Wat moet ik met de vissen nu het vriest?

Ik heb buiten een teil met vissen erin die eruit moeten nu het vriest anders vriezen ze kapot want de teil is te ondiep. toen ik ze in een emmer binnen had gezet gingen ze op hun zij drijven (ik denk door het temperatuurverschil) dus heb ik de emmer maar in de schuur gezet afwachtend tot het niet meer vriest en ik ze weer in de teil kan doen maar ik vraag me af of dit wel de goede manier is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kan geen vissen in een emmer houden...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de visboer hier levert de vis aan in een emmer, maar overhouden in een emmer is natuurlijk van de zotte.
(in een teil ook overigens, ook als huisvesting)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.schmidtzeevis.nl/recepten/recepten.php?groep=Vissticks&aantal=10
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vissticks ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zitten ze überhaupt in een teil of emmer?
Dat is toch veel te klein om een fatsoenlijk stuk te kunnen zwemmen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het zijn goudvissen en die heb ik voor de sier in een mooie,ruime teil buiten staan. niks mis mee. maar nu het vriest moest ik gauw een andere oplossing vinden en daarom heb ik ze zolang in een emmer gedaan. nu zwemmen ze rond in een cementkuip op zolder en dat gaat goed.

Antwoorden (4)

Het ligt er aan wat voor vissen het zijn, als het buiten vissen zijn moeten ze wel tegen de vorst kunnen. Voorwaarde is wel dat ze vrij kunnen zwemmen en dus niet te benauwt hoeven te leven. Als het buiten heel koud is voer ze dan weinig tot niet, met temparaturen van -2 eten de vissen toch niks. Je kunt de vissen wel tijdelijk in een teil houden, maar op den duur gaan ze dood als ze er geen goede balans is tussen zuurstof en planten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De teil ingraven in de grond zodat er een klein stukje boven de grond uit steekt, daarna een luchtpompje er in plaatsen.
Ook kan je de vissen loslaten in een vijver van iemand anders of openbaar water, want zo gaat het zeker niet goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nooit vissen zomaar loslaten in openbaar water!!!
Zo verkloot je het ecosysteem.
Dan heb ik liever dat je ze lekker opeet, zoals de eerste reactie al weergeeft :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle goudvissen worden toch door de reigers gevangen en wat het ecosysteem betreft, vrijwel alle openbare wateren barsten al van de giebels en zonnenbaarzen.
het zelfde geldt voor de goudwinden, die hebben ook geen schutkleur, dus worden opgegeten.
Voor alle vissen zonder schutkleur, zou ik niet bang zijn.
Mijn goudelritsen worden door het ijsvogeltje gevangen, hebben ook geen schutkleur.
De zonnebaars, die wel een schutkleur heeft, geeft wel een groot probleem en komen in veel wateren al massaal voor.
Maar je hebt trouwens met je opmerking volkomen gelijk hoor.
Als je buitenvissen in een vijver houdt, moet de vijver op zekere plaats 80 cm diep zijn. Daar kunnen vissen overwinteren. Omdat een teil niet zo diep is en bovendien ook nog eens kou van de buitenkant oppakt, zal dat geen plaats zijn om te overwinteren. Bovendien zal het water in de teil bevriezen en dat kan je niet kapot hakken zonder de vissen te vermoorden. De druk op de vissen wordt dan te hoog als je gaat hakken. Ook een vijver moet je ijsvrij houden met een wak of riet waardoor de opgehoopte gassen kunnen ontsnappen.

Je begrijpt dat jouw teil maar een tijdelijk onderkomen kan zijn en dat je moet omzien naar een visvriendelijk onderkomen in de vorm van een vijver. Gelukkig zal de winter over een of twee maanden weer verleden tijd zijn, Dan heb je de rest van het jaar over om hierover na te denken. Laat ze nu zolang in de schuur staan. Ze zijn bij die temperaturen toch niet zo levendig en eten nauwelijks.
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar niet in een emmer! Gebruik minimaal een specie kuip of iets dergelijks..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(daarom staat er ook dat er nagedacht moet worden over de ruimte suussuus) ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou ze ook niet "even in een emmer" laten zitten. dit is echt erg klein. Ik begrijp uit het verhaal dat ze nu in een emmer zitten die in de schuur staat.
Ivana
12 jaar geleden
Suus, een teil is geen emmer. Een teil is breder en biedt meer zwemruimte dan een emmer. Een teil is een zinken kuip.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik mag het hopen Ivana :) vind een emmer al huishoudelijk voorwerp, dus hoop van harte dat de teil geen afwasteil is. ;-)
als ze het in de teil wel 'goed doen' zonder vorst kan je ze met teil en al op een koele maar vorstvrije plaats zetten.

wel een menbraampompje erop voor de zuurtstof (zo'n klein pompje waar bubbeltjes uit komen) en waterplanten uiteraard.

onder de 10 graden eten ze niet maar het kan geen kwaad om er een zakje watervlooien in te doen natuurlijk.
(houden het water schoon, en zijn in de dierenwinkel te verkrijgen)

vergeet niet dat ze licht nodig hebben (geen fel licht) dus moffel ze niet weg in een donkere schuur.

zoals Ed aangaf kan je zo ook in de teil in de tuin laten zitten met een membraampompje (de bubbels voorkomen dat het water dichtvriest)

min vader hield de vissen altijd over op zolder in een groot aquarium (zo had ie oog op het vissenbestand en schonk de overschot jonge koi's en jonge koi's die kleur kwamen maar al in de collectie aanwezig waren aan kennissen die ook een vijver hadden)