Leert een kat ook van zijn vorige fouten?

Een van onze katten heeft afgelopen zondag in het vogelvoederhuisje gezeten waar we alvast een beetje strooivoer voor de vogels in hadden gedaan. Die nacht daarop had hij in het halletje gepoept waar ze snachts verblijven terwijl ze al een tijdje zindelijk zijn en snachts in huis ook niks meer doen.

Maar nu zat er allemaal strooivoer door de ontlasting dus ik vermoed dat ie daar knap last van gehad heeft. Heeft ie nu ook het benul dat ie daar de volgende keer dus af moet blijven omdat ie er toen ook zo'n last van heeft gehad? Gisteren heb ik hem er namelijk de hele dag niet in gezien en vanacht had ie weer niks gedaan in huis.

Toegevoegd na 26 minuten:
Vooropgesteld dat ie uberhaupt weet dat ie dààr buikpijn van gekregen heeft dan.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuke foto trouwens.

Het beste antwoord

als een kat iets erg traumatisch meemaakt, dan kan 1 keer voldoende zijn om het in te prenten.
dat lijkt me nu niet het geval.
je kat heeft graantjes gegeten, en heeft pas later buikpijn gekregen.
omdat er zoveel tijd tussen zit, zal hij de link helaas niet leggen.
Rieneke1
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nou..., wat ik in de praktijk meemaak: Niet!

De onze heeft namelijk geleerd hoe hij de koelkast open kan maken..
Wij hebben hem méér dan duidelijk gemaakt dat dit toch echt niet de bedoeling is! Uiteindelijk maar een slot erop gemaakt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze leren alles waar ze zelf baat bij hebben; evolutionair handige dingen, zoals de koelkast van het antwoord hierboven! Misschien is er toch iets aan dat strooivoer wat voordelen bied. Of je kat psychologische/neurologische problemen heeft kun je alleen in Duitsland achterhalen -> daar is een dierenpsycholoog :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een kat kan wel degelijk leren,
maar dan moet de associatie wel heel duidelijk zijn.
Kijk maar naar stout zijn en de plantenspuit, ik hoef er maar naar te wijzen en.......
Een kat an niet bedenken ik heb nu buikpijn dat komt door dat vogelhuisje van vanmiddag
En voedsel is voor veel katten bijna niet te weerstaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het met veel bovenstaande reacties eens: een kat kan wel leren, maar dan moet de link met wat hij vervelend vind wel heel erg sterk zijn. Een koelkast opnen maken zal hij blijven doen, omdat hem dat voordeel oplevert. Als hij echt heel sterk heeft ervaren dat iets vervelend voor hem is, dan zal hij het een volgende keer wel laten. In jouw voorbeeld denk ik echter niet dat hij die link zal leggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kat maakt geen fouten, dus kan ook niet van fouten leren... Je mag wel zeggen een kat leert... Maar nooit van fouten, want die maakt de kat niet...
En een kat is net zo slim als een ezel, hij stoot zich niet tweemaal aan dezelfde steen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als dieren ergens een goed geheugen voor hebben dan is het voor eten; ik acht de kans dan ook groot dat hij er niet meer aan begint. Dat hij wel vogelvoer heeft gegeten is waarschijnlijk puur uit jaloezie; wij hadden ooit een kat die het brood voor de vissen uit de vijver trok en op at terwijl ze dat brood normaal geen blik waardig gunde.
Zeker weet je het dus niet de jaloezie kan weer de overhand krijgen, maar ik denk niet voor lang; buikpijn zijn ze gauw beu.