Ik wil een groep van ongeveer 15- 20 cavia's bij elkaar zetten. Kan ik dan 1 of meerdere gecastreerde beren bij vrouwtjes zetten?

Het gaat om een buitenhok(groot), wat ik in het voorjaar wil plaatsen. Ik heb nu al 3 zeugjes en 1 geholpen beertje.
Hoe kan ik dat het beste aanpakken? Ik hoef er niet perse beertjes bij. Ik wil de cavia's uit het knaagdierasiel halen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

beren kunnen over het algemeen goed met elkaar samenleven.
Toch zijn er altijd dominanten exemplaren, die geen ander mannetjes in de buurt willen. Hier kom je echter maar op 1 manier achter en dat is ze bij elkaar plaatsen.
De kans dat het goed gaat is naar mijn weten ongeveer 60%. Ik heb vroeger ook een aantal cavia's gehad en altijd beren bij elkaar gezet. Er is nog nooit iets gebeurt.
Misschien kun je een afspraak maken met het asiel, dat als het goed gaat je ze houd en mocht het met een bepaalde beer niet gaan, dat ze hem dan terug nemen.
Dat moet toch kunnen met zo'n grote afname?

Ik raad je wel aan een echt groot hok te maken en stop nooit te veel dieren in het hok. Dat is in mijn ogen nog erger dan ze in het asiel laten zitten.

Ik vind het een goede actie van je dat je dit van plan bent en voor de cavia's zal het geweldig zijn.
Maar of het echt zoden aan de dijk zet, dat denk ik niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat bedoel je met " het zet geen zoden aan de dijk denk ik"? Ik heb ze natuurlijk voor mijn plezier en vind het leuke dieren. Daarnaast hebben we ruimte genoeg en het hok zal heel erg groot worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kreeg namelijk de indruk dat je ze min of meer wilde redden uit het asiel.
Dan zouden 15 diertjes geen zoden aan de dijk zetten.
Oftewel het zal niet veel veranderen. Maar als dit niet zo is, dan is het als nog een goede actie.

Andere antwoorden (1)

In principe kan dat, maar je moet altijd afwachten of het klikt.
Ik heb hier ook beertjes bij elkaar, en die zijn niet eens gecastreerd. Maar ik heb er geen zeugjes bij.
Ik denk dat je het echt moet uitproberen, op een ruim stuk grond zodat ze niet te dicht op elkaar kennis hoeven te maken.