Wanneer moet je een konijn laten inenten?

konijntje gekocht van ong. 9 tot 11 weken oud bij Ranzijn
(Zaandam).
Moet je zo'n konijntje nog laten inenten? of is dat al gebeurt Zoja wanneer dan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga naar de dierenarts hij weeet er raad mij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je maar 1 konijn? Da's wel sneu...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor Hippo, 2 mannetjes gaat neit bij elkaar en 2 vrouwtjes ook niet dus 1 een mannetje en daarna mannetje laten castreren en mis ook een vrouwtje erbij en weetje aandacht krijgt hij toch wel genoeg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je hem binnen hebt kan die wel ff waachten hoor. Vaak hebben ze bij dierenartsen konijnen entingsdagen. Dan is het goedkoper. Hippo, mijn konijn zat alleen. Was zielig zeiden ze ( al vond ik van niet ) dus ik een konijn erbij kopen. Een vrouwtje, en ik liet mijn mannetje castreren. Na een maand aankijken heb ik ze uitelkaar gehaald. Hoewel ze veel ruimte hadden werd mijn rammetje door het hok gesmeten en zat onder de wondjes. Er zat geen rust in dat andere konijn.
Nog even aangekeken. maar nee hij leed er echt onder. Dus hij zit weer alleen, hobbelt hier lekker door de kamer en is zichtbaar gelukkiger:)

Antwoorden (3)

ja, je moet je konijn nu laten enten, tegen myxomatose en vhd.
deze entingen moet je twee maal per jaar herhalen.
neem even contact op met de dierenarts: het vaccin is niet lang te bewaren, dus vaak hebben ze speciale dagen waarop je je konijn kan laten enten.
Rieneke1
12 jaar geleden
Ik heb ook 3 konijnen, ik heb ze niet laten inenten omdat ik gewoon in een wijk woon en niet bij het bos, als je in een bosachtige omgeving woont is het verstandig ze te laten inenten.
Veel plezier
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jonge konijntjes kunnen vanaf 3 weken leeftijd ingeënt worden tegen myxomatose en vanaf 8 weken mogen ze ingeënt worden tegen VHS. De mate van bescherming is erg goed en duurt 6 maanden. Omdat muggen vooral in de zomer actief zijn, wordt de inenting het liefst kort voor aanvang van de zomer gegeven. Omdat de enting na 6 maanden niet meer werkt, adviseren wij om een konijn 2x per jaar te enten. De enting van april zou dan in oktober herhaald kunnen worden.

ons konijn komt van een fokker die er voor koos om de dieren niet te enten. dit om de reden dat er weleens wat mis gaat na het enten, en niet elk konijn dit te boven komt.

de weerstand daalt tijdelijk na het enten dus dit is ook iets wat je niet moet vergeten.

woon je in een gebied waar wilde konijnen leven, of waar veel muggen komen zou ik persoonlijk het konijn laten eten. ook als het vaak buiten loopt.

ook na enting kunnen konijnen overleiden aan vhs, dus garantie heb je nooit.

bespreek het met je dierenarts want er zijn veel mensen die bewust hun konijn niet laten enten vanwege de mogelijke gevolgen hiervan.

ons konijn is al bejaard en is nog nooit ziek geweest (1 keer kiezen laten vijlen, en nu en dan de nageltjes laten knippen, maar echt nog nooit ziek geweest)