is het normaal dat je als je bij de dierenarts bent gewesst en 2x moet terugkomen je steeds weer consult apart moet betalen?

Vorige week voor ontstoken anaalklier van hond bij de dierenarts gegaan,we zitten momenteel erg krap maar ja,moest wel,kreeg antibiotica voor 5 dagen en pijnstiller en moest naast het consult waarbij ze ook even het hart heeft beluistert en in de mond gekeken na 1 week terugkomen om te kijken of het wat minder ontstoken was.
vandaag dus teruggeweest en wou ze weer hart en mond checken,gezegd vorige week al gedaan,oh ja als antwoord,ontsteking er nog wel minder,weer 5 dagen antibiotica gehad +uitgespoeld en weer een grote rekening incl.consult.volgende week weer terugkomen! inmiddels al 75,00. is echt erg veel,we kunnen het eigenlijk niet missen,is het normaal dat je elke keer consult moet betalen als je op nacontrole moet komen??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je krap zit, zeg het tegen de dierenarts. Vaak is er wel een alternatief. De dierenarts kan er in ieder geval rekening mee houden.
Als je echt terug moet komen, moet je echt terug komen, maar vaak kun je zelf controleren of een ontsteking weg is of niet.
Maar VRAAG het aan de dierenarts! Vragen mag altijd.

Het beste antwoord

per dierenarts is het verschillend.

afgezien dat het vervelend is dat deze kosten moeilijk zijn op te brengen vallen ze in principe nog wel mee.

kijk of je een afspraak kan maken met de dierenarts, en vraag of een consult altijd bij de nacontrole berekend wordt.

als de kosten erg boven je hoofd uitgroeien kan je vragen om een gespreide betaling.

overigens ben je vrij in het zoeken van een dierenarts, dus bel eens rond over de kosten van een nacontrole.

dierenartsen zijn duur, dus hoop dat je je hond de zorg kan geven die het nodig heeft.

beterschap met je hond, en succes met de (financiele) situatie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nee ik vind het niet normaal. Wij zijn pas met onze 5 jarige hond geweest voor bloedafname, daar moesten we flink voor betalen. Daarna moest er nog een keer bloed afgenomen worden voor onderzoek, een week later en dat was niet gratis, want dat was bij de prijs van de eerste keer berekend. Maar die keer hebben we niet afzonderlijk hoeven te betalen. Ook vaak na sterilisatie, als je controle hebt, hoef je niet te betalen.
Het scheelt ontzettend welke dierenarts je hebt, want ieder berekend zijn eigen prijs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee echt normaal en klantvriendelijk is het niet.

Hier wordt de prijs van een herhalingsconsult gerekend,dit is natuurlijk goedkoper dan de prijs van een gewoon consult.

