Tips om de tanden van de hond te poetsen? Die van ons begint al te niezen en met zijn kop te schudden als hij de borstel in je hand ziet..

Hij eet 's morgens harde brokjes en 's avonds vlees, en krijgt regelmatig een "tandsteenkluif" of hoe zoiets ook heet. Toch heeft hij tandsteen en dat moet weg.

Ik wil het liever niet aan de dierenarts overlaten. Misschien krijgt hij dan een lichte narcose, en dat schijnt bij zijn ras (Irish Softcoated Wheaten Terrier) soms slecht af te lopen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou je het tandsteenprobleem én de zorg dat je hond bij de dierenarts 'misschien' een lichte narcose zou krijgen, niet beter gewoon met je dierenarts kunnen bespreken? De dierenarts rukt echt niet je hond uit je armen om hem direct aan het lachgas te leggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, de horror! :-)
Je hebt wel gelijk hoor, maar misschien zijn er tips van baasjes met even weerbarstige honden. Ik kan het maar vragen,niet?

Het beste antwoord

Voor het reinigen van het gebit bij de dierenarts wordt alleen een lichte roes gebruikt en dat is heel wat anders dan de hond onder narcose brengen.
Je zou het dus de eerste keer door de dierenarts grondig kunnen laten reinigen en daarna met het "gazen vingertje" (zie Rieneke) zelf bij kunnen houden. Echt hard geworden tandsteen krijg je er namelijk met gewoon poetsen niet meer af.
Ivana
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
goed antwoord weer, +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed idee. SuzyQ stelde ook al voor het eerst met de dierenarts te oveleggen. +1

Andere antwoorden (5)

Er zijn speciaal voor honden ook vingertandenborstels te koop. De borstel zit aan een houdertje die je over je wijsvinger schuift. Ik vind em erg handig. Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat klinkt goed. Ik heb ook eens gehoord over tandpasta voor honden met vleessmaak. Gebruik jij die misschien ook, of gewoon alleen dat borsteltje?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet dat het bestaat die speciale tandpasta maar gebruik het niet. Onze hond vind het niet lekker. Dus nu doe ik het gewoon met water. Je kan ook es proberen om een verbandgaas om je vinger te wikkelen en daar mee te poetsen.
Mijn honden vonden het ook niet geslaagd, dat hele beautysalongebeuren.....Het ging het beste na de grote-wandeling-van-de-dag, als ze moe waren, en dan poetste ik afwisselend een stukje tanden, en dan een stukje lijf waar ze het niet lekker vonden (de broek en de staart). Ik deed het gewoon met stug volhouden elke dag, en daarna altijd iets lekkers en fijn spelen, en ze legden zich er op een gegeven moment bij neer, al trokken ze zo'n gezicht van:'Heb je háár weer.....nou ja - als ze dat nou zo leuk vindt....'.Honden zijn nou eenmaal gewoontedieren, dus sterkte.....Wij moeten ook elke dag dingen doen die we niet leuk vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Wij moeten ook elke dag dingen doen die we niet leuk vinden."
Dat klopt ja... ;)
Goeie tips, bedankt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Het is voor hun namelijk heel erg onnatuurlijk en daarom voelt het voor de doggies niet zo prettig, en ermee naar de dierenarts gaan heeft in jou geval ook niet echt zin want begrijp dat je dit riscico niet wil lopen. Maar ik heb een leuke site voor je gevonden zie hieronder, en hoop dat je deze tips kan gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
prima tips op die site! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed uitgelegd daar, ga ik zeker proberen! +1
probeer het eens met een steriel gaasje om je vinger.
ook is er van virbac kattentandpasta voor katten op de markt, wellicht vind je hond dat ook lekker?
mijn katten vinden het heerlijk!
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een 1 met een plusje
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie tip Rieneke, thanks +1
Ivana
14 jaar geleden
Je was me weer voor, Rieneke. Goede tip dus +1. Alleen hoeft dat gaasje echt niet steriel te zijn. Koop gewoon een rolletje gaas en knip daar iedere drie dagen een stukje af, groot genoeg om om je vinger te winden, dat is stukken goedkoper. Eens in de drie dagen poetsen is meer dan genoeg. Alleen de buitenkant van het gebit poetsen, de binnenkant wordt automatisch door de hondentong gedaan.
Onze hond heb ik laatst een licht roesje laten geven om
zijn tandsteen te laten verwijderen. Dit was echt een goede beslissing want hij is er echt van opgeknapt en stinkt niet meer uit zijn bek. Wel werd me aangeraden om speciaal voer en een speciale tandpasta te gebruiken (dat alleen bij de dierenarts te koop is). Dat heb ik gedaan en het voer helpt echt heel goed, maar de tandpasta met kipsmaak daar wil hij echt niks van weten. Misschien zijn er andere honden die er wel baat bij hebben. Het beste is het als je de hond het jong aanleerd.