Waar een Tinker paard kopen?

Hoi allemaal!!

Mijn aller grootste wens gaat uitkomen wand me vriend en ik gaan een paard kopen.
Maar onze zoektocht is nu druk van gang al.
Is best nog lastig om er 1 te vinden.

Wat we zoeken is een Tinker een merrie of een ruin maakt niet zo veel uit.
Het is me eerste eigen paard dus het liefste wel 1 die al beleert is en ouder dan 4 jaar is.
Maar is lastig te vinden.
Bij de meeste zijn het veulens die te koop zijn en die zoek ik nou net niet.
Al lijkt het me wel heel erg leuk hoor.

Ik heb al verschillende site bezocht zoals marktplaats, speurders, marktplaza enz.
Ik heb ook al op site gekeken zoals:

Bokt, De bonte parels, tinkerhoeve, de stoeterij, tinkerstal.

Wie weet er hier nog een plek of wat of waar dan ook waar ze dus Tinkers verkopen die boven de 4 jaar oud zijn?
Ondertussen hu ik de andere bekende site allemaal goed in de gaten.

Alvast bedankt!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dus je zoekt een tinker boven de 1.47,5 m ;-) (alles met een lagere schofthoogte is een pony)

Antwoorden (4)

ik zou kijken en vragen bij een manege in de buurt. want een paard helemaal uit de andere kant van het land laten brengen lijkt me ook niet fijn voor het paard. dus kijk bij de manege's in dorpjes bij jou in de buurt ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als het je eerste paard is zou ik kiezen voor een dier wat ouder is dan 4 jaar (max een jaar onder het zadel op die leeftijd, erg fris niet zelden onbenullig, en nog enorm veel bij te leren)

weet niet hoever je in het paardenwereldje zit, maar je zou wat kunnen netwerken. zo te zien komt alles van het internet waar je hebt gekeken.
er zijn genoeg handelsstallen en handelaren die ook tinkers hebben, ponymarkt (al is dit niet de periode van het jaar)

tip: neem iemand mee die er verstand van heeft, want er staat werkelijk van alles tussen wat prima lijkt, maar welk degelijk gebreken heeft!

zelf kan je ook adverteren (marktplaats, verenigingsbladen, er is vast ook wel een tinkerblad, advertenties ophangen op maneges etc)

weet je voor jezelf wel wat je zoekt, afgezien van dat het een tinker moet zijn die beleerd is (breed begrip)
moet ie enkel zadelmak zijn, verkeersmak, trailermak, tuigmak, verder doorgereden?
welke kleur, (af)tekeningen heeft je voorkeur?

wat wil je met de tinker: een specifieke tak van de sport beoefenen? recreatief rijden? als je een merrie heb wil je haar dan laten dekken en moet er papier bij zitten? zo ja heb je hierin nog voorkeur voor bepaalde lijnen? wil je naar keuringen en/of shows? wil je een bepaald predikaat van de ouders of het dier zelf in de papieren zien staan?

als je dat helder hebt zoekt het al een stuk makkelijker.

laat bij de stoeterij, hoeve, en stallen die je hebt benaderd eens weten wat je zoekt zodat ze voor je kunnen rondkijken en je kunnen benaderen als ze mogelijk iets voor je hebben gevonden.

