Mijn hond trekt aan de lijn, wat moet ik doen?

Telkens wanneer ik mijn hond (7 maand oud ) uitlaat, trekt hij aan de lijn. Hij sleurt mij echt mee, ik kan hem niet stoppen. Het is heel vervelend, ik zou willen dat hij gewoon mooi naast mij zou kunnen lopen zoals vele honden. Ik heb reeds geprobeerd om een korte ruk te geven aan de lijn, i.p.v. te blijven tegentrekken, maar hij doet gewoon weer voort, telkens opnieuw... Ook blaft en springt hij naar andere honden en auto's.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gebruik je en korte lijn of zo'n uitrolriem?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eerst een uitrolriem, maar die was aan het verslijten, doordat hij er altijd zo aan trok, dus momenteel gebruik ik een korte lijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij sleurt je mee?
Hoe groot is die hond dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nog niet zo groot eigenlijk, het is een border collie van 7 maand, maar hij is echt heel sterk, ik kan hem soms helemaal niet tegenhouden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeer zeker op een gehoorzaamheidscursus gaan want hij loopt tegen de pubertijd aan en dan kan het nog weleens moeilijker gaan worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kittylovertje: je moet dringend op cursus (met de hond).
Op een puppycursus of later bijvoorbeeld 'appel en vaardigheid' leert de baas hoe hij (of zij) de hond iets moet leren. Erg nuttig in dit soort gevallen.
(kittylovertje klinkt als kattenliefhebber: een hond is een heel ander beest dan een kat ... een hond kun je -en moet je- heel veel dingen leren.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jezelf afvragen wie er wie nu eigenlijk uitlaat? Lol Ik geef je een + om je wat paardekracht te bezorgen hoor ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
of... zelf wat spieren kweken zodat je je hond terug kan trekken..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
doorlopen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volhouden. En veel Cesar Millan kijken :p

Het beste antwoord

begin eens om vóór je hond door de deuren te gaan.
de hond moet niet nerveus gaan zitten wachten tot ie je mag volgen, maar pas als ie rustig is laat je hem volgen.

hou je riem gewoon korter zodat ie niet voor je uit kan lopen. (niet zo kort dat je de lijn strak moet houden)

zorg dat hij niet voorbij je knie komt. doet hij dit wel geef je een kort rukje aan de riem en zeg 'nee' (of wat je wil zeggen, nooit de naam roepen, dit moet ie gaan koppelen aan iets positiefs!)
niet vaker dan 2x het bevel met je stem geven tijdens het aanleren (hij leert dan dat ie niet hoeft te luisteren, als ie weet wat de bedoeling is, geef je 1x een bevel)

als het kwartje niet valt (of hij heeft er maling aan, weet niet hoe heftig je hond reageert, en hoe ie op jou reageert) ga je stil staan. je roept je de hond bij je (dus niet jij naar de hond!) en geef gelijk een stembeloningg (brááááf!!! klink lekker enthousiast, het liefst zwaar overdreven) en daarbij meteen een brokje.
stuur hem wat bij met de riem (maar maak er geen touwtrekkerij van) en zet hem naastje. dan weer brááaf gelijk met het brokje.
vervolgens wacht je tot de hond rustig is, (dus niet springend, en/of gespannen/enthousiast naast je staat, want dan gaat ie weer trekken) en begint meer met lopen.
(geen stembeloning, die jonge honden zijn erg snel enthousiast (YES, we gaan weer!!!) en je kan opnieuw beginnen.

als je dit lukt is de kans al kleiner dat ie achter auto's aangaat, en naar andere honden blaft en springt.
dit blaffen en springen moet je wel zsm af gaan leren anders worst het geconditioneerd gedrag (hij gaat dan zoeken naar andere honden, en reageert hier zijn energie op af dmv frustratie als je het op zijn beloop laat)

