herplaatsing dus zonder tussenkomst van een asiel met als grote voordeel dat de nieuwe eigenaar een dier krijgt inclusief het verhaal dat erbij hoort. Bovendien wordt het nieuwe baasje met zorg geselecteerd, zodat SOS maar ook de eigenaar weet dat het wel goed zit op het nieuwe adres.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er bestaat geen beste verkoopsite (niet voor dieren en niet voor producten!)

waar en aan wie je hond ook verkoopt: vraag ALTIJD op een kopie van een ID.

op marktplaats heb je een breed publiek waaronder ook mensen met minder gevoel voor dieren.

wil je helemaal op safe spelen: laten helpen door de dierenarts zodat de hond óf niet drachtig kan worden, óf niet meer kan dekken.

stel een contract op waarin je vast legt dat als het niet wil bij de nieuwe eigenaar jij de hond terug neemt.
bij een nieuwe herplaatsing jou op de hoogte brengen hiervan, laat je dier chippen en wijzig het adres (doe je dit niet kan je een hoop gedoe krijgen met verantwoordelijkheid voor het dier als het binnenkomt in een asiel, bij een dierenarts etc.)

ga kijken naar de thuissituatie, en nodig de mensen uit om kennis te maken met de hond. kijk hoe ze op elkaar reageren, en geef ze vooral bedenktijd. (dus niet gelijk de koop sluiten)

mensen die dit er niet voor over hebben zijn niet serieus genoeg op zoek naar een nieuw huisdier of hebben wat te verbergen (handel in huisdieren is niet zo bekend, maar het komt enorm veel voor op verkoopsites!)
het vragen naar een ID werkt dus selectief.

vraag persoonlijke gegeven en checkt deze ook!!! (adres, telefoonnummer etc.)

mocht de hond een 'gebruiksaanwijzing' of kwaaltjes hebben wees hier dan duidelijk en eerlijk in.

kortom, als je spoed hebt en een normale prijs voor je dier vraag (uit de kosten kom je niet meer) kan het vlot gaan.
maar als je selectief bezig gaat duurt het wat langer maar je krijgt wel meer zekerheid hierdoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vraag eerst eens rond bij vrienden die vertrouw je en ken je natuurlijk het meest,zo niet? hang dan briefjes op bij de dierenarts of plaats een advertentie in de krant,... als iemand contact met je opneemt laat de hond dan eens kennismaken met die persoon je weet maar nooit of het wel goed klikt!