moet echt het aquarium nu leeg?

Al zijn we geen leek op dit gebied we hebben al ruim 30 jaren ervaring komen er echt niet meer uit en denken eraan alles dus incl bodem te vervangen
Wij hebben een aquarium van 160x 120x 60 met discussen en maanvissen.
Al enige tijd zijn alle waarders van het water ver boven pijl
zelf hebben we het de naam brakwater gegeven
WAT HEBBEN WE AL GEDAAN
bioloog geheel al ververst, bijpomp ververst, water meerdere keren eruit gehaald tot er nog maar 1 vierde in zat en weer gevuld 1x per week en ieder 3 dagen 1 derde ververst, nieuwe planten geplaatst waarde verlagers erin gedaan Verlichting veranderd noem maar op
niets schijnt te helpen nou ja hooguit 1 dag je ziet de waarders weer oplopen
vandaag staat PH weer op 8.32 /KH 7.5 /GH 5/ nitrit boven 20 en nitrat boven 200
Planten zijn na een maand al weer vergaan
Vissen daar en tegen houden hun toch goed

Kunnen we nog wat proberen of toch maar de bodem eruit
gezien de hoogte van de bak zien we daar een beetje tegen op maar wat moet dat moet

Ik hoop dat iemand nog een ei van columbus ergens heeft

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

jaren lang een zoetwater aquarium gehad (180 × 70 ×70) en voegde indien nodig CO2 toe aan het water via een zogenaamde "bellen teller". De waterplanten groeiden dan erg hard zelf boven het water uit en sommigen gingen dan bloeien
persoonlijk vond ik dit erg mooi
verwarmingslint over de bodem waardoor de bodem één groot filter wordt en ik filterde het water over niets anders dan alleen actief kool (met een gering flow)
aquarium niet blootgesteld aan zonlicht
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jeetje dat is balen zeg.
Misschien is het een idee om met een bodem.zuiger het achtergebleven vuil te verwijderen, hier veranderd namelijk niks aan met water verversen.
Zelf ben ik geen voorstander van allerlei ph verlagendel/ verhogende middeltjes.

Persoonlijk zou ik er voor kiezen de bodem.te reinigen met een bodemzuiger, daarna grote water wissel en easy life toevoegen ( easy life heeft een ruime werking) mogelijk is hiermee uw probleem opgelost.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Via het visvoer en afgestorven planten, komen er veel afvalstoffen in de bak.
Een deel ervan nemen de planten weer op, maar die zijn dood.
De rest moet afgebroken worden door de filter en via het waterverversen.( regelmatig)
Als dit niet voldoende lukt, zit daar dus een probleem.
met extra waterverversen is er wel even een verbetering, maar aan de oorzaak heb je dan niets gedaan.
Mogelijk is de bodem de grote boosdoener!
Indien de bodem te dik ( meer dan 5 cm) is en/ of niet voldoende waterdoorlatend, gaan er in die bodem allerlei negatieve biologische processen af spelen.
Er ontstaan dan fosfaten, nitraten en nitriet dat erg giftig is.
De P.H. gaat omhoog en de Gh omlaag.
Tevens ontstaat er moerasgas, dat ook giftig is en waarin geen plant meer kan groeien.!!!
Por met een stokje in de bodem, en kijk of er dan bellen boven komen.
je hebt nu de bioloog schoon gemaakt, dat betekend, dat hij 2 a 3 weken niet werkt!!!!!
Mogelijk is hij ook te klein, vissen groeien alsmaar groter en vaak vergeet men dat de filter ook meer capaciteit moet hebben.
Dit is mogelijk de hoofdoorzaak.
Is het toch de te dikke en te vuile bodemlaag, dan zal hij er echt uitmoeten, anders zijn straks ook je vissen nog dood.