Ik overweeg een Shetlander te kopen, hoeveel m2 moet ie aan gras hebben?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
20.8K

Antwoorden (2)

Daarover verschillen de meningen nog wel een beetje, maar zoals je in de link kunt zien, heb je er in elk geval een aardig grasveldje voor nodig. Naarmate het kleiner is en de pony er meer jaarrond moet staan, moet je meer bijvoeren. 3000 vierkante meter wordt als ideaal genoemd, en rond de 500 m2 toch wel het minimum.

Eigenlijk wordt ook geadviseerd minimaal 2 paarden te nemen, omdat het toch sociale / kuddedieren zijn. En dat betekent dus eigenlijk : nog meer ruimte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Vooral de toevoeging, dat ze niet alleen moeten staan. +++
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist! Ik wilde ook al gaan zeggen dat je een (shetland)pony nooit in z'n eentje in de wei moet zetten. Dikke +!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Staat volgens mij ook in het paardenbesluit dat paarden en pony`s niet meer alleen gehouden mogen worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat staan niet in het paardenbesluit maantje, maar het lijkt er wellicht op ;-) (art 5) http://www.dierenbescherming.nl/fileupload/bibliotheek/paardenbesluit/DB_Paardenbesluit_def.pdf
niet veel en in de zomer als het gras vet is en veel eiwit bevat kan het zelfs gevaarlijk zijn voor deze pony's.

ze staan de hele dag met hun koppie aan de grond, en weten niet van ophouden.

in de zomer overdag buiten zetten en voor de nacht op stal kan enorm helpen. een shet die niet veel werkt heeft helemaal niet veel nodig.

hooi (ruwvoer en biks om bij te voeren als er wat van het dier verwacht wordt is voldoende)
van schraal gras kunnen ze meer eten.
is het gras te kort voer ze dan bij met hooi, maar pas wel op voor zandkoliek.

er komt wat meer bij kijken dan enkel een stukje grond dus lees je goed in voor je eraan begint (vooral hoefbevangenheid)

het is verstandig om met schrikdraad de weide kleiner te maken, en periodiek het draad een metertje verder te zetten zodat de pony daar kan grazen. zo vreet ie zich niet ziek.

een beschutting vinden ze ook prettig.

het is lastig te zeggen. als er meer paarden in de wei staan kan de wei groter zijn zonder dat het schadelijk hoeft te zijn voor de shet.

een aantal m2 zegt nog niets over de grassoorten en andere vegetatie die te vinden is in de wei, dus een duidelijk antwoord is er niet omdat het van teveel factoren afhankelijk is.