Wat zijn de eisen van een stamboom voor een hond (akita)?

Wij hebben een jaar geleden een akita gekocht zonder stamboom. Maar nu een jaar later wil ik er eigenlijk wel een stamboom bij hebben. Maar ik weet niet wat de eisen hiervoor zijn. Moeten de gegevens van zijn ouders er ook zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Zonder gegevens van de ouders geen stamboom, dat lijkt me nogal logisch.
Maar als je bedenkt dat stambomen alleen ontstaan door ontoelaatbaar veel inteelt met veel erfelijke ziekten als onontkoombaar gevolg, dan mag je misschien heel blij zijn dat je hond geen stamboom heeft. Je hebt een flinke kans dat je hond een beter leven heeft dan een rashond, want die worden op een ontoelaatbare manier gefokt met veel mankementen (erfelijke ziekten) als gevolg.
Gefeliciteerd met je hond zonder stamboom!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hiervoor moet je naar de fokker en de ouders van je hond moeten ook een stamboom hebben anders krijgt je hond geen stamboom.

Als het goed is krijgt je hond toch al geen stamboom want dit moet binnen 10 dagen vanaf de geboorte[meen ik] gemeld worden bij de raad van beheer en de fokker heeft dit blijkbaar niet gedaan want anders had je de stamboom wel mee gekregen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als een hond als rashond wordt verkocht, krijg je de stamboom er altijd bijgeleverd, dat hoort echt zo.
Heb je die niet gekregen dan is er toch iets niet goed.
Je kan er de kynologenvereniging over raadplegen. Er hoort vermeld te zijn, de naam van de vader en van de moeder, en nog wat bijzonderheden, die ik niet meer precies weet