Hoe zorg je ervoor dat het water in de konijnen fles buiten niet bevriest?

Ik heb een blauwe hangoor voskonijn en hij drinkt erg veel maar omdat het nu weer koud word buiten bevriest het water en kan hij niet drinken. Is er een manier die niet schadelijk is voor mijn konijn zodat hij toch kan drinken zonder dat het water bevriest?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
15.9K

Het beste antwoord

Het drinkwater bevriest nu voortdurend, en het is nodig om vaker per dag vers water te geven, het beste lauw water. Doe dit op vaste tijden, zodat je konijn weet wanneer hij kan drinken. Wanneer je konijn direct gaat drinken heeft hij voldoende vocht naar binnen voordat het water bevroren is. Vooral ook 's avonds voordat je naar bed gaat nog een keer je konijn laten drinken. Suiker in het water is af te raden, het water bevriest toch, en suiker is schadelijk voor de blindedarmflora.
Een flesje kan geïsoleerd worden met een dikke sok o.i.d., maar meestal bevriest het water in het tuitje snel, zodat er een klont ijs in zit. Het beste is een waterbak, die in stro wordt gezet. Stro isoleert en houdt bevriezing van het water enigszins tegen. Let er wel op dat je konijn niet precies een jolig konijn is dat met een waterbak gaat smijten. De waterbak moet zwaar zijn en liefst taps toelopen.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.konijnen.nl/diversen/vrieskou.htm

Toegevoegd na 4 minuten:
Een andere manier om dieren van vocht te voorzien is door het geven van groente en fruit. Deze bevatten veel vocht, en zijn ook nog eens gezond voor de dieren. Let wel op dat je niet teveel geeft. Dit kan leiden tot diaree bij het dier. Zorg er verder voor het dat niet te lang in de kooi ligt. Zeker konijnen zullen ook bevroren voedsel eten, wat niet goed voor ze is. Geef bijvoorbeeld iedere twee uur een stukje van een appel, en haal het oude stuk weer weg.

Toegevoegd na 5 minuten:
http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdieren/48062-het-water-van-huisdieren-vloeibaar-houden.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Dat heb je (of iemand anders) deze week al eerder gevraagd.
Nee, niks in het water doen. Gewoon twee keer per dag een bakje (geen fles in verband met kapotvriezen) vers water.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O oke ik had niet gezien dat iemand deze vraag al gesteld had. Bedankt voor de tip.
Doe lauw water in het flesje, zodat het minder snel bevriest. Ververs het water ook vaak. En om te zorgen dat als het water toch bevriest het flesje niet barst. Doe het flesje maar voor driekwart vol.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan bij een dierenspeciaalzaak van die hoezen kopen om erom heen te doen misschien een idee?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O echt waar? Dat is wel handig.
Ikzelf geef geen ijskoud water nu . En ververst het 2 keer per dag. Als het hard vriest doe ik om het flesje aluminiumfolie dat helpt ook . Je kan in de winkel ook beschermhoesjes kopen of zelf maken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist geen bakje met water neerzetten! Als hij erin gaat zitten, bevriest zijn vacht. Wij hebben hier twee flesjes, die we een paar keer per dag verwisselen. Als je ze niet helemaal vol doet, vriezen ze niet snel kapot. Er zijn ook neopreen "jasjes" te koop voor om een flesje, die hadden we vorig jaar gekocht, maar die bleken te klein voor onze flesjes. Maar als je daar een passende van kunt vinden (dierenspeciaalzaak), kan het een oplossing zijn. Maar je zult ook dan nog regelmatig het water moeten vervangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kunt een leiding verwarming kopen, dat is een verwarming in de vorm van een draad, die draai je om het flesje heen.
Het draadje verwarmt iets en zorgt dat het flesje niet kan bevriezen, wel zo plaatsen dat je konijn geen snoertjes op kan peuzelen.
Mogelijk moet je er wat isolatie om heen doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Werkt dat op stroom Ed? Ik heb namelijk ook konijnen en hetzelfde probleem, maar geen stroom buiten. Kan het ook op batterijen bv?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verlengkabeltje aanschaffen voor buitengebruik, op baterijen gaat niet, zouden zo leeg zijn met die kou.
En die kou kan nog wel eens gaan duren tot in maart.
Konijnenhokken verplaatsen tot tegen je huis/ schuur, heb je niet zo veel kabel nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er bestaan ook verwarmingslinten met een sensor, die de stroom inschakelt bij 5 graden, ook prima voor buitenkranen.
Voor tuinplanten die vorstgevoelig zijn enz.
met wat geknutsel en fantasie is er toch wel wat te fabriceren voor je bunny?

er staan al wat opties maar zit zelf de denken aan een petfles die je misschien open kan snijden en zo 'pas' kan maken dat de drinkfles erin past.
snij het bv door de helft, een gaatje erin voor het tuitje van de drinkfles, en je kan het in elkaar schuiven zodat het redelijk pas is.

afhankelijk van de afmeting van de drinkfles kan je de ruimte tussen de petfles en drinkfles zelf bepalen op deze manier, en vullen met hooi of stro, kranten die je op kan rollen om de drinkfles, of ander isolerend materiaal zoals een stukje ondervloer van laminaat (noem maar iet wat hier toevallig in de schuur ligt)
noppenfolie werkt ook vast goed.

het materiaal van een petfles is makkelijk op maat te maken, en het voorkomt dat de konijn aan het isolatie materiaal gaan knabbelen.

crea klusje, en je hebt vast wel iets voor handen wat je kan gebruiken.

eventueel kan je het ophang haakje met ijzerdraad groter maken zodat de hele boel stevig blijft zitten.

(het antivries vind ik overigens niet echt een strak plan) ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In alle antwoorden hangt de fles buiten het hok. Wat dacht je er van om de fles IN het hok te hangen. In de bouwmarkt zijn wel beugels ed te koop, waarmee je de fles in het hok op kan hangen. Idd, je moet wel een beetje creatief zijn.

Suc6.