Welke vissen kunnen er in een koudwater aqarium? Behalve goudvissen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
14.1K

Antwoorden (5)

Mits het aquarium groot genoeg is:

Vetje
Elrits
Beekprik
Bittervoorn
Pos
Grondel
Driedoornige stekelbaars
Tiendoornig Stekelbaarsje
Giebel (goudvis)
Spiering
Alver
Kolblei
Kleine modderkruiper
Zonnebaars

Toegevoegd na 1 minuut:
Hier nog wat info waar je niet om gevraagd hebt maar ik je niet wil onthouden:

De volgende vissen leven o.a. in onze Nederlandse natuur:
Hierboven genoemde soorten kunnen eventueel in een aquarium gehouden worden, maar denk er wel aan dat dit veel stress kan geven voor de dieren en dat deze vissen bij de vangst vaak beschadigd worden. Twee oorzaken waardoor zij makkelijk ziek kunnen worden. Ook zal door koeling in de winter (8 graden) gauw condens optreden en is er nauwelijks plantengroei. Zomers moet de temperatuur ongeveer 18 graden zijn.
(Zelf heb ik om bovenstaande redenen gekozen voor gekweekte goudvisachtigen).

Koelsystemen uit de winkel zijn erg duur (± 1000 Euro voor 250 L.) Het eenvoudigste is het filterwater via opgerolde slangen door een vriezer te laten lopen. Men kan ook de slangen buiten op redelijke diepte door de grond laten lopen. Denk er ook aan de warmte, die de verlichting afgeeft, weg te leiden.

Op de bodem kunt u het best veel zand en wat kiezel plus een enkele steen, in een lichtbruine kleur doen.
Geef deze vissen in ieder geval de ruimte en voldoende verstopplaatsjes en probeer de leefomgeving (zoals stromend of niet-stromend water, bodem, planten, temperatuur e.d.) zo goed mogelijk na te bootsen.

Goede voeding kan door een aquariumspecialist geadviseerd worden. Denk eraan dat planteneters niet alleen met een product uit de aquariumwinkel gevoerd kunnen worden.
Het is af te raden om natuurvis samen met gekweekte vis te houden.

Niet geschikt zijn de baars, karper, snoek, forel, brasem, houting, barbeel e.d., omdat deze simpelweg te groot worden( n.l. boven 40 cm.) of andere vissen eten.
Tevens dient u rekening te houden met de rode lijst. (beschermde, kwetsbare en bedreigde soorten)

Denk goed na voordat u verschillende soorten vis bij elkaar stopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat zijn er best nog wel veel shubunkin,ranchu en verder kijk maar even op de link
12 jaar geleden
ikzelf heb guppen in mijn aquarium, eerst had ik ook een thermostaat ding maar die stoorde op de tv.
ze leven bij mij nu al zo'n 2 jaar in een koudwater aquarium, ook kun je neon teras erbij doen :D
persoonlijk vind ik het heel mooi
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle vissen die je buiten kunt scheppen of hengelen.
Paling, baars (aanrader), kroeskarper, giebel, vetje, alver, blankvoorn*, rietvoorn*, karper*, brasem*, kolblei, marmergrondel, kesslers grondel, pontische stroomgrondel, zwartbekgrondel, witvingrondel, riviergrondel, zwarte dwergmeerval, bruine dwergmeerval, zonnebaars, snoek*, snoekbaars*, zeelt*, pos, kopvoorn*, winde*, blauwneus, sneep*, donaubrasem, driedoornige stekelbaars, tiendoornige stekelbaars, barbeel*. Het is verboden om ondermaatse vis* mee te nemen en er zijn ook veel vissen beschermd, zelfs zeer talrijke vissen als kleine modderkruipers, bittervoorns en bermpjes. Voor paling is er ook een meeneemverbod

Het voeren kan wel een probleem zijn, baarsjes en stekelbaarsjes nemen alleen levend of diepviesvoer. Als je ergens veel aasgarnaaltjes kunt vangen kun je ze invriezen en als voer gebruiken. Wormen zijn ook eenvoudig te vangen net als watervlooien, maar het kost wel tijd. Grote voordeel van koudwatervissen is is dat ze zeer talrijk zijn en ze ook weer kunt terugzetten in hetzelfde water als je weer eens wat anders wilt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een hele mooie vis,en gemakkelijk is de guppy