dwergteckelpupje geeft pijn aan na inenting,is dit normaal ?

Mijn dwergteckelpupje van 13 weken heeft vanavond zijn inenting gehad,eerste 2 uurtjes niks aan de hand,liep gewoon aan riempje,thuis op bank naast me gelegd,rustig geslapen,werd hij wakker,gilt hij het uit,als je over bil wrijft,hij loopt normaal,beetje stijver maar wel op 4 pootjes loopt hij gewoon mee.
Hij gilt het echt uit,verder slaapt hij gewoon,en kruipt hij gewoon zelf van zijn plekje.
Ik weet niet wat ik ervan moet denken,de andere honden hadden ook wel eens pijn aan die plek,is echt die plek ,dan jankt hij.wat moet ik hiermee,ik doe al koelen

Toegevoegd na 15 uur:
Lieve mensen,het gaat vanaf vanmiddag wat beter,je mag alleen nog niet aan dat billetje komen,hij is ook nog wat stil,en minder honger,en kijkt heel zielig,speelt wel wat,maar echt puppyrennen doet hij niet.
Contact gehad met dierenarts :jullie hadden gelijk,komt vaker voor,moest het zien als reactie wat ook bij mensen voor komt,en dan een blauwe plek.
Omdat hij nog zo klein is ,weegt nu 3,5 kilo met 13 weken,komt zo'n prikje dus wat harder aan.
Was gewoon erg ongerust,omdat mijn vorig hondje( zou over 2 weekjes 16 zijn geworden)2 weken geleden is overleden.
Bedankt voor jullie steun,en goede raad.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
21.1K

Het beste antwoord

Een entreactie komt wel vaker voor. Bij puppy's en kleine rassen wat vaker.
Een vaccinatie wordt onderhuids gegeven en niet in een spier zoals bij meeste vaccinaties die mensen krijgen. Een reactie van het omringende weefsel kan echter wel voor een stijve, wat verdikte (en gevoelige) plek zorgen. Lokaal wat haaruitval komt ook weleens voor. Masseren om de doorbloeding te bevorderen kan helpen.
Verder kan na een vaccinatie het dier sloom worden, licht grieperig met verminderde eetlust. Dit zie je bij kinderen ook heel vaak na vaccinaties. Zo'n reactie op een enting mag niet langer dan een paar dagen duren, en het dier moet natuurlijk wel blijven eten en drinken. Bij twijfel of aanhoudende klachten kan je beter even contact opnemen met de dierenarts.
Soms is de reactie een allergie voor een van de (hulp)stoffen in de enting, maar dan zie je vaak zwelling door vochtophoping op de kop en/of jeuk.
Entreacties zijn bijna altijd van voorbijgaande aard en kunnen verder geen kwaad. Alleen als de klachten niet snel verdwijnen of er een allergische reactie plaatsvind, is het noodzakelijk contact op te nemen met de dierenarts.
Dat je pup nu een entreactie heeft gehad wil ook niet zeggen dat hij er de volgende keer weer last van heeft. Blijft het probleem zich toch bij elke vaccinatie voordoen, dan kan je vragen of er een vaccinatie van een andere fabrikant gegeven kan worden, vaak heeft deze andere hulpstoffen en dus de kans op ook een reactie is dan klein.
Ik heb vaak genoeg honden en katten met een entreactie gezien in de dierenartspraktijk, maar ze hebben er nog nooit wat permanents aan over gehouden.
Sterkte voor je kleine. Waarschijnlijk als hij wat ouder wordt zal hij geen reactie meer hebben op de vaccinaties.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Niet ongerust zijn, dit komt vaker voor.
De ene hond is gevoeliger dan de ander.
Vaak zie je dat het na een dagje al een heel stuk beter gaat. je zou kunnen proberen om de plek zachtjes te masseren.
Ik zou niet koelen, dit zorgt voor samentrekking van de weefsels en minder snel opname van de entstoffen.

Succes en knuffel voor je teckeltje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Och wat sneu van je andere hond en wat goed dat je je liefde weer aan een ander kan / wil geven.
En vergeet niet dat als je het echt niet vertrouwt je natuurlijk altijd de DA kan bellen, kost niks maar stelt je wel gerust.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, mag je trots op zijn !
Ik heb injecties gehad waarbij, als er een bloedvaatje werd geraakt, dat leidde tot pijnlijke stijfheid. Dat is me gebeurd. Duurde dag of twee, dan ging het weer over. Warmte hielp. Wrijven/masseren ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat gebeurt wel vaker, maak je geen zorgen. Het weefsel kan van een inenting wat gevoelig en stijf worden. Vooral als je pup heeft geslapen, raken alle spieren wat stijfer en wordt zo'n plek dubbel zo gevoelig. Het ziet er natuurlijk heel zielig uit.
Geef hem maar een dikke knuffel, en morgen zul je zien dat het beter gaat.