Eén makkelijke, maar vervelende manier voor de kat zelf:
een plantenspuit.

Iedere keer wanneer hij op de kooi springt, even spuiten en waagt het niet meer om het nog eens te proberen.

Een andere manier is door hem simpelweg kwaad toe te spreken en hem er vanaf te halen, maar het probleem is dat katten dergelijke dingen ontzettend moeilijk leren.
Ook al zou dit lukken, is er nog een kans dat hij het blijft doen wanneer je zelf niet in de buurt bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

een plantenspuit met water hebben ze een hekel aan.
14 jaar geleden
Zet de deur van de kooi open... Probleem opgelost...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 :p
Je zou de kooi een keer in kunnen smeren ,de tralies dan met vaseline,zodat hij er af glijd,als hij er een paar keer afglijd dan geeft hij de moed wel op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schrikdraad erop zetten :) (flauw...)

Meschien een doek overheen doen ofzo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op de bovenkant van de kooi iets dat prikt/stekelig is. Of iets waar de kat niet op /kan/ lopen, zoals gewoon kippengaas dat je zodanig vastmaakt dat het een paar cm boven de bovenkant van de kooi zit.
Cryofiel
14 jaar geleden
Hang er een aantal ballonnen aan als het goed raak is schikt hij zich kapot, en inderdaad een plantenspuit, zou helemaal mooi zijn als je deze combinatie in 1 keer kan uitvoeren. Kan je vogel ook uit de kooi halen als je dit doet. Dat zou wel handig zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meest diervriendelijke manier, voor de kat, is: Telkens als de kat erop springt, eraf halen en boos/streng NEE zeggen. Het kost wat tijd, maar uiteindelijk lukt het. Lukte bij ons ook, en die van ons was 16 toen we hem kregen.

De meest diervriendelijke manier, voor de vogels, is: De kooi in een andere kamer zetten. Die beesten krijgen een heleboel stress als er een kat of een hond in de buurt is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, dat je het opneemt voor de kooi-bewoner(s) - ik kan me zo voorstellen, dat die idd zwaar in de stress schieten, als er een kat zo dichtbij hen is, en ze kunnen geen kant op om te vluchten....
als de kooi hangt kun je er een plateau onder maken, als ie hoog staat trouwens ook. Dat plateau moet dan veel breder zijn dan de kooi, zodat de kat 'om het plateau' heen moet kruipen om bij de kat te komen en dat kan niet. je kunt het zien zoals sommige mensen hun tuin afschermen om de katten binnen te houden: als het hek eerst naar boven loopt en dan naar binnen buigt, kunnen katten die naar boven kruipen/spingen niet verder.
het is misschien lelijk om te zien maar als de kat eenmaal weet dat het niet lukt zal hij zijn belangstelling verliezen en kan het plateau weer weg. wij hadden vroeger ook een kooi op een kast en de katten deden dan net of ze dat niet zagen, tot je weg was. maar op het laatst konden we ze er gewoon bijlaten en keken ze er niet meer naar om.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk niet dat je succes hebt met een van deze technieken. De prooidrift bij katten is dermate sterk, dat iedere poging om het af te leren gedoemd is te mislukken.
Zolang de vogel in de kooi heen en weer blijft hippen zal dit de prooidrift stimuleren en ik durf zelfs te beweren, dat je kat er nooit tegenopgewassen is.
Je kunt moeilijk je kat laten schrikken terwijl je vogel in de kooi zit. Het zou de dood van de vogel betekenen. Deze laatste zou een hartverlamming kunnen krijgen en ter plekke van zijn stokje gaan.
Wanneer je de kat wil laten schrikken als de vogel uit de kooi is, heeft dat evenmin zin. Door een lege kooi wordt een kat niet getriggerd. Hij zal de lege kooi met rust laten.
De enige oplossing biedt het aan een ketting ophangen van de kooi en dan op een plaats waar de kat niet op een kast kan klimmen en van een afstand alsnog de kooi kan bespringen. Deze oplossing heeft bij mij 20 jaar lang goed gewerkt.
Houd er echter rekening mee, dat de stress die een loerende kat voor de vogel oplevert bijna dierenkwelling kan zijn. Houd de vogel in de gaten en pas als je constateert dat de vogel zich gerust en vrij voelt (hij gaat zijn veren poetsen) kan je deze oplossing toepassen.
Ivana
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zo'n uitleg wilde ik ook ongeveer geven ,katten zijn nu eenmaal jagers! +1
je kan proberen het de kat af te leren door de bovenkant van de kooi te beplakken met plakplastic, plakkant naar boven.
het op de kooi springen zal hij zo snel laten, want katten hebben een hekel aan plakpoten.
maar dan nog kan hij de kooi van de zijkanten benaderen.
beter bindt je de kat niet op het spek, en hang of zet je de kooi buiten bereik van de kat.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jij weer met je plakfolie ;) voor het aanrecht ook al zo'n goeie tip.
Rieneke1
14 jaar geleden
tsja, katten hebben vierkant de schurft aan plakpoten, dus doe er je voordeel mee zou ik zeggen ;)