laas, dat naaktkatten geen allergie kunnen veroorzaken is een fabeltje. De stoffen die de allergie opwekken, zitten namelijk niet in de haren maar in de talg en het speeksel van de kat. Bij katten met een vacht kleven ze aan haren en huidschilfers, maar ook de naaktkat draagt ze bij zich.

Toegevoegd na 23 seconden:
*Helaas
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist! Een dikke plus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
dank je deze informatie had ik nodig voor mijn schoolopdracht ;) ☺

Andere antwoorden (4)

Ja dat kan. Onze buren hebben een allergisch zoontje, maar wel een naaktkat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan is hij blijkbaar niet allergisch voor katten, maar voor stof. Dat kan wel een slok op een borrel schelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee Marleen, in dit geval is het echt zo. De hond was al naar de ouders, de andere kat naar een oom en tante. Deze kat is apart aangeschaft. Zoontje is ook getest. Hij heeft nu nergens last van. Ik vond het ook raar, omdat je normaal allergisch bent voor de schilfers .....maar ja.
Lieve kat trouwens. Maar lekker aaien/knuffelen blijft gek.
Rieneke1
12 jaar geleden
je ziet wel dat mensen na verloop van tijd niet allergisch meer zijn voor hun eigen kat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@rieneke: daar liep ik net aan te denken. Of ze groeien erover heen. (ik ben zelf een voorbeeld daarvan).
Maar, ik vraag me af of dat bij hem al zo is...... Kan hoor.
Nee, juist niet. Allergisch ben je niet voor haren, maar voor huidschilfers, en naaktkatten produceren daarvan eerder minder dan meer, vooral als je ze niet goed verzorgd. (Ze moeten zeer vaak gewassen en ingesmeerd worden).
Vaak ben je nog beter af met een langharige kat ; maar als je ECHT allergisch bent voor katten, kun je er beter maar gewoon van afzien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een naaktkat mag je niet vaak wassen ivm verkoudheid tot dood als gevolg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je daar een bron van ? Want ik vind alleen maar berichten die juist spreken van een intensieve 'vacht'verzorging waar veel (wekelijks) wassen bij hoort.
http://naaktepoes.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=57&Itemid=30
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elke fokker die ik gesproken voor ik mijn definitieve besluit nam over mijn kat heeft mij ervoor gewaarschuwd. Nee sorry, voor 1500,-(!) ben ik kieskeurig met het uitzoeken van mijn huisdier, ben er zeker bij 25 geweest en allemaal zeiden ze hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha, typisch. Ik wist dat niet - want ik vind dat ook niet echt een verantwoord bedrag voor een huisdier ;-)
Ik vind ze wel erg leuk trouwens, sfinxen, maar erg bewerkelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
*"Sphynx" ja.
Ligt eraan hoe allergisch je bent.. Ik heb zelf een naaktkat en mijn moeder is heel erg allergisch voor mijn diertje (lees kindje.)

Ze hoeft alleen maar al 10 minuten met haar te knuffelen en ze krijgt al last van een loopneus en snuiten eraan toe, betraande ogen en super benauwd, laatst had ze zelfs een astma-aanval (of hoe heet dat?) en toen dacht ze serieus dat ze doodging..

Al likt mijn kat haar bij der kin bijvoorbeeld tijdens het knuffelen, zwelt mijn moedershuid op en wordt rood en geïrriteerd voor een paar dagen..

We kunnen bijvoorbeeld niet samen een hele film kijken als mijn kat aanwezig is..

Ze heeft last van mijn kat der schilfertjes voornamelijk, meer weten stuur maar een pb.

Toegevoegd na 3 minuten:
Oja, als het dan rood en geïrriteerd is jeukt het als de malle, aanvulling van mijn moeder.

Toegevoegd na 6 minuten:
En een allergiepil is ook geen 'giga' wondermiddel, maar mijn moeder 'piept' wel minder als ze er 1 neemt, maar omdat nou elke dag te doen?..

Mijn kat is ook in mijn kamer, mag verder ook nergens komen in huis, laatst was ze ontsnapt en toen kwam mijn moeder derzelf tegen overal in huis (vandaar die aanval, was 's nachts in bed).

Toegevoegd na 13 minuten:
Ik vind het persoonlijk geen aanrader als ik zo naar mijn moeder kijk..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Siberische kat of neva masquerade is een langharig ras dat veel minder allergische reacties veroorzaakt. Vrienden van mij die allergisch zijn hebben er zo een en die hebben nergens laat van. Voor het volledige verhaal: http://www.siberischekattenstichting.nl/Gezondheid%20Allergie.htm