Hoe krijg ik mijn katje van de kattenbak ?

Ik heb haar nu al een aantal maanden, en wij willen hier thuis wel van die stinkbak af. Ze plast en poept regelmatig buiten maar toch nog vaak in de kattenbak. Hoe zorg ik dat ze helemaal niet meer op de kattenbak gaat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.4K

Antwoorden (7)

Vooral door ervoor te zorgen dat de kat naar buiten kan zodra ze moet. Bij ons was het snel voorbij, maar we moesten wel opspringen zodra er een enkele mauw bij de deur was. Anders werd het toilet binnen gebruikt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
neem dan eens die kattenbak weg en zorg dat ze buiten kan(de onze gaat sindsdien altijd buiten)
fremar
12 jaar geleden
Ja het is natuurlijk makelijk laat je kat gewoon door de deur naar buiten. Haal de bak weg en zorg dat je een katte luikje hebt. Want het is natuurlijk niet jou probleem dat je een kat hebt en de bak dus elke dag moet schoonmaken. Veel makelijker als ze gewoon in een tuin poept en piest. maar kom dus een akte luikje en haal de bak weg.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon niet voeren is natuurlijk ook een oplossing ; wat er niet ingaat, komt er ook niet meer uit.....
Rieneke1
12 jaar geleden
marleen, dat kan je niet maken hoor!
een kurk volstaat ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ontploft-ie dan op een gegeven moment niet ? Dat lijkt me eerlijk gezegd ook best wel een zootje.....
Rieneke1
12 jaar geleden
dat voorkom je door ze in een rollade-netje te stoppen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ahm ja, okee. De vraag is dan : hoe kom je daar aan ? Want ik zoek ze al tijden (omdat ik dat geklooi met rolladepennen, keukentouw en siliconenbinders niet altijd even makkelijk vindt) maar kan het nergens krijgen.......
Rieneke1
12 jaar geleden
ik eet geen vlees, ik kan je niet helpen.
mss een goeievraag? ben je trouwens aan het klooien met je kat of met de rolllade?
Als je een kat wilt (een echte, een levende) dan HOORT daar een kattenbak bij. Sterker nog ; eigenlijk zelfs twee (het aantal katten + 1). Bij een buitenkat kan de tuin als tweede bak tellen (en is één in huis voldoende), maar bedenk wel dat ze zich niet zal beperken tot jullie eigen tuin, en je dus een ander opscheept met de overlast van jouw huisdier (tenzij je buiten woont).

Het is de lusten EN de lasten. Dus wl je echt pertinent GEEN kattenbak, dan is veruit de beste oplossing : geen kat.

Ik ben trouwens ook geen liefhebber van kattenbakken, maar dat is meer om milieutechnische redenen. (Hele bergen worden afgegraven voor kattengrit). Daarom willen wij onze nieuwe kat(ten??) gaan trainen met de Litterkwitter . Dat is helemaal een ideale oplossing, vooropgesteld dat het lukt.

Toegevoegd na 51 seconden:
Met een jong dier heb je een heel goede kans dat het lukt ; maar ook oudere katten kunnen meestal vrij vlot over op 'het nieuwe poepen'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
marleen, + ianswer, realiseer je je dat de kattenbak ook een indicatie geeft van de gezondheid van je huisdier?
ik weet het graag als mijn kat plotseling veel meer plast, of verstopt zit bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi systeem van die Litter Kwitter Marleen! +1
Dit lijkt me de beste oplossing als je een "niet-buiten" kat hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het enige nadeel van het systeem is dat je en plons-wc moet hebben, of je moet het op een emmer installeren. Qua gebruikerservaring hoor je eigenlijk alleen dat mensen het 'vies' vinden (alsof een kattenbak minder vies is ; het dier kan natuurlijk niet zelf doortrekken), maar ergere dingen hoor ik er niet over. Een ander 'tegenargument' is dat je kat dan niet kan graven. Maar dat doet-ie vooral om de geur te verbergen, dus de meeste 'toiletkatten' leren dat graven na het poepen vrij snel af. En als ze er behoefte aan hebben, graven ze wel in de tuin of een bloempot. Het is echter rechtstreeks gerelateerd aan de geur van de ontlasting, en geen 'natuurlijke behoefte' om te graven.
Omdat ik mijn jonge katten altijd minimaal een heel jaar binnen houd voordat ze de tuin in mogen, komen ze nadien ook naar binnen om hun behoefte te doen.

Ik vind het asociaal en onfatsoenlijk om de buurt op te schepen met de ontlasting van de katten. Net zo goed als ik de ontlasting van mijn hond buiten oppak, behalve in het bos, voorkom ik ook dat de kat de buurtuinen bevuilt.

Je moet goed zijn voor dieren, maar evengoed voor buren!
Jouw wens om de kat van de bak te krijgen teneinde hem in de tuinen te laten plassen en poepen, is in mijn ogen niet fatsoenlijk.
Ivana
12 jaar geleden
Je hebt een nette opgevoede kat, die weet hoe het hoort. ;-)Niet in de tuin van de buren, maar gewoon thuis je behoefte doen. Een hond moet je uitlaten, bij een poes de bak verschonen, het zijn van de dingen die erbij horen. En een kattenbak hoeft helemaal niet te stinken als hij regelmatig wordt schoongemaakt. Misschien kan je ander grit proberen, het ene of het andere is een groot verschil.

Het is trouwens handiger als een poes op de bak gaat, dan heb je eerder door dat een kat ziek is, bv. diaree heeft of blaasontsteking.

Als je de bank niet binnen wilt hebben kan je hem ook in de tuin zetten. Al blijft het verschonen natuurlijk wel, maar je hebt dan kans dat de poes eerder ergens anders gaat zitten dan in de bak. Bij de buren bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon de kattenbak weghalen en het beest vaak naar buiten doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En de buren mogen dan de stront van jullie katten opruimen. Laten we zwijgen van de vogels en andere kleine diertjes die door katten die buiten geschopt zijn uitgemoord worden.