Wat is de reden dat honden meehuilen?

Wanneer mijn honden op TV een hond horen huilen, dan doen ze mee. Wat is hiervan de reden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn hond deed dat bij de kerkklokken!

Het beste antwoord

Huilen van wolven is een waarschuwingssignaal of een verzamelroep. In beide gevallen kan de hond gehoor geven aan deze oproep.

Dit geld evenwel niet voor alle honden. Ook kan het ras waartoe de hond behoort van invloed zijn.
Meutehonden zullen ook samen hun huilen beleven bij het volgen van een zweetspoor.
Voorstaande honden zullen echter bijna altijd zwijgen. Waak- en verdedigingshonden zullen weer een keel opzetten als ze andere honden horen blaffen of huilen.

Het is dus genetisch bepaald en hoort bij de hond.
Ivana
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Er zitten vaak tonen in het geluid, is ook bij sommige liedjes, die wij mensen niet horen maar de honden wel. Daarvan gaan ze soms huilen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Honden stammen af van de wolven. Die hebben het huilen ontwikkeld om over lange afstanden te communiceren. En dat geven ze aan elkaar door. Het zit in hun instinct om mee te huilen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
 Het huilen is een teken van eenzaamheid, een dier dat alleen ergens opgesloten is, kan gaan huilen om zo zijn roedelleden naar hem toe te lokken. Het gehuil werkt zeer aanstekelijk, in een roedel zullen alle honden meehuilen (denk maar eens aan kennels).