Paard klinisch laten keuren voor de aankoop. Maar hoe dit regelen?

Ik ben druk op zoek naar een eigen paard.
En wel een Tinker paard.

Stel ik vind een paard waar het mee klikt dan wil ik deze eerst klinisch laten keuren voordat ik het dier zal kopen.

Maar ja wie moet ik daarvoor inschakelen?
Een veearts?
En zo ja waar vind ik dan een veearts die dat doet?
Ik woon in Hilversum.

Wat zijn de kosten voor je paard klinisch laten keuren?
En wat vragen ze voor de rij kosten om op de plek van bestemming te komen en weer terug?

Weet er iemand hier misschien een goede die dan mijn toekomstige paard goed klinisch kan keuren?

En moet ik nu dan al contact opnemen met die mensen die dat doen of pas als ik een geschikt paard heb gevonden?

Heel veel vragen hahaha.
Maar is ook me eerste eigen paard.

Bedankt alvast voor de reacties!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan helaas je vraag niet beantwoorden. maar ik wil je toch even complimenteren. je hebt goed nagedacht over het proces! bravo :)

Antwoorden (2)

Voor een klinische keuring ga je meestal naar de veearts toe. Dat is tenminste wel het verstandigste.

Zoek een goede veearts die is gespecialiseerd in paarden, er zijn tegenwoordig ook speciale paardenklinieken. Ik weet niet of je bij een manege rijdt of zo, maar vraag eens rond voor ervaringen van andere mensen.

En neem er liever een dagje de tijd voor en ga wat verder weg naar een goede arts, dan dat je een arts kiest omdat die lekker dichtbij is. Dat stukje verder rijden is het echt wel waard. Je kan dan meteen kijken hoe het paard zich in de trailer gedraagt.

Als je een goede arts hebt gevonden kan je eerst even navraag doen wat de kosten zijn voordat je het paard laat keuren. Het zal er vanaf hangen wat de veearts vind en of verder onderzoek of een 2e keuring noodzakelijk is.

Ga wel altijd zelf mee als het paard gekeurd wordt. De eigenaar zal zelf ook mee willen, logisch maar spreek af dat je zelf mee wilt om het te zien en om te horen wat de veearts verteld.
En stel veel vragen, als je iets niet snapt of twijfelt stel dan de vragen aan de veearts.
En jij kiest de veearts uit, eventueel in overleg met de eigenaar van het paard. Maar laat die keuze niet alleen aan de eigenaar over. Als de eigenaar van het paard met een naam komt ga dan eerst informatie inwinnen over die veearts.

In de onderstaande link staat veel uitgelegt over de keuring. Dit zit niet echt bij je in de buurt maar dit was wel een duidelijke uitleg.

Toegevoegd na 14 minuten:
Spreek ook met de verkoper af wie de kosten betaald. Een nette verkoper hanteert de regel dat de koper de kosten betaald als het paard wordt goedgekeurd en de verkoper betaald als het paard wordt afgekeurd.

Ook wordt soms geadviseerd om wat bloed af te laten nemen omdat sommige paarden pijnstillers krijgen toegediend voor de keuring. Dit om eventuele gebreken te verdoezelen. Informeer hier even naar bij de veearts.
Aponi
12 jaar geleden
Hilversum ligt niet zo ver van Utrecht, mogelijk dat je kans ziet om naar universiteit diergeneeskunde te gaan, weet je zeker dat er mensen die er verstand van hebben het dier keuren.