Is het een normale reactie als je kat heel hard gaat krabben nadat hij een pilletje oud/nieuw kreeg?

Dit is het eerste jaar, dat hij dit kreeg, andere jaren compleet gestrest door het huis.
Dit leek me de juiste oplossing.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

krabt hij jou of het meubilair?
sommige katten zijn moeilijk te pillen, en willen wel eens een haal uitdelen.
het kan ook zijn dat hij wat geagiteerd is geraakt door de dwang die je hebt moeten uitoefenen, en dat reageert hij dan af door eens even flink te krabben?

heb je er nog een swpuitje water achteraan gedaan?
vaak doen mensen dit niet, en dan kan de pil lang in de slokdarm blijven zitten, en daar voor irritatie zorgen.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hem water laten drinken, daarna op schoot genomen, vind hij normaal heerlijk, blijft het liefst uren liggen.
Wilde er zelf niet af, maar ging mij vreselijk bijten en krabben.
Toen ik hem op de grond zette, sleepte hij zich naar zijn voerbakje en ging gulzig zitten eten (harststikke zielig)
Doe dit dus nooooooit meer.
Hij voelt zich er duidelijk niet prettig bij. Boek volgend jaar wel een hotelletje ergens in de
Middle of Nowhere.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pilletje keurig bij de dierenarts gehaald, op dat moment gewogen.
Dus helemaal op hem afgestemd.
Rieneke1
12 jaar geleden
je hebt de kat een pil gegeven die gebaseerd is op valium.
valium neemt remmingen weg, en dat kan nog al eens verkeerd uitpakken.
ook stimuleert het idd de eetlust.
laat je beestje maar even met rust.
Rieneke1
12 jaar geleden
je hoeft volgend jaar geen hotelletje te boeken hoor, begin liever in november je kat op de telizen te zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is idd een pilletje gebaseerd op valium.
Heb me ook netjes aan de dosering gehouden.
De sterke reactie erop is nu weg, loopt alleen nog als een dronken mannetje door het huis.
Gaat zelfs voor het raam zitten kijken en spint volop.
Weet dus ook dat ik vanavond 1 a 2 uur voor het gewenste effect maar de helft van de dosering moet geven.
Dit stond ook op de bijsluiter.
Alleen het stukje krabben/bijten stond niet vermeld.
Hij laat zich altijd heel gemakkelijk pillen, dus dat was de oorzaak niet. Wacht vanavond de reactie af, idd anders volgend jaar even vroeg genoeg overleg dierenarts.
Dank je wel voor je tip om evt. veel eerder te beginnen. Gezellige jaarwisseling, denk met heel veel dieren erbij bij jullie ;-))))
Rieneke1
12 jaar geleden
jij ook een fijne jaarwisseling! ik vier het samen met mijn vijf katten.
er wordt hier al flink geknald, maar dove miepje slaapt overal doorheen, en de rest is wel wakker en waaks, maar niet echt bang gelukkig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De sterke reactie was na ongeveer 2 uurtjes weg.
Liep ook weer normaal, geen dronken mannetje meer.
Daarna super, een ontspannen kat, 's avonds om 22.30 de helft van de dosering gegeven.
De jaarwisseling was zonder problemen.
Ging zelfs naar buiten zitten kijken!!!!!!
Ga nu de vuurwerk cd kopen, kunnen we vast oefenen voor volgend jaar :-))))
http://www.medpets.nl/gedragstherapie+cd/
Rieneke1
12 jaar geleden
fijn dat het goed is gegaan!
hier waren ze ook snel weer rustig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel voor al je reacties,
Misschien toch een reactie op het geven van het pilletje geweest.
Had hem 's avonds even uitgebreid bij zijn drinkbakje gehouden, ging toen echt heeeeeeel veel zitten drinken, maar wel een normale reactie, zonder krabben.
Het was dus een stressloze jaarwisseling :-)

Andere antwoorden (3)

Het kan een reactie zijn op het pilletje omdat hij hier niet aan gewend is. Zaten er bij de pilletjes geen soort bijsluiter met eventuele bijwerkingen? Anders even de dierenarts bellen wat je het best kan doen, en of dit gedrag vaker bij dit soort gevallen voorkomt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is normaal gesproken niet zo maar elke kat reageert anders op een pilletje. Het is misschien ook even wennen. Ik geef 1 van mij katten ook een pilletje en die probeert wel even weg te komen maar slikt hem gewoon door. (Me andere kat krijgt hem niet omdat zei juist naar buiten gaat kijken als er vuurwerk is.) Mischien heeft het nut om het pilletje tegeven met 2 mensen (de ene houd de kat vast de ander geeft het pilletje en een spuitje water.)

Toegevoegd na 2 minuten:
En laat na het pilletje de kat met even met rust veel gaan eten is een bijwerking die veel voor komt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hou niet zo van 'pilletjes' tegen vuurwerkangst.
Hondje van de buren liet er bijna het leven door, kreeg epileptische aanvallen en viel steeds om.
Ik zweer bij valeriaandruppels. Ze vinden het een heerlijke geur en één druppeltje in de mand geeft nog wat kalmering ook.