(verder in reacties)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vervolg blaft ie naar auto's dan corrigeer je hem met de riem (korte ruk) en je zegt nee. (doet dit ook als ie voor je uit gaat lopen of aan de riem gaat trekken dus nog voordat ie blaft: daar moet je al ingrijpen)
zelf niet gaan trekken aan de riem of de hond nog korter houden (hond denkt:hey, er valt wat te beleven! spannend! hond zal dus allemaar meer gemotiveerd worden om te blaffen, springen en aan de riem te trekken) je loopt door alsof er niets aan de hand is, roept zijn naam en geeft een brokje op het moment dat hij zijn aandacht bij jou heeft. wil hij naar honden toe loopt hij ook niet voor je uit. loopt door (niet sneller, niet langzamer maar gewoon een vlot doorlopen) de hond weet inmiddels dat hij wat lekkers krijgt als jij luistert. roep zijn naam als er een hond in het vizier is, en als hij zijn aandacht bij jou heeft geef hem dan een brokje en stembeloning. als je dit consequent doet zal hij honden met een brokje associëren, en bij het zien van een hond naar jou gaan kijken en hoef je hem niet meer te roepen. je kan dan wat langer wachten met een beloning (hij zal zijn aandacht vasthouden op jou, dan belonen met interval (ene keer wel, andere keer niet) vóór het geven van een brokje altijd een stembeloning geven. hond weet NU doe ik iets goed, dus ik krijg wat.
later kan je dat afbouwen (interval) en enkel overgaan op stembeloning met nog maar af en toe wat lekkers (bij de grootste uitdagingen) verder is het verstandig om met je pup op cursus te gaan, want er zijn nog een heleboel meer dingen waar je op met letten en wat je bij moet sturen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oops vergeten:
pups barsten van energie!! (was je vast niet ontgaan) geef de hond ook genoeg uitdaging, beweging en zet hem aan het werk. hij hoeft niet enkel strak naastje te lopen maar moet ook de kans krijgen om achter een bal aan te gaan, met honden te spelen (nog voor ie grootheidswaanzin heeft kan je een pup in de meeste gevallen laten spelen en zullen andere honden hem corrigeren, schrik hier niet van, maar voorkom dat ie overdonderd wordt door tig springerige en of dominante honden) thuis ook oefenen met kleine dingen. (bij je roepen, belonen, laten zitten belonen, laten zitten 'blijf" belonen verstop wat brokjes en laat hem zoeken etc etc) springen/blaffen naar honden en auto's is (geloof het of niet) binnen een uur af te leren op een hele ontspannen manier zonder geruk aan de riem, hulpmiddelen, geschreeuw etc. misschien is er iemand in de buurt die meer van hondengedrag weet en hoe je het op in moet spelen?

Andere antwoorden (9)