Ik zou er eens naar vragen bij je dierenarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er staat ook wel na consult op de bon maar scheelt alleen 2,50.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is wel weinig verschil. Hier scheelt het iets van 15 euro.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb trouwens mijn hond in de verzekering,kost 27 euro p.mnd,maar ik heb het er nu al uit omdat hij het éen en ander mankeerde en ik anders al ruim 300 euro kwijt was geweest.
Nee, ik vind dit niet normaal! Ik zou maar uitkijken naar een andere dierenarts. Maar in sommige plaatsen zijn alle dierenartsen verenigd in een soort maatschap en hanteren ze allemaal dezelfde prijzen en gooien b.v. op dieetvoeding per pak voer, zomaar 5 euro erbovenop.
Ik ga om deze reden met mijn dieren naar een dorp iets verderop naar de dierenarts.
Als ik daar met een van mijn dieren moet terugkomen voor hetzelfde,(dus als de dierenarts dat zegt, of b.v. voor uithalen van hechtingen of i.d.), dan wordt dat als een vervolgconsult gezien en minder berekend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik heb bij verschillende dierenartspraktijken gewerkt en bij allemaal is dit normaal. Er wordt immers opnieuw tijd ingepland voor de controle. Wel is het zo dat er dat bij de dierenartsen waar ik heb gewerkt er meestal geen volledig consult gerekend wordt, maar een herhalingsconsult of controleconsult, wat goedkoper is dan een normaal consult. Kijk dus eens goed naar de specificatie van de rekening.
Echter als de controle veel tijd kost, omdat bijvoorbeeld de anaalklieren weer uitgespoeld moesten worden, dan kan het heel goed dat er daarom toch een volledig consult is afgerekend. Anaalklieren uitknijpen is zo gebeurt, maar uitspoelen kost aanzienlijk meer tijd. Bij de meeste dierenartsen geldt hiervoor zelfs een toeslag op het consult.
Een nacontrole na een sterilisatie, operatie of gebitsbehandeling is een kort bezoek waarbij hooguit tijd nodig is voor het verwijderen van hechtingen. Deze nacontroles zijn meestal gratis of de prijs ervan zit al in de prijs die je betaald hebt voor de behandeling.
Als jouw kosten voor het probleem met je hond tot nu toe 75 euro zijn, vind ik dat nog niet duur. Natuurlijk is het veel geld als je het niet kunt missen, maar het is echt niet veel voor de ernstige ontsteking die je hond had. Had hij geopereerd moeten worden, had je er waarschijnlijk een nul achter moeten plakken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
toen onze kat een wond had, ben ik op consult geweest, en kreeg ze antibioticapillen mee.
Na een paar dagen bleek het niet te lukken met die tabletten naar binnen krijgen. Alles geprobeerd. toen kon ik terugkomen voor ene antibiotica-injectie, en hoefde geen consult te betalen, en kreeg voor de overgebleven tabletten zelfs geld terug.
of het zo hoort of dat mijn DA netjes was weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
normaal moet je altijd betalen als je op controle komt als je naar je eigen huisarts gaat betaal je eigenlijk ook altijd consult maar dit betaald dan de verzekering mischien is t handig om je dier te verzekeren.75 euro dat is alleen t consult of met medicatie ? normale controle is rond de 40 euro.als je al 75 euro moeilijk op tafel kan legen dan zal ik wel voor de volgende keer wat achter de hand houden want stel je hond krijgt kanker hebben wij wel gehad dan zit je rond 400 a 600 euro ik zal t wel voor gaan legen aan de dierenarts .normaal als je leuke dierenarts hebt kan je t wel in meerdere keren betalen als t niet anders kan. anders als je t niet vertrouwd bel je een andere dierenarts in de buurt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
normaal wat ik mee maak is wij betalen altijd netjes en als je dan een hoge rekening niet kan betalen dan kan dat ook wel in meerdere termijnen. eh ja anderen verzieken wel t meeste voor een ander helaas maar dat is met zoveel dingen. ma wij komen al 11 jaar bij die dieren arts dan bouw je toch wel vertrouwen op .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
die van ons doet het wel maar lang niet in alle gevallen.
ze hebben wel toestemming nodig. deze ervaring had ik met een ernstig verwaarloosde EB die ik ergens weg heb gehaald. baytril, Cefaral, en nog 2 soorten pillen, oogdruppels, oogzalf, oorzalf, zalf om locale plekken te behandelen, operaties om het dier weer lucht te geven en ga zo nog maar even door. het liep flink in de papiertjes, en ze hebben me vaak gematst om kleine dingetjes niet in rekening te brengen. (vooral de dermatoloog)
binnen 3 maanden was ik ruim 2000 euries kwijt (vakantie zat er ook niet in dat jaar) ;-) maar ik ben heel erg blij met mijn DA, ook omdat ze super betrokken zijn met het dier zelf, en super vakkundig zijn :)))) de EB was een vaste klant, en had zijn eigen fanclub wat uit dierenartsen en assistentes bestond ;-) als je al 11 jaar bij de DA komt kan je er om vragen lijkt me. nee heb je, ja kan je krijgen toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wij zijn geen 11 jaar bij deze dierenarts,ooit 1 x eerder er geweest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja maar wij kennen onze dierenarts goed onze hele familie komt er zon beetje maar in elk geval t onderwerp was of je normaal de consulten moet betalen
en ja volgens mijn weten wel is er al naar een andere dierenarts gebeld om dingen te vragen ???