Kan een kat, net als een mens, begrijpen dat je ergens naar wijst?

Ik verstop regelmatig eten voor onze kat zodat hij het kan zoeken. Nu vind hij niet altijd alles. Kan ik mijn kat leren dat als ik ergens naar wijs het iets betekent. En zo ja hoe kan ik dit aanpakken? Het is een enorm slimme kat die bijv. sleutels omdraait in sloten en de radio uitdoet

12 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

nee, katten fixeren zich op de punt van je vinger als je iets aanwijst.
sommige dieren begrijpen het wel, zoals honden, sommige mensapen, kraaien en dolfijnen.
voor de kat is het een brug te ver.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Inderdaad,je kunt wijzen tot je een ons weegt,de kat blijft naar je vinger kijken. Misschien is het wel een optie om met een laserlampje naar de plaatst van het lekkers te wijzen[gaan].
Rieneke1
12 jaar geleden
aanwijzen werkt hier wel, maar dan is de maximale afstand tussen vinger en snoepje 1 cm :) laserlampje is een goed idee, zet het als antwoord joh!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jahaha ik weet het. Ik zal het als antwoord plaatsen in de hoop dat het niet naar de reactie's wordt verplaatst vanwege het niet antwoorden op de vraag over wijzen met de vinger. ;-)))
Ivana
12 jaar geleden
Inderdaad kan een hond het wel, maar niet alle honden. Ze moeten wel over een zekere intelligentie beschikken.
Je kunt een jachthond ook op afstand besturen door middel van handsignalen. Als ik op de fiets door het bos rijdt stuur ik haar ook naar links of rechts als ze voor me uit loopt. Bij het vinden van verloren apporten wijs je ook in een speciale richting om de hond op het spoor te zetten.
Dat is me bij mijn Blauwe Rus nog nooit gelukt! ;-)
Ivana
12 jaar geleden
Rieneke +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet het Ivana,ik heb het onlangs nog gezien bij Cesar Millan.

Andere antwoorden (3)

Ja, leg maar eten op de grond en dan zorgen dat de kat het niet merkt. Dan wijs je naar het eten en soms kijkt de kat in de richting van waar je wijst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kat leren om te kijken naar de plaats waar je naar toe wijst zal niet helpen,je kunt je kat dit ook niet leren.

Je kunt je kat wel met een laserlampje naar de plaats laten gaan.
Zo kan je lekker blijven zitten. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Maria +
Rieneke1
12 jaar geleden
plus! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank jullie wel.
wat perfect werkt: zelf kijken naar de plek waar zij/ hij naar moet kijken.
als ik vraag: 'wil je naar buiten" kijk ik naar de deur ,en weet ze meteen wat ik bedoel.
ook speelgoed vindt ze zo terug.
dus niet met je vinger wijzen maar met je ogen