Om verschillende redenen.
Reuzenrassen, zoals de ierse wolfshond, hebben vaak een diepe borstkas en dus een veel grotere kans op een maagtorsie (vaak dodelijk) dan een 'normaal' geproportioneerd hond. Ook is het snelle groeien bij een hond soms gevaarlijk; soms slaat het groeiproces door en ontstaat er kanker (bijvoorbeeld botkanker).
Kleinere honden lijken misschien minder op de voorvader, maar leven vaak wel langer (uitzonderingen zoals 'mismaakten' buiten gelaat). Dit komt o.a. omdat het hartje minder hard moet werken.
Tevens zijn sommige rassen gewoon sterker dan andere rassen.

Toegevoegd na 1 minuut:
"buiten gelaat" moet natuurlijk worden "buiten gelaten"
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier vind je misschien een antwoord op je vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige honden vertonen al heel vroeg ouderdomsverschijnselen terwijl andere rassen daar veel langer over doen. De leeftijd van je hond hangt in de eerste plaats af van de grootte van het ras. Kleinere hondjes worden immers sneller volwassen dan grotere hondenrassen. Bovendien worden ze vaker een stuk ouder. Dit is net het omgekeerde patroon van wat normaal is bij dieren. Normaal leven dieren die een lange tijd nodig hebben om volwassen te worden (bijvoorbeeld olifanten) langer dan de dieren die snel volwassen worden (zoals muizen).

Grote honden worden gemiddeld tien jaar oud en kleine hondjes gemiddeld 14 jaar.