Zou een dier beseffen (bijv. hond, koe, paard, etc.) dat het zwanger oftewel drachtig is?

Mijn partner denkt dat een dier dit weet. Zelf denk ik dat een dier verbaasd is wanneer het jong geboren wordt maar dat die verbazing wel snel omslaat in moederliefde.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

nee, ik denk niet dat een dier daar besef van heeft.
ook denk ik niet dat ze verbaasd zijn, hun hormonen nemen het over.
diezelfde hormonen zorgen er als het goed is voor, dat het moederdier haar jongen gaat verzorgen.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
top +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo denk ik er zelf ook over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo denk ik er zelf ook over.

Andere antwoorden (9)

Een dier weet het.
Als ik zie dat de Schotse Hooglanders die bij ons in de buurt in het Nationale Park grazen een apart, rustig plekje in het bos zoeken om te bevallen, dan hebben ze gevoeld dat er iets aan zat te komen.
Dat geldt in ieder geval ook voor reeën en ik denk dat het voor andere diersoorten ook op gaat.
(gezien het feit dat vogels nesten bouwen, konijnen ook een nest bouwen etc.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk wel dat ze het weten..
Zeker weten doe ik het van paarden, ze wachten bijna altijd tot er geen mensen meer in de stal zijn voor ze gaan werpen...
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hangt er van af hoe je "weten"definieert. Een zwanger dier is zich er van bewust dat ze zich moet instellen op de geboorte. Dat zouden biologen instinct noemen. Het is niet zo dat de moederliefde pas begint bij het visueel contact na de geboorte. Dat begint al tijdens de hele ontwikkeling, net als bij mensen.

Het is ook een belangrijke biologische factor. Er moet tenslotte ook een nest worden gebouwd voor de eieren of een plek om het dier groot te brengen na de geboorte. Die nestdrang wordt hormonaal aangestuurd en is zelfs bij mensen aanwezig (wel eens een zwangere vrouw meegemaakt zo rond de 8e maand bij Ikea ;o)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Het is niet zo dat de moederliefde pas begint bij het visueel contact na de geboorte. Dat begint al tijdens de hele ontwikkeling, net als bij mensen." Waar is deze kennis op gebaseerd dan? Ik denk dat de nestdrang bij mensen en dieren instinctmatig is. Echter wij mensen weten dat er een kind groeit in de baarmoeder en door de bewegingen van het kind en de hartslag, echo's e.d. houden wij voor de geboorte al van het kind. Ook omdat wij ons er helemaal op instellen en alvast leuke kleertjes en speelgoed kopen.
Het is steeds opmerkelijk hoe mensen dieren humane eigenschappen willen toedichten.
Ik zal het nog één keer uitleggen: een dier kan niets beseffen, daar heb je verstand voor nodig.
En geloof me nou, dat hebben dieren niet.
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
met je eerste regel ben ik het helemaal eens.
de laatste alinea is enorm onjuist.
AWM
14 jaar geleden
Oké, dat is het leuke van deze website, dat mag...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het ook helemaal eens met je eerste regel. En ook in de ethologie is het een veelgemaakte fout ("het dier verveelt zich", "het dier denkt ..." etc..). Voor mij zijn mensen echter ook dieren in biologische zin. Verstand is een dierlijke eigenschap, al is die ver ontwikkeld bij (sommige) mensen. Maar als je denkt dat dieren geen enkel besef hebben, zouden ze ook niets kunnen plannen. En er zijn onderzoeken onder chimpansees waar wel degelijk gepland werd (zie Chimpansee politiek van Frans de Waal). En mijn docent gedragsbiologie kende een medewerker van ik meen Sea Life waarbij de octopus (van een meter of 8) altijd naar hem zwaaide met zijn bezem (waar hij doorgaans mee speelde). Dat deed de octopus alleen bij hem. Ik sta dus echt nergens van te kijken.
AWM
14 jaar geleden
@som: En toch is dat geen verstand.
Moet je eens kijken, hoe groot is de verleiding niet om dit
dier van menselijk verstand te verdenken:
http://www.youtube.com/watch?v=EBkUtI3aDVA
Maar toch...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoiets als het filmpje bedoelde ik niet. Dit is aangeleerd gedrag en heeft inderdaad weinig met intelligentie te maken. Maar het is inderdaad niet mogelijk om menselijk gedrag te projecteren op diergedrag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je verstand beter zelfbewust zijn kan noemen. Dan klopt in 1 keer je hele antwoord.
Dat is zo'n vraag waarop je, denk ik, alleen een ik denk het wel of niet antwoord kunt geven.

Als ik afga op wat ik heb ervaren bij nestjes van mijn poezen: ja, ze weten het. Al ver van te voren gaan ze een plekje zoeken. En ze wilden alleen werpen als ik er wel bij was.

Zo zijn er ook boerderijpoezen, die nadat ze hebben ontdekt dat hun kroost anders wordt afgemaakt (dat gebeurde nogal eens), hun nestje verbergen en er pas mee te voorschijn komen als de beestjes al hele poezen zijn.

Wat betreft moederliefde: als je sommige biologen geloofd is dat ook slechts een kwestie van hormonen. Komt er geen liefde aan te pas. Als je dan de zorgzaamheid ziet van bijvoorbeeld een walvis voor haar jong, dan zet je dat toch weer ernstig aan het twijfelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jawel hoor ik zie het elke dag bij varkens ze krijgen ook een soort van nesteldrang de laatste week voor de bevalling
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het aan de poes van mijn zus gevraagd.
Die zei miauw wat zoiets kan betekenen als:
Nee ik wist niet dat ik zwanger was. Maar door mijn hormoonveranderingen en instinct wilde ik wel heel graag een rustig nestje.
Kan ook zijn dat ze bedoelde te zeggen:
Ja, ik heb 3 keer volop genoten van het zwanger zijn. En vooral van de momenten waarop mijn baasje met spoed een logeeradres voor mij en mijn kleintje moest zoeken. Omdat ik zo nodig moest bevallen elke keer een week voordat ze op vakantie ging.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk dat een dier het beseft dat het zwanger is omdat ze zich zelf ook voorbereit ze gaat rustiger aandoen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, dieren weten heel goed dat ze zwanger zijn
en niet alleen door de hormonen.

Sommige dieren bereiden zich of de omgeving
voor - gedragen zich ook anders.