hoe maak je een parkiet tam, en leer je 'em praten?

ik krijg binnenkort een parkiet, hoe krijg ik hem/haar tam. iemand zei tegen mij dat je ze ook kan leren praten, hoe doe je dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb deze vraag al eens vrij uitgebreidt beantwoord. Check de archieven...

Het beste antwoord

Hoe jonger de vogel des te makkelijker is het om hem of haar tam te maken. Ideaal is een net uitgevlogen grasparkiet mits hij of zij zelfstandig kan eten. Tam maken gaat niet vanzelf. Je hebt een flinke dosis geduld nodig, veel vrije tijd, en inlevend vermogen in de vogel. Je zult het vertrouwen van het jonge parkietje moeten winnen, maar je krijgt er iets moois voor terug: een echte gevleugelde vriend of vriendin!

Praten....of niet?
Niet iedere parkiet leert praten. De ene parkiet doet het wel, de andere zal het niet doen.
Het maakt niet uit of u een mannetje of een vrouwtje heeft; beide seksen zijn in principe evengoed tot praten in staat.
Wel schijnt het zo te zijn dat parkieten die graag kwetteren en geluidjes maken sneller tot praten in vergelijking met de wat stillere soortgenoten. De parkiet begrijpt meestal niet wat hij zegt. Hij bootst voornamelijk de klanken na. Wel is het zo dat bepaalde woorden associatiës oproepen met bepaalde dingen. Als je bijvoorbeeld altijd "badje" zegt als de parkiet lekker onder de plantenspuit gaat, zal de vogel het woord "badje" gaan verbinden met "besproeid worden".
Om een parkiet te leren praten kun je hem het beste op een rustig moment van de dag op je vinger zetten en dicht bij je mond houden. Begin met een kort zinnetje waarbij je de klemtoon legt op het woordje dat je hem wilt leren: zijn of haar naam bijvoorbeeld. Een voordeel van de methode met korte zinnetjes is dat het minder monotoon is voor de kromsnavel, dan wanneer je steeds één en hetzelfde woordje herhaald. De aandacht van de parkiet kan hiermee iets langer vastgehouden worden. Blijf deze woordjes gedurende enkele minuten herhalen, articuleer duidelijk en spreek langzaam. Probeer dit meerdere malen per dag te doen.
Na verloop van tijd zal de vogel dit korte zinnetje of woordje nazeggen. Daarna kun je de woordenschat uit gaan breiden. Je zult ook merken als de parkiet eenmaal praat, dat hij ook woorden of zinnetjes gaat zeggen die je hem nooit geleerd hebt!
Ook kan het zijn dat je parkiet andere geluiden oppikt zoals het piepen van een deur of lachen en hoesten.
Leer je parkietje niet vloeken. Het kan je in verlegenheid brengen en eenmaal aangeleerde woorden zijn moeilijk af te leren.

Toegevoegd na 41 seconden:
http://www.parkietenfreak.nl/a-tam.php
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt, hier heb ik echt wat aan :P

Andere antwoorden (5)

Je kan hem echt niet laten praten weet ik vrijwel zeker
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, ècht wel hoor!!! En dat weet ik heeeeeel zeker.
Ik heb 2 zeer goed pratende grasparkieten gehad. Uiteraard niet tegelijkertijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En ik weet ook vrijwel zeker dat ze dat kunnen. Een van de grootste fabels is dat alleen papegaaien kunnen praten.
Ivana
12 jaar geleden
De onze riep 's morgens om 11 uur: lekerrrrr kopje koffffie. Als er gebeld werd riep hij heel hard: volluk,volluk.....
Dat lukt je alleen, als je een hele jonge parkiet neemt, direct uit het blok en als je er 1 neemt.
De parkiet hecht zich dan aan de mens, meestal 1 mens, omdat hij/zij jouw ziet als partner.
Tam maken en leren praten vergt heel veel geduld en je moet heel veel tijd investeren.

Blijf altijd heel rustig in de buurt van je vogel, dus geen harde geluide, geen drukke bewegingen met je lijf.
In het begin de vogel laten wennen aan zijn nieuwe kooi en alle nieuwe dingen om hem heen.

Begin na en poosje met heel rustig je hand in de kooi te doen. Gewoon daar laten rusten en kijk wat-ie doet, iedere dag een paar keer. Na een poos, kan heel snel zijn of na dagen, komt-ie er steeds dichter bij en op een gegeven moment gaat-ie erop zitten. Je kunt ook wat eten aanbieden uit de hand, dat werkt vaak wat sneller.

