Waarom doet me poes van 7 maanden dit ?

Als me kitten van 7 maanden bij me komt liggen en ik begin der te aaien dan gaat ze met der voorpootjes een soort van massage beweging maken en ze spint er dan ook bij en heel soms dan doet ze het ook als ik er niet aai wat kan dat betekenen dat met die voorpootjes en is het iets goed of niet goed dat wat ze doet.alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.5K

Het beste antwoord

Het is een gedrag dat heel veel katten in meer of mindere mate vertonen:
Met deze bewegingen stimuleren hele jonge katten de melkproductie bij een moederpoes als ze drinken.
Als ze ouder zijn dan kunnen ze, als ze zich op hun gemak voelen, dit uit nostalgische gevoelens nog steeds doen zonder werkelijk effect te verwachten.
Vergelijk het met duimzuigen van al wat oudere kinderen als ze zich behaaglijk voelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
plus voor het juiste antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
melktrappelen wordt dit genoemd. Veel katten doen dit, het is een herinnering aan hun vroegste jeugd, toen ze tijdens het drinken werden gelikt door hun moeder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ ook van mij.
Vind de vergelijking met duimzuigen erg leuk.

Andere antwoorden (4)

Katten vinden het heerlijk om te doen. Ze doen het vaak voor ze lekker willen gaan slapen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas is dit een teken dat het kitten te vroeg bij de moederpoes is weggehaald.

Als een kitten dit bij de tepels van de moederpoes doet dan worden de melkklieren gestimuleerd en laat moeder de melk lopen.

Een kitten die drinkt bij de moeder heeft niet per definitie honger/dorst. Ze doen dit ook voor het vertrouwde, veilige en fijne gevoel.

Een kitten die dit bij jou doet is dus iets te vroeg bij de moeder weggehaald.

Katten in het "wild" blijven wel 1.5 jaar bij de moeder en drinken dan wel 6 maanden melk.

(hoe oud was het kitten toen je haar kreeg?)

Dit alles betekend trouwens niet dat de kitten ongezond is, of dat hij psychisch in de war is.

De meeste kittens vertonen dit gedrag (omdat ze te vroeg bij moeder weggehaald worden) en deze groeien bijna allemaal op tot mooie poezen en katers zonder sociale problemen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Katten doen het ook om het vertrouwde gevoel te hebben, maar 9 van de tien is te vroeg bij de moeder weggehaald. Vandaar mijn vraag ook (aan vraagsteller) hoe oud was het kitten>?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze was 8 weken dat ik er kreeg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelf adviseer ik altijd om een kitten tot 12 weken bij de moeder te laten. Echter ik heb ook 2 katers lopen die al met 7 moederloos waren. Deze doen het prime. Mooie grote kates, en vertonen ook echt kater gedrag :) Je hoeft je trouwens ook geen zorgen te maken hoor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oké ze dronk al geen melk meer dat ik er kreeg ze at toen al kitten brokken was ik vergeten erbij te zetten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kittens van 8 weken eten inderdaad brokken, maar gaan ook nog enkele keren per dag bij moeder drinken. Zoals genoemd doen ze dit tot een half jaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oké daar had ik de gene waar ze vandaan komt niet meer over gehoord hij zei ze eet brokken en geen melk meer
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hoeft niet per se te betekenen dat ze te jong is weggehaald ; dat is vooral als het extreem overmatig 'compulsief' gedrag is. Een beetje 'worpelen' doen alle poezen wel als ze zich op hun gemak voelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Marleen: In de vraag valt te lezen dat het overmatig gebeurt. Wat jij zegt klopt: elke kat doet het wel eens, maar niet dagelijks.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze doet het niet elke dag want ze ligt ook niet elke dag bij me daar is ze nog te energievol voor
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha ja kittens kunnen er wat van :) Je hoeft je er in elk geval geen zorgen over te maken! geniet van je kitten en vergeet vooral niet om veel foto's te maken! voor je het weet slapen ze de meeste tijd van de dag :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Foto's heb ik zeker en ik geniet er zeker van van het beesie het is me eerste poes maar die beesies werken wel Verslaafend als je snapt wat ik bedoel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap het! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En thanks voor je antwoord en reactie's
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Net zoiets als duimzuigen bij kinderen. Er zijn mensen die dit altijd blijven doen.
Dit is een handeling die kitten doet om de melkklieren / melkproduktie te stimuleren.
Nou moet ik er wel bijzeggen dat niet alleen kittens dat doen.
Onze poes van 15 doet het ook nog steeds. Misschien zit er ook wel een stukje genegenheid achter op die leeftijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit noemen ze ook wel melktrappelen of kneden. Hierdoor zie je dat veel katten het trappelen behouden uit hun kitten- tijd, omdat ze eigenlijk niet echt volwassen geworden zijn. Het is een uiting van genoegen, het gevoel zoals vroeger tijdens het melkdrinken bij de moederpoes. Mijn volwassen katten doen dit nog steeds.