iemand nog tips voor een hondje met diarree zonder aanduidbare reden? Eet, drinkt en speelt wel, slaapt wat meer.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

staar je niet blind op de vochtopname, vooral een pup droog heel snel uit. je schrijft niet of het voldoende plast... let je hier wel op?

is de hond volledig geent? worminfectie uitgesloten? geen ander voer gegeven of wat gegeten waar het spijsverteringsgestel door van slag kan zijn geraakt?

bij jonge dieren naar de DA want deze zijn vatbaar voor allerlei infecties bijvoorbeeld.

bij oudere dieren zou ik persoonlijk gaan als het na een paar dagen geen verbering optreedt en je zeker weet dat je bepaalde oorzaken (zie boven uit kan sluiten)

ook ligt het eraan wat voor diaree het is. waterig? vreemde kleur? bloederig? etc.

wil je zekerheid en niet afwachten: naar de DA met je hond.

tijdens de diarree uiteraard de voeding aanpassen als het niet eenmalig een flodderdrol betreft (zie andere tips hier)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat geeft al veel meer duidelijkheden ;-) het gele kleurtje kan idd van de rijs en kip komen, soms is het zelf echt geel.
witbrood enkel geven als het oud/droog is hoor. het kan heel goed dat ze wat gehad heeft van de visite, of kruimeldief heeft gespeeld zodat het scheelt met stofzuigen. in de gaten houden maar dat doe je al :)
eventueel kan je haar norit geven, maar het gaat al weer de goede kant op.
als het niet blijft verbeteren door de rijst en kip zou ik toch even een bezoekje brengen aan de DA om mogelijk andere oorzaken uit te sluiten. succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja een hele dag niets te eten geven deed ik ook met mijn vorige hond als hij diarree had en dit hielp altijd perfect. De eerste dag dus niets,de tweede dag de helft van zijn voer verdeeld in 4 x per dag en de derde dag weer normaal eten. Mocht de hond een virus bij zich dragen dan helpt een dag vasten meestal niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tegen bedelende hondenogen ben ik resistent (ik zit tenslotte ook niet naast de hondenvoerbak te schooien)
maar tegen vragende honden ogen.....(waarom krijg ik geen eten? ik snap er niets van?) ...kánsloos! ;-)

Andere antwoorden (7)

Mijn moeder geeft dan altijd witte rijst of een boterham met niks erop. Dat helpt meestal ook wel ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet precies hoelang maar ik zou zelf als het een ong week duurt naar de dierenarts gaan.
Wij kregen voor onze hond de tip van de dierenarts : gekookte rijst met gekookte kip.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou in ieder geval in de gaten houden hoe je hond op alles reageert. Laat het in ieder geval niet te lang duren.
Gekookte rijst en kip werkt vaak wel. Als ie na een paar dagen nog last van heeft even langs de dierenarts. Let op dat hij blijft drinken, als hij dat niet voldoende doet zsm naar de dierenarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel herkenbaar,mijn pup had hier ook last van en ik heb zijn ontlasting moeten brengen.
Bij onderzoek bleek dat hij Giardia een protozoaire parasiet en Campylobacter bacterie heeft,en komen overal voor doordat de hond aan de uitwerpselen van andere honden ruikt.
De volwassen hond heeft er geen last van,maar een pup is vatbaarder.
Mijn pup heeft een AB kuur gekregen,een wormenkuur en speciale ontsmettings shampoo waar hij twee keer mee gewassen moest worden,ook krijgt hij speciaal voer van de DA voor zes weken en volgende week moet ik weer ontlasting brengen om te kijken hoe het er nu voor staat.

Ik zou als ik jou was even wat ontlasting brengen.

En wat ook belangrijk is,Giardia is besmettelijk voor mensen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik beweer ook niet dat haar hond dit heeft,maar je kunt het ook niet uitsluiten omdat het in ieder geval hier nogal heerst.
Die gekookte rijst tip, eventueel met rijstwater anders wordt 't zo'n rotzooitje, werkt vaak goed. Wat ook kan helpen is je hond niet te koud water geven. Eerder lekker lauw ipv koud uit de kraan, zeker met dit koude weer. Dit helpt bij onze hond (mechelse herder x bouvier en regelmatig last van diarree) eigenlijk altijd goed. Ik ben zelf niet zo'n voorstander van gekookte kip, maar dat heeft meer met de kwaliteit van de kip te maken. ;-) En mocht dit inderdaad niet helpen binnen twee weken, dan zou ik zeker even naar de dierenarts gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Indien je hond in je eigen tuin kan lopen, is er een kans dat hij van planten in je tuin eet, die niet goed voor zijn darmen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja sommige honden vreten alles!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb een nare ervaring met aardperen, die vormen in de grond knollen en die worden door sommige honden opgegraven en opgegeten, met als gevolg diarree.
Aanvullend op bovenstaande adviezen: er wordt veelvuldig genoemd dat er lichtverteerbaar eten gegeven moet worden. Kip en rijst(water0 is daar een goed voorbeeld van. Echter als je alleen dit geeft, zal de ontlasting niet snel stevig worden. Beter kan je (aanvullend) licht verteerbare brokken bij een dierenspeciaalzaak of dierenarts halen. Hypo-allergene brokken zijn licht verteerbaar of brokken met de aanduiding sensitive/sensible/intestinal.
Je kan verder zonder recept/consult bij de dierenarts Canikur Pro pasta of Finidiar pasta halen. Deze ondersteunen de darmfunctie en beschermen de darmwand.
Heb je verder de temperatuur van je hond al opgemeten. Als ze sloom zijn, hebben ze vaak koorts. Bij koorts zou ik toch aanraden een afspraak bij de dierenarts te maken. Duurt e.e.a. langer dan een dag of vijf en/of verliest je hond teveel vocht omdat de diarree echt waterdun is, dan kan je ook beter langs de dierenarts.
Ik heb de afgelopen weken erg veel honden met deze klachten op onze praktijk gezien. wellicht heerst er een buikgriep. De meeste honden hadden echter wel een kuurtje nodig, zeker als Finidiar is gegeven en dit niet helpt.
En het is al gezegd, maar vergeet niet te ontwormen.