Hoe tonen katten hun liefde?

;)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
leuke vraag
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je verwart misschien het vragen om aandacht en vragen om wat verwennerij met tonen van liefde. Katten kennen geen liefde, het zijn niet eens sociaal levende dieren.

Het beste antwoord

ik aarzel om het woord liefde te gebruiken, maar het is zeker dat katten enorm kunnen hangen aan hun baasje of een andere kat.
zodanig zelfs, dat de kat depressief wordt en in de rouw gaat als de ander komt te overlijden.
in mijn kattengroep hebben zich hechte vriendschappen gevormd; dat uit zich door samen spelen, samen stoeien, en slapen in elkaars pootjes.
wat betreft de houding van de katten naar mij toe; als ik weg ben geweest vinden ze het fijn als ik weer thuiskom, en ik word dan ook altijd enthousiast begroet, met de staart in de lucht.
mijn katten zijn kneusjes die aardig wat meegemaakt hebben voordat ze bij mij in een veilige haven belandden.
ik beschouw het als een groot compliment dat twee van mijn katten die doodsbang zijn voor mensen zich bij mij heerlijk ontspannen en op hun gemak voelen.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat we liefde niet moeten verwarren met verliefd zijn zoals bij mensen. In het woordenboek staat bij liefde o.a.: warme genegenheid; oprechte en warme belangstelling; het prijs stellen op; zwak voor. Als een kat graag bij je is, met je speelt, je eten geeft en je zelfs wast, dan is dat toch warme genegenheid? Oftewel liefde? Natuurlijk heeft de kat er zelf ook plezier van, maar is dat niet meestal zo als je ergens liefde voor voelt?
Rieneke1
12 jaar geleden
het is moeilijk in een kattenkopje te kijken, vandaar dat ik voorzichtig ben met mijn woorden.
in ieder geval weet ik zeker dat mijn katten zich fijn en ontspannen voelen bij mij, en me ook tekenen van genegenheid tonen, zoals me likken en wassen.
dat is voor mij duidelijk en voldoende :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje. Ik vond jou antwoord het beste ;)

Andere antwoorden (4)

Door hun aanwezigheid en bij jou op de schoot te springen kopjes geven en lekker bij jou te zijn.
12 jaar geleden
Elkaar wassen, tegen elkaar aangaan liggen, kopjes aan elkaar geven en voor elkaar andere dieren zoals vogels en muizen vangen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dit was voor katten onderling.

En bij mensen ook kopjes geven, maar ook je likken, op je schoot springen, langs je benen wrijven en ook andere dieren voor je vangen.

Toegevoegd na 5 minuten:
ze tonen ook hun liefde door naast je te gaan liggen in bed en achter je aan te lopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Klopt helemaal, als ze een muis voor je vangen, wees er snel bij, anders gaan ze hem ook vast voor je uit elkaar trekken.
De darmen van die muis liggen dan voor je deur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een +
Misschien dat enorm intelligente dieren met een (voor dieren) rijk gevoelsleven iets kunnen ervaren dat lijkt op liefde, maar bij een kat is dat niet zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn ene kat toont zijn liefde door mij kopjes te geven, en door zijn poot uit te halen naar mij toe en met zijn nagels mijn trui vast te pakken en mijn hand af te likken en er soms in te bijten .En de andere kat toont haar liefde naar mij door op mijn borst te gaan liggen met dr kop op mijn schouder en dan heel hard te snorren/spinnen in mijn oor.