Oude kat zit de hele tijd te poepen in de kattenbak en doet heel raar. Wat kan er aan de hand zijn?

Onze oude kat (16) zit steeds op de bak. Dan poept ze en ze doet heel raar. Dan gaat ze even weg en dat gaat ze 2 minuten een beetje niks doen in de kamer en dan gaat ze weer in de bak
Wat zou er aan de hand kunnen zijn?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ze is ook heel schichtig

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dierenarts!!!! dit lijkt me blaasgruis of een verstopte urine buis! daarom poept ie ook veel want hij zit te persen!!

Het beste antwoord

ben je zeker dat het om ontlasting gaat?
mogelijk heeft ze een blaasontsteking?
als het wel om ontlasting gaat, hoe ziet die er dan uit?
vooral oudere katten willen nog wel eens last hebben van verstopping.
zeker met een katje van die leeftijd zou ik het niet aankijken, maar straks even naar de dierenarts gaan.
als ze nl te lang verstopt zit, kunnen er flinke problemen ontstaan, zoals een megacolon.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
++!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat een kromme min!!!! +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Praw! ook hier is de minkukel langs geweest! van mij een +.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze had een te snel werkende schildklier (vandaar dat ze niet dik werd van al die tussendoortjes). Ze krijgt nu iedere dag een pilletje.
Dankjewel voor je antwoord!

Andere antwoorden (1)

als het om een kater gaat DIRECT naar de dierenarts. het hoeft niet de ontlasting te zijn maar het kan ook blaasgruis zijn bv.

bij een kater kan een verstopping van de blaas dodelijk zijn binnen 24 uur! mensen onderschatten dit helaas, en niet zelden is het te laat voor een kater.

ook als het om ontlasting gaat DIRECT naar de DA. het ontlasten zal enkel moeilijker gaan als het blijft zitten (wordt zo hard dat het er niet meer door de kat zelf uit te krijgen is)

heel veel katten hebben last van blaasgruis, en in het bijzonder oudere katten.

het diertje is 16 jaar dus dit soort dingen moet je niet afwachten of hier eerst in de groep gooien.
telefoon pakken en bellen voor een afspraak. leg het probleem voor en je kan vast en zeker snel terecht met je kat.

succes!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
het zijn juist vaak jonge katten die last hebben van gruis, maar evenzogoed een welverdiende plus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vind ik ook, direct naar de dierenarts+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
thanx voor de plusjes :) idd hebben jonge katten vaakst last van blaasgruis...foutje! kat moet zowiezo naar de DA om zekerheid te krijgen over de oorzaak. stél nu dat het de 'variant gruis' is die niet met een speciaalvoer op te lossen is (letterlijk en figuurlijk) dan zal de kat ook onder het mes moeten. hoop van harte dat er een afspraak met de DA is gemaakt inmiddels....