Duidelijk zijn en een woord geven aan het 'naast lopen' zodat hij weet welke order hij moet opvolgen. zeg bijvoorbeeld duidelijk "naast" of "aan de voet" terwijl je een ruk geeft aan de lijn. als hij niet luistert moet je het blijven herhalen zodat hij begrijpt dat hij echt moet luisteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerlijk advies : kijk een paar afleveringen 'Dog Whisperer'
Die gast is echt niet te geloven goed met honden en legt alles duidelijk uit in die show. Hier youtube linkje naar aflevering 1, waar je duidelijk ziet hoe je de hond naast je kan leren lopen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hey interking! nog een fan van Dog whisperer. zeker een goede tip! + als het kon
Ivana
12 jaar geleden
Ja, kijk eens een paar afleveringen. Als je doet zoals de dogwhisperer voordoet, en je blijft dat consequent volhouden, ben je binnen een week van de trekkende hond af.
Belangrijk is de volgorde: hond zit stil en is rustig voordat je de riem omdoet. Jij gaat eerst door de deur naar buiten, dan pas volgt de hond. De hond mag niet voorbij jouw been met zijn kop. Je houdt de riem kort maar niet gespannen. Loopt de hond vooruit, geef dan een korte, zijwaartse ruk aan de lijn. De hond opnieuw naast nemen, waarbij hij RUSTIG moet doen wat je zegt. Trekt hij opnieuw, dan weer herhalen.
De hond moet ervaren dat vooruitlopen een stop oplevert en er geen vooruitgang in de wandeling zit. Als jij op deze manier de leiding neemt, zal hij ook niet meer uitvallen naar andere honden. Maar kijk eens met aandacht naar een paar afleveringen op National Geografhic. Je zal een zucht van verlichting slaken als je het eenmaal te pakken hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind Ivana har antwoord het beste en meest uitgebreid. Helaas heeft ze het als reaktie en niet als antwoord gepost !
Ivana
12 jaar geleden
Interking, het gaat mij er alleen om dat jij er iets aan hebt. Ik heb iedere hond binnen drie dagen in het gareel op deze manier. Je moet er echter nooit in toestemmen dat hij weer gaat trekken omdat jij vandaag toevallig geen zin hebt om consequent te zijn, of omdat je met iemand anders meeloopt. Goed volhouden tot het voor de hond een vanzelfsprekendheid is geworden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel lief van je Ivana, maar ik heb niet eens een hond. Daarom zeg ik ook, post je perfecte antwoord als ANTWOORD en niet als REPLY
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahaha deze heb ik ook bij reacties gegeven LOL.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch wel. Ik vind die man echt niks, hij overdrijft te veel. Maar.. Hij is uitmuntend op zijn vakgebied en doet inderdaad ALTIJD zijn werk goed. Op hem kun je bouwen als het om honden gaat.
Er zijn vast wel hondentrainingen bij jou in de buurt.Zou dit doen jij steekt er een hoop van op en de hond vind het leuk werken met de baas en leert ook nog hoe het moet.Zo steeds meer plezier voor jullie en de hond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ door een training begrijp je de hond beter, bouw je de band verder op en train je de gehoorzaamheid:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou met hem op training gaan en nu alvast een snuit riem aanschaffen! Ik heb reuma en onze hond is erg stevige gebouwd dus sleurt hij me zo omver en kreeg van de dierenarts dit advies en het werkt perfect !!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de +.En ook nog beweging en omgaan met andere honden.dus zou zeggen doen!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een snuitriem moet je niet als 1e middel gebruiken. Als je reuma hebt snap ikhet natuurlijk hoor. Maar een beetje zelf trainen kan bij deze hond ook geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een snuitriem of het lopen daarmee zou ik wel eerst onder begeleiding van een ervaren trainer doen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus ook op training kwaad kan het nooit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Een (puppy)training is echt een aanrader! Heel leuk om te doen en je hond leert er heel veel van!
jodyenboyke
12 jaar geleden
+ Ik heb ook reuma en 2 grote Belgen maar kan mijn honden aan mijn pinken uitlaten. Ik heb het gewoon nooit toegelaten. Maar bovenal is een cursus gehoorzaamheid de beste raad!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het knap dat je met reuma twee honden aan je pinken kan houden aangezien een kopje koffie optillen al verrekte pijn kan doen knap hoor. Maar mijn hond gehoorzaam goed alleen zodra er loopse teefjes zijn of een nieuwe hond dan trekt hik bij het leven ik heb zo'n gentle leader en we lopen nu samen met plezier. Er is niks mis met deze riem en kan door iedereen gebruikt worden. Je hebt daar geen training voor nodig. Een honden training is wel aan te raden.