waar je ze kan kopen weet ik niet, ze zijn niet voorraad te bestellen natuurlijk en een paard moet ook bij je passen (er moet een klik zijn, of je moet overwicht kunnen hebben) want anders schiet het helemaal niet op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord ; een paard is geen poesje, en niet voor niets moeten mensen ze op dit moment juist met bosjes verkopen omdat het beestje niet meer in het budget past.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi bedankt voor je reactie!
Ik zelf zit al bijna 20 jaar in het paarden wereldje.
Ik heb eerst altijd les gehad op een manege iets van 4 a 5 jaar en erna eigenlijk alleen maar verzorgpaarden gehad. Wat ik verder wil gaan doen is heerlijk alleen maar recreatief aan de gang gaan.
Ik doe paardrijden puur voor de hobby.
Geen wedstrijden rijden enzo das heel niet mijn ding.
Nee gewoon lekker erop uit het bos in de hei op en ook in de bak een beetje dressuur rijden. Mijn voorkeur gaat meer uit naar een ruin maar ja als ik nou een merrie vind en het klikt ja dan sla ik die niet af natuurlijk.
Ik ga niet fokken als ik een merrie vind. Over dat het paard wel beleert moet zijn bedoel ik idd het volgende:
Paard moet zadel mak zijn en moet de basis weten van het rijden.
Verder ga ik als het paard er is toch lessen nemen.
En ik ben zelf jonge paarden gewent. Het uiterlijk maakt mij niet gek veel uit.
Ik vind het belangrijker dat het dier gezond is.
Daarom als het ook zover is en ik vind een paard die ik helemaal zie zitten dan wil ik deze ook eerst klinische laten keuren voor de eventuele koop. Ik kan niet wachten totdat ik me eigen paard gevonden zou hebben!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank wel je wel voor je reactie nienke. persoonlijk zou ik voor een dier gaan wat ouder is:
- een buitenrit met een jong fris hier voor velen niet altijd prettig en ontspannen
-een ouder dier is vaak dressuurmatig wat meer doorgereden waardoor het beter is aan de hulpen (helemaal omdat je zelf niet de voorkeur eraan geeft om dressuurmatig aan de slag te gaan: het volgen van een les 1 keer in de week zet geen zonden aan de dijk als je een paar iets wil bijleren)
-het is winter: petje af als jij met het dier dagelijks een buitenrit gaat maken zodat het zijn energie kwijt kan en dressuur matig aan de longe laten werken heeft heel wat voeten in aarde
-ouder dier heeft over het algemeen meer ervaring en is wat stabieler in het doen en laten. wil je zoveel mogelijk zekerheid wat betreft de gezondheid zou ik adviseren om het dier zowel klinisch als röntgenologisch te laten keuren. het kan me voorstellen dat je niet kan wachten, maar hoe moeilijk ook: om die reden geen haast achter zetten hoor ;-) @marleen
dank je wel voor het +je. aanschaf van een paard is voor heel veel mensen goed te doen, maar het onderhoud en de verzorging is wat vaak nekt.
stalling is de grootste kostenpost, en zonder pensionstallig (nog duurder) zal men zelf dagelijks het dier moeten verzorgen en beweging moeten geven, ook als het regent en het vriest als het kraakt, de grond bevroren is (buitenritten) en als het glad is buiten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duidelijk verhaal en uit je woorden proef ik kennis en ervaring! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb een paar keer op een paardenrug gezeten idd ;-)) dank je wel voor het plusje Niels :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Wat een berg kennis!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je stippel. die platteland 'deerns' weten nu en dan nog wel wat hé ;-)))) vreuger...mocht je vanaf je 5e lessen. ik MOEST want was als de dood van paarden. na de eerste les was ik besmet met een ernstig gevalletje van het 'paardenvirus'
v.a. mijn 8e hielp bijna dagelijks op de manege (ponykampen waren mij favo) en was stiekem ook het oogappeltje van de manegehoudster. (heb hier veel geleerd want ze geven me bepaalde privileges waar ik dankbaar gebruik van maakte) vanaf mijn 9e maakte ik paarden en pony's zadelmak bij manege en handelaren (lichte en kleine ruitertjes met ervaring zijn vind je niet overal dus had aanbod genoeg :)
en kreeg dieren toegewezen die gedragsproblemen hadden zodat ze na een tijdje in de les konden meelopen. haalde dat jaar ook een mendiploma (hielp/werkte elke grote vakantie bij paardentram in Joppe, verder trok de mensport me voor geen meter) trainde paarden en pony's en ging na mijn groeispurt ook paarden zadelmak maken.
vanaf mijn 11e tot 19e had ik verschillende paarden en pony's waar ik me mee bezig hield en mee uitkwam op wedstrijden bij verschillende disciplines, na mijn 19e had ik ook verschillende paarden maar deed niet meer mee aan wedstrijden want moest het rustig aan doen. mijn pa was 'maar een arbeider' dus had altijd dieren uit de goedkope prijsklasse (zadelmak en niets bijgeleerd zeg maar) maar eucje ging de omhooggevallen mensen voorbij en kwam uit op de landelijke kampioenschappen
(wat niet echt gewaardeerd werd door de mensen die een duur paard/pony bezaten die al klaargestoomd waren om prijzen binnen te slepen: eucje zagen ze dus liever komen dan gaan hahaha) vanwege rugklachten en krakkemikkige knietjes moest ik minder intensief aan de slag gegaan (dat is de prijs die ik heb betaald om vanaf mijn 5e zo intensief bezig te gaan met de sport) en was het vanaf die tijd zadelmakke dieren dressuurmatig wat verder doorrijden en recreatief rijden. op mijn 29 heb ik de sport voorgoed vaarwel gezegd (bij mij is het alles of niets en hou niet van half werk als ik weet dat er veel meer te bereiken en eruit te halen is)
maar.... het paarden virus blijft in mijn bloed zitten! ;-)) dus....sindsdien zit eucje op een bezemsteel (of ragebol in dit geval) ;-)))
Ivana
12 jaar geleden
Dikke plus. Dit is een mij onbekende wereld, kan ik dus weer wat van leren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zo leren we van elkaar hier, omdat niemand (over welk onderwerp ook) #alle# kennis in huis heeft, maar samen komen we een heel eind :-) dank je wel voor het +je
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dikke +
Met zo'n berg duidelijke informatie moet het wel lukken om een goed paard te kopen.
Het zou uiteraard erg leuk voor je zijn als je achteraf zou horen of hun speurtocht en jouw adviezen tot een voor hun gezocht paard heeft geleid.
jodyenboyke
12 jaar geleden
Dikke plus van een "oude paardengek"! Krijg het virus ook niet uit mijn lijf en kom altijd mensen tegen die nog wel een paard hebben (en kunnen betalen....)
Nienke, denk ook aan de kosten van aanschaf van zadel, dekens enz. Kijk uit, voor mooie praatjes!
Heb je al geinformeerd bij het stamboek? Soms weten die ook wel wat adressen. Staat trouwens op hun site een leuke merrie te koop van 8 jaar.