Leren praten: begin met 1 woordje, dat je steeds herhaalt. Na verloop van tijd zal je merken, dat de vogel er heel erg in geïnteresseerd raakt en het probeert na te doen. Je kunt ook beginnen met een fluittoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Niks aan toe te voegen...plus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat ik deed was ook niet teveel speeltjes in de kooi als ik mijn parkiet tam aan het maken was. dat geeft enkel afleiding (het zijn net kinderen he) net uit het blok heb ik ze nooit gehaald, en heb ze toch tam gekregen. (waren wel jonge parkieten overigens) ze zijn zo leuk. (kon alleen niet kaarten of rummikub spelen want de etter trok de kaarten uit de handen en draaide alle steentjes om haha) heerlijke dieren zijn die erg op de vrolijkheid en lachspieren werken. vergeet nooit meer toen de gekke parkiet op de kop hing aan het brillenpootje van mijn ouwe heer. \
parkiet was een tijdje aan het keuvelen (je kent het wel, in zichzelf aan het brabbelen, met het koppie heen en weer) en zo uit het niets een 'joehoe ..haaaallooo daar!!' klonk.
(dacht dat ik spontaan incontinent werd van het lachen) :))))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hahahahahaha, jaaaaa, ik ben er ook dol op!!! Ze geven enorm veel plezier in huis.
Als de mijne wilde badderen dan zei hij op zacht fluisterende toon: kom essssss, heej, kom essssssssssssss. En dan Loeihard: KIP BADJUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU.
Niet zo heeel vreemd, want dat had ik um geleerd uiteraard woehaaaaaaaaaahahahahhaa, maar dan vloog-ie zelf al naar de kraan.
Mijn kippies waren altijd vrij in de kamer als ik thuis was, even voor de duidelijkheid ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HAHAHAHAHA, gewéldig!!!!
ze zijn zoooo leuk! en die grote platpoten ook met de teentjes naar binnen (het lopen op zich al is puur entertainment) maareh.....in feite zijn we zelf van die enorm leuke humor chicks, want ze doen niets anders dan herhalen wat we ze geleerd hebben ;-) (oops, voel ineens een paar parkieten veren in mijn bips, jij ook?) ;-P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haaaaaaahahahahahahaaha.... owowow, die bipsveren toch!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:)))) ach spinneke toch.
liever wat kontdons of bipsveren dan gekortwiekt worden ;-))
(en plukken doen ze in Den Haag al)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
GILLL NEEEEEEJ, niet kortwieken!!!
Ik wil mijn spinvleugeltjes wel kunnen uitslaan!!!!! ;-))
Vooral korte woordjes in het begin duurt echt vele uren en volhouden.
Als het geen jong direct uit het nest is uren met de hand in de kooi niet te opdringerig doen en proberen de parkiet op de vinger te laten zitten en blijven praten. zelf heb ik er een aantal gehad die echt veel woordjes konden zeggen en dan vooral woorden met een rrrrrr erin.
Maar nogmaals...zo jong mogelijk lieftst direct uit het nest voordat ze de schreeuw van de ouder horen, en dan zelf voeren en opvoeden. We hadden er een aantal die toen ze tam waren altijd de kooi los hadden staan en daar alleen in gingen om te eten en te slapen. De eerste is overleden aan het spul waar we de kerstboom mee opspoten,de zogenaamde sneeuw. De tweede is aan een longontsteking overleden,ook onze eigen schuld. We hadden hem mee met de camper en toen heeft hij op de tocht gestaan. Als laatse wil ik nog zeggen dat wij alleen maar mannetjes hebben gehad, volgens mij praten vrouwtjes niet, tenminste daar hebben we geen ervaringen mee gehad. Maar het belangrijkste is volhouden dus uren en uren en.......veel succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een parkiet wilt leren praten moet het een jong mannetje zijn zo uit het blok. Je ziet het duidelijk aan het blauw boven het snaveltje als ze volwassen zijn. Als het een heel jong parkietje is is het veel lichter van kleur en moeilijk te zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel veel tijd en herhalen. Alle parkieten van mijn zus vlogen gewoon door het huis. Aten soms mee. Zat op hun hoofd. Speelde met haar haren. Speelde met sleutels. En reageerde op haar naam. Echt alles deed ze. Heel veel tijd aan besteden.