zelf heb ik n goede leren riem van ongv n meter gekocht. de hond naast je trekken en iedere keer als ie omhoog kijkt en naast je loop belonen met wat lekkers, na 3 a 4 wandelingen was liep hij perfect naast me en keek hij de hele tijd omhoog. zo heb ik het ook bij mijn hond gedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jammer, dat je niet eerder bent begonnen met netjes aan de riem lopen. Het beste is om een cursus te gaan volgen, waar je veel meer tips en hulp kan krijgen. Maar je zelf wel beginnen met een aantal dingen. Geen lange riem of uitlooplijn! Zodra hij gaat trekken, stop je en pas als de riem weer ontspannen is, loop je verder. Neem de riem in je linkerhand en hou je arm ontspannen naast je lichaam. Telkens als de hond trekt stop je, desnoods loop je de andere kant op en roept volg met een blije stem, en braaf of goed zo als hij het goed doet. Je moet in ieder geval zorgen dat je hond aandacht voor jou heeft en dat je leuk en interessant bent. Oefen dit niet als er allerlei andere honden of andere prikkels in de buurt zijn want dan is hij zo afgeleid. Een hondenkoekje of zijn fav. speeltje kan ook helpen, om de aandacht bij jou te houden. Een jonge hond moet ook de tijd krijgen om even lekker te spelen en te rennen, dus geef ook daar voldoende aandacht aan.
Maar het belangrijkste is om consequent te zijn, trekken is ten alle tijden uit den boze!
Maar ik vrees dat je dit niet alleen kan oplossen en zou je echt van harte aanbevelen om naar een hondenclub te gaan, het is ontzettend leuk voor hond en baas en je zult versteld zijn hoe snel je resultaat boekt!
Veel succes
jodyenboyke
12 jaar geleden
Bij de dierenwinkel kun je een speciale riem kopen, deze zit ook om de voorpoten (dus niet om zijn bek)
De hond voelt nu druk op een andere plaats en het trekken aan de riem is over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Dit is een noodoplossing. Iedere hond kan trekloos aan een riem leren lopen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana heeft gelijk, dit is hetzelfde als die snuitriem:
alleen voor bazen die hun hond niet netjes kunnen of willen leren lopen!
een - dus.
Ivana
12 jaar geleden
Onze buurvrouw met jonge Labrador heeft zo'n riem. Noodgeval, want ze heeft een heupoperatie gehad. Nu kan de hond haar niet omver trekken. Zo gauw ze weer stevig op haar benen staat, gaat die riem de vuilnisbak in. Begrijp je?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat is er dan zo verkeerd aan die riem ? als er nu mensen die graag gebruiken, waarom zouden ze dat dan niet mogen ? sommige mensen zijn lui maar dat is toch hun keuze? als het nu iets was waar je de hond pijn mee doet, ok... wat ik hier soms lees :) sjeez
jodyenboyke
12 jaar geleden
Wat er verkeerd is aan deze riem, is al uitgebreid aan bod gekomen. Wat je hier soms leest, is goed raad van betrokken hondenliefhebbers, die het beste met de hond en eigenaar voor hebben!!!!!!!! Ik heb al 30 jaar (gehoorzame)honden maar leer gelukkig nog elke dag van het kijken naar het gedrag van mijn honden en het handelen daarna maar vooral van de instructies op de hondenclub en Cesar Milan, maar ook hier leer ik weer van de goede raad van mensen uit de praktijk.
Ivana
12 jaar geleden
@Z11.Jodyenboyke weet dus wat het is om een hond te hebben die gehoorzaamt. Niet omdat hij gedwongen is door middel van beperkende riemen en corrigerende tuigen, maar gewoon omdat hij zijn plaats binnen de roedel weet en daarmee heel gelukkig is. Dat geeft een hond vastigheid en zekerheid.
Ben je nou lui en neem je niet de tijd en heb je niet het geduld om aan het geluk van je hond te werken, dan blijft er niets anders over dan de hond te gebruiken als trekpaard of te knevelen met hond-onwaardige riemen.
Zoals gezegd, het geluk van baas en hond gaat ons ter harte, anders zouden wij niet zoveel tijd besteden aan het helpen oplossen van problemen met deze dieren.
Het bezit van een hond vereist rust, tijd, doorzettingsvermogen, kennis en de wil om steeds meer over deze dieren te leren.
Als je lui bent mis je dus 90% van het plezier dat je aan een hond zou kunnen beleven. En de hond? Die heeft een leven dat niet bij een hond past. Dat doet mij zeer, omdat een hond daar zelf geen verandering in kan brengen
Wat bij ons helpt is als hij mee moet lopen hou je een brokje vast je hand, je zegt "volg" als je dat brokje bij jou ogen houdt kijkt hij automatisch in je ogen. Loopt hij een poosje mee terwijl hij gefocust is op dat brokje beloon je hem. Als je dit lang genoeg oefent en je zegt volg loopt ie gewoon mee. Ook helpt zodra die gaat trekken stoppen en stil staan. Stopt hij met trekken dan weer doorlopen. Begint hij weer met trekken. Hetzelfde verhaal.

