Welke knuffels zijn geschikt voor konijnen?

Mijn konijn is een mannetje en nu 7 jaar oud. Hij staat in een hok in de keuken. Ik ben van plan hem een knuffeltje te geven, maar ik heb gelezen dat konijnen in sommige knuffels kunnen stikken. Welke soort knuffels is wel geschikt voor konijnen?

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
18.3K

Het beste antwoord

Sommige mensen denken dat door een konijn een speelgoedknuffel te geven dat ze dan zich minder eenzaam voelen. Dat is volstrekt onzin. Met de knuffel is immers totaal geen sociale interactie mogelijk. Het enige wat ze zullen proberen is er op 'rijden' wat Ivana al zei. Wat je juist niet wil aanmoedigen, omdat ze dit dan ook eerder geneigd zijn op andere voorwerpen te gaan doen als ze loslopen in huis. De meeste knuffels bevatten bovendien onderdelen die makkelijk loslaten zoals oogjes e.d. die het konijn kan proberen op te eten en er in kan stikken.
De beste knuffel voor je konijn is een ander konijn! Konijnen hoor je echt niet alleen te houden. Is dat echter geen optie, dan zal je creatief moeten zijn om je konijn zoveel mogelijk te vermaken.

Zie de site bij de bron:

Er is niet echt veel speelgoed voor konijnen op de markt, dit is erg jammer, konijnen vinden het namelijk heerlijk om iets te doen te hebben. Hieronder vind je wat tips voor speelgoed.

Let bij het geven van karton en papier wel op dat een konijn er niet te veel van eet. Het is in principe niet schadelijk, maar als ze er veel van eten kunnen ze verstopping krijgen!

opgestapelde dozen,
open dozen,
hangende touwtjes,
knuffels,
dingen die geluid maken als ze het rond gooien,
kattentunnels (of buizen die je bij de bouwmarkt koopt),
voerballen (voor katten),
kattenspeeltjes (bijvoorbeeld een krabmuis of een ritsel / slaapzak),
afwasteiltjes,
dekens/kleedjes,
ballen (soms hebben ze er speciaal voor konijnen maar ook hondenspeelballetjes of een grote voetbal kan ook)
rieten manden (die bijten ze helemaal kapot, maar zo blijven ze van de plinten af, let wel op dat er geen lak aan de mand zit!)
metalen bal waar groenvoer in kan, die je in de kooi kunt hangen (belletje er af halen!)
cat-it fontein (drinken ze uit en spelen ze mee)
wc-rollen/ keukenrollen
onbedrukt en ongebleekt wc papier (graven ze in en slepen ze rond),
een grote bak met zand,
een oud telefoonboek,
wilgenballen of hooiballen (dierenwinkel)
takken van wilgenbomen of fruitbomen
hangmatjes (dierenwinkel / internetwinkels)
slaapmandjes (dierenwinkel, vaak kattenmandjes)

Tegenwoordig zijn er in de dierenwinkels steeds meer producten te koop voor konijnen. Let wel op of deze producten ook wel echt veilig zijn! Soms kunnen er toch pootjes of tandjes in klem komen te zitten. Gebruik deze speeltjes dan alleen onder toezicht!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Denk niet dat een konijn nood heeft aan een knuffel,veel kans dat hij het toch maar kapot bijt.Daarbij is een konijn nog altijd geen mens.Hem goed verzorgen is het beste wat je voor hem kan doen.
fremar
12 jaar geleden
Een knuffel is misschien niet zo slim maar mijn cavia's hebben een soort hangmatje. Het is lekker zacht en het is heerlijk om erin te liggen. Dus misschien is het wel lekker voor je konijn als je hem iets lekker zachts wilt geven!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die van mij hebben nu een zeehond. Ze laten hem redelijk heel. Zitten geen ogen aan. Oude trui kan ook . Kunnen ze lekker mee spelen. Ik heb een oude tuinmatras, met handdoek erop. Daar liggen ze graag op. Tevens een oude mand met stuk tapijt. mand slopen ze helemaal, maar dat schijnt geen kwaad te kunnen. Hij is bijna weg nu. Heb al weer een ander staan. Tegen verveling heb ik tunnels van kartonnen rollen waar tapijt om gezeten heeft. Je hebt nu ook grashuisjes. Die lijken me gaaf. Ballen met gaatjes waar je snoepjes in kan doen. Daar mogen ze niet teveel van. Maar een echt konijnen vriendje is het beste. Konijnen zijn sociale wezens die het liefst met soortgenoten spelen.