wij willen een akita hond en hebben hier wat vragen over, zie extra uitleg?

wij willen een akita hond omdat hij ons heel vriendelijk en lief en goed met kinderen omkan gaan lijkt, klopt dit? en wat zijn dingen die wij over de akita moeten weten, hoelang kan hij alleen thuis zijn? en hoelang en hoevaak moet je hem uitlaten? alvast heel veel dank!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
realiseer je alsjeblieft, dat voor een film meestal 5 of 6 verschillende honden gebruikt worden om het 'plaatje' neer te zetten - één die goed kan springen, één die op commando kan blaffen, gapen, niezen enz, één die goed 'oud' kan kreupelen, één die zo leuk met een 'glimlach' tegen de baas op kan springen, enz enz.....neem geen bepaald ras (collie, dalmatier, 'boomer' , Duitse herder, of akita), omdat ze onweerstaanbaar zijn in een film!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wil hier toch even opmerken dat elke hond vanaf pup goed met kinderen om kan gaan als de pup hier aan gewend raakt en goed wordt opgevoed.

Antwoorden (5)

"Om deze honden goed met andere honden, katten en vooral ook kinderen om te kunnen laten gaan moeten ze al heel jong hieraan gewend raken. Tegen vreemden zal hij wat gereserveerd optreden. De Akita wordt nooit een speelkameraadje, het blijft een jachthond met een sterk ontwikkeld jachtinstinct."

Elke hond moet minimaal vier keer per dag uitgelaten worden, waarvan minimaal 1 flinke wandeling (een uur of zo).
Alleen thuis? Veel honden _kunnen_ best acht uur alleen zijn, maar in mijn ogen is dat wel een vorm van mishandeling, zeker als het vaak voorkomt.
Als je niet goed voor een hond kunt zorgen kun je beter geen hond nemen.

Toegevoegd na 32 seconden:
nb: de quote komt van wikipedia.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Akita is een bedachtzame, onverstoorbare, goedwaakse hond, hij blaft niet gauw en is trouw aan zijn baas en het gezin, hoewel hij door zijn onafhankelijke aard soms ook dominant kan zijn. Kenmerkend zijn de rechtopstaande, naar voren hellende oren en opgekrulde staart die meestal op de rug wordt gedragen.

Opvoeding

Hieruit volgt dat hij een baas moet hebben die strak de leiding in handen houdt en heel consequent is. Voor een ervaren hondenbezitter hoeft dit geen probleem te zijn, maar hij is voor een beginner minder geschikt.

Sociaal

Om deze honden goed met andere honden, katten en vooral ook kinderen om te kunnen laten gaan moeten ze al heel jong hieraan gewend raken. Tegen vreemden zal hij wat gereserveerd optreden. De Akita wordt nooit een speelkameraadje, het blijft een jachthond met een sterk ontwikkeld jachtinstinct.

en net als alle pupjes moet die de eerste maanden wel 6 tot 8 keer per dag uitgelaten worden en kan die zeker niet alleen gelaten worden
zoiets moet je opbouwen
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het sterke vermoeden dat deze gedachte in je opgekomen is naar aanleiding van de film Hachi die vanavond werd uitgezonden op SBS6.

Ga aub niet over één nacht ijs en schaf zeker geen hond aan omdat ze zo leuk waren in een film. Eerder zijn er vele honden in asiels terecht gekomen omdat de hond in het echt toch heel anders bleek dan dat deze in de film overkomen.

Maar goed, dat was niet je vraag:

"In de 17e eeuw werd de Akita Inu ingezet voor de berenjacht. Al gauw bleek dat de Akita Inu meerdere kwaliteiten had, zoals jacht-, waak- en blindengeleidehond.

De Akita is een dominante hond met een eigen mening. Vanwege zijn jachtinstinct is het niet verstandig om de Akita Inu los te laten lopen.
Het is ook niet verstandig om door kinderen uitgelaten te worden, dit omdat het een zeer sterke hond is.
Ziet de Akita Inu bijvoorbeeld een prooi, dan kunnen kinderen de hond nooit houden. Voor het gezin is de Akita Inu een goede waakhond en hij is trouw.