Wel goed van je dat je het paardje eerst klinisch laat keuren. Maar neem niet overhaast een beslissing en probeer niet te snel "verliefd" te worden. Dan neem je misschien negatieve aandoeningen te snel voor lief.

Zorg er ook voor dat je een goed financiële buffer hebt. Vooral als je iemand bent die zich erg hecht aan een dier en er niet zo gemakkelijk afstand van doet. Dus in geval van nood niet gemakkelijk zegt, ik zoek een goed tehuis voor hem of haar. Misschien is dat nu niet van belang voor je maar ik weet dit uit ervaring.
Toen ik mijn paardje kreeg, als veulen al, kon ik ook niet vermoeden dat ik bijna 20 jaar later een gescheiden, alleenstaande moeder zou zijn met een WAO uitkering. Gelukkig had ik nog wat achter de hand waardoor ik haar kon blijven verzorgen tot haar dood 6 jaar later.
Ik zeg altijd tegen mensen die een paard kopen, zorg dat je voor minstens 1 jaar (het liefst nog langer) onkosten op een spaarrekening hebt staan. Dus voor 1 jaar stallinggeld, hoefsmidkosten, veearts etc.
Je zou dit bijvoorbeeld nu al elke maand op een aparte rekening kunnen zetten, dan heb je al wat opgespaard als je een paard gevonden hebt.

Veel succes met je zoektocht.
Aponi
12 jaar geleden
jodyenboyke
12 jaar geleden
+
bij Ria Vos in Ruchpen, die heeft er verschillende en zij is een echte paardenliefhebber

succes en plezier gewenst