Tegen blaffende honden helpt de bal. Komt er een hond langs pak je de bal en hou je hem net zo vast als bij dat brokje. Je hond is dan gefocust op die bal en heeft geen aandacht voor die hond. Daarna beloon je hem door heel even met de bal te spelen. Daarna moet hij de bal weer los laten. Over een poosje zul je merken dat zodra er een hond aan komt hij automatisch naar jou kijkt omdat hij de bal verwacht.

Dit werkt bij ons altijd heel goed.
Succes ermee!
Ik hoop dat hier iets mee kan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goed antwoord +
zelf heb ik al een paar hulphonden opgevoed en daar gebruiken we ook deze methode iets lekkers in de hand en zo volgt hij de hand waar wat lekkers in zit ,loopt die een stukje goed mee...brokje erin
maar je loopt wel het risico dat ze dan alleen voor het brokje gaan dus moet je het wat afwisselen wil de hond weer trekken dan ...stilstaan en hem naast je roepen
ook is een goede methode ..trekt de hond ..dan ga je stilstaan stilen omkeren zodat jij weer voorop loopt het is een kwestie van volhouden maar het werkt ook is het goed om je hond af te leiden als er iets aankomt waar die wellicht naar gaat blaffen, dus met een balletje of praat wat enthousiast met hem zodat hij op jouw gefocust is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie toevoeging @zonneschijn
Neem de eerstvolgende keren iemand mee die vooral mentaal sterker is dan jij.
Iemand die jou in de praktijk voordoet hoe jij met de hond gaat wandelen en niet andersom.

Ga bijvoorbeeld terug naar waar je die hond gekocht hebt en wees eerlijk over jouw gebrek aan honden-vaardigheden. Indien deze mensen écht een hart hebben voor honden dan gaan ze jou onmiddellijk helpen want iemand die van dieren houdt die wenst zowel het dier als het baasje een harmonieuze samenwerking toe.

Laat dit vooral niet aanslepen want deze situatie verandert heus wel vanzelf maar niet in jouw voordeel als jij niets verandert aan jouw mentaliteit ten opzichte van de hond.

Je hoeft geen geweld te gebruiken, noch berinnesterk te wezen om toch te laten voelen wie de sterkste is en wie de basisregels van het gezamenlijk uitje bepaalt.
Geloof me...
Je doet er op korte én lange termijn zowel jezelf als je hond een plezier mee door er liever vandaag dan morgen nog een hondenkenner bij te halen of er zelf naar toe te stappen.

Verder vraag ik me ook af of jij de hond binnenshuis Bewust discipline bijbrengt. Want... als dat binnen niet lukt dan ga je buiten, vroeg of laat, onvermijdelijk op je bek. En dit zowel figuurlijk als letterlijk hoor... Auwe ;-)

Koop ook minstens 1 DVD of een boek van de Dogwhisperer Paul Owens of Cesar Milan (zie bijgevoegde links) en laat heel goed doordringen waar het écht om gaat als je tot een win-win-situatie wenst te komen.

Gewoon doen kittylover gewoon Doen!

PS:
De 3e link "Who let the dogs out" heb ik bijgevoegd om er de vrolijke noot in te houden ;-)

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit probleem komt meestal voor bij jonge honden. Ook bij die van ons. Wij hebben dus ervaring. Als onze hond trok aan de riem deden we dit:
- Je hond trekt, blijf stilstaan en zorg ervoor dat hij naast je komt, en loop verder.
- Werkt dit niet, dan doe je dit: Als je hond trekt, jij loopt een stukje terug en loopt weer verder.
Jij bent de baas! Dit duurt HEEL lang, maar later heb je er alleen maar plezier van! Ik kan je eventueel een gentle leader aanbevelen. Zie de foto. Veel succes! Ook kun je naar een hondentraining gaan, daar leert je hond ook dat hij niet mag trekken.