De vacht van de Akita Inu heeft weinig verzorging nodig, vanwege zijn harde bovenvacht."

http://www.oranda-dani.com/rasbeschr-akita-inu.html

Ik heb trouwens ook enige angst over je vraag: "Hoe lang kan hij alleen thuis zijn?".
Ik kan het fout hebben, maar hieruit lees ik haast dat je een baan hebt waardoor het dier meerdere dagen in de week de hele dag alleen thuis zit.
Is dit het geval, koop dan geen hond. Een hond hoort gezelschap te hebben, het is een roedeldier.

Goed, ik heb genoeg gepreekt, maar nog een laatste keer: Bezint eer ge begint, dit om teleurstellingen zowel voor jou als voor de hond te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Een Akita Inu is een hond die zich op één mens richt en op de familie waar hij bij hoort. Hij is afstandelijk ten opzichte van vreemden en treedt deze argwanend tegemoet.

Het is geen slaafse hond en gehoorzaam is hij wanneer hij zelf de zin ervan inziet. Een rustige hond, die weinig blaft. Bijna onverstoorbaar.

Je kunt hem voor meerdere taken inzetten: jacht, verdediging en als huishond.
Hier vind je meer informatie en goede fokkers.
De Nederlandse Akita Club: http://www.akitaclub.nl/
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Een Akita hond?
Niet negatief bedoeld, maar zoek eerst wat info op. Het heet geen Akita hond.
Je hebt de Akita Inu, en de Akita Shiba.

Een hond is zijn algemeen is iets waar je even goed over na moet denken. gemiddeld leven ze 12-14 jaar. Je bent er voorlopig dus nog niet vanaf.

Een pup heeft superveel aandacht en tijd/geduld nodig. Zindelijk maken: elk uur uitlaten, snachts eruit enz enz.
Niet te vergeten de kosten in het 1e jaar.
Een echte ras Akita kost wel even wat. Niet te vergeten de entingen die het beestje de het eerste jaar moet hebben.

Je moet ook veel tijd steken in de socialisatie, de eerste tijd. Als je dat verwaarloosd kan de hond probleemgedrag met bijv. andere honden krijgen. Een goeie tip is om een puppycursus en een gehoorzaamheidstraining te volgen.
Ook moet je hem leren een tijdje alleen thuis te kunnen zijn.
Uiteraard geen hele dag, dus als je veel werkt moet je er heel goed over nadenken.
En heb je wel de tijd/zin om elke dag minstens 3x te wandelen waarvan 1x een halfuur of langer?

Bedenk dat je met veel dingen rekening houden moet met de hond. vakantie, wat doe je met de hond? in veel hotels/huisjes,/ campings zijn honden niet toegestaan.
Een dagje weg zonder hond? Hoe pak je dat aan?
Werk je fulltime, of is er op een dag niemand thuis voor de hond. Dan is een hond ws geen goed idee.
Tenzij je een goede oppas hebt oid.

Het lijkt alsof ik een hond afkraak. Dat is niet zo:)
Maar het gebeurt te vaak dat iemand een hond koopt, en er niet lang genoeg over na heeft gedacht. Dat uit zich vaak in dat de hond na een jaar of wat weggaat. Of de hond is zo slecht opgevoed/gesocialiseerd dat het probleemgedrag krijgt en ingeslapen wordt.
Dit gebeurt zo vaak. Hou er alsjeblieft rekening mee dat een hond een nieuw gezinslid is met talloze behoeften en soms erg veel kosten.

Toegevoegd na 4 minuten:
Het spijt me als ik erg prekerig overkom:) Ik bedoel alleen maar te zeggen, denk er goed over na:)
Nog 1 dingetje, ik denk persoonlijk dat er betere en leuke gezinshonden zijn dan een Akita. Deze hond is niet bepaald heel speels en sociaal naar bezoek/anderen toe.
Veel succes met je beslissing!