Waarom likt een kat/hond vocht op in plaats van opdrinken zoals een paard of andere dieren het doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (3)

Een hond lepelt water simpelweg met zijn tong naar binnen. Maar bij de manier waarop een kat drinkt, komt heel wat meer kijken.

Een kat ‘lepelt’ geen water naar binnen, zoals veel andere diersoorten doen, maar gebruikt een ingewikkelder systeem. Hij legt het puntje van zijn tong op het wateroppervlak, zonder dat te doorbreken. Het water blijft daarbij aan de tong ‘kleven’ en wordt vervolgens mee de bek in getrokken, die zich sluit voordat het water terug kan vallen.
Hierbij is van belang dat de kat zijn tong precies snel genoeg beweegt. Drinkt hij te langzaam, dan wint de zwaartekracht het van de traagheid van de meegetrokken vloeistof en bereikt het water zijn mond niet. Drinkt hij te snel, dan krijgt hij minder water binnen. Een kat lijkt precies te weten hoe snel hij moet likken.

Andere katachtigen, zoals leeuwen en tijgers hebben hetzelfde mechanisme.
Wel doen ze dat langzamer dan huiskatten, omdat ze grotere tongen hebben.

De reden hiervoor is gelegen in het feit dat de bek een katachtige niet gebouwd is op het 'oplepelen' van water, zoals veel andere dieren dat wel kunnen.
Daarom gebruiken ze een ander 'systeem'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou ook met de oorsprong van de kat als woestijndier te maken kunnen hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker!
Ik ben geen dierenkenner zover, maar een kat kan moeilijk z'n snuitje in het water steken om te drinken, dan kan hij ook niet door zijn neus adem halen lijkt me..

Sorry beetje apparte uitleg, maar zo zie ik het :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om te kunnen drinken zoals een paard (en veel andere dieren), moet je een mond een "zuig-functie" hebben. Heb je die niet, zoals een hond en een kat, dan moet je het benodigde vocht naar binnen likken. Of zoals vogels, een druppel in de snavel, kop omhoog en naar binnen laten lopen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een hond drinkt op een heel andere manier dan een kat.
De vergelijking gaat dus niet op.
Honden lepelen water naar binnen, katten gebruiken een heel ander systeem. Zie mijn antwoord.
Overigens: geen van beide dieren 'zuigen' het water naar binnen.
jc54
12 jaar geleden
Nee, dat is nou precies wat ik zeg in mijn antwoord.
En dat er verschil in drinken is tussen een kat en een hond heeft verder met de vraag (het antwoord) niets te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
excuus. je hebt helemaal gelijk.