Waarom worden dieren niet ongestelt?

Waarom alleen mensen? Zoogdieren zijn toch net als ons?
Nu kan ik eigenlijk ook vragen waarom ze ook geen puistjes krijgen en alles :P

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ongestelD
Waarom kunnen zo velen op deze site niet eens deftig de spellingsregels leren! :@
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nog even voor de duidelijkheid, het is dus een onjuiste aanname dat alleen mensen ongesteld zouden worden.

Het beste antwoord

Als ik even snel het Engelstalige Wikipediaartikel over menstruatie (zie link) lees dan kom ik onder meer het onderstaande tegen.

- Alle vrouwelijke 'placental mammals' (placentadieren) menstrueren.
- Bij veel dieren wordt het endometrium geheraborbeerd door het lichaam, in plaats van uitgescheiden tijdens de menstruatie.
- Bij mensen wordt ook tot tweederde van het endometrium geabsorbeerd, maar er vindt daarnaast ook een externe bloeding plaats
- Er zijn verschillende theorieën (geweest) over het nut van het bloeden tijdens het menstrueren. Men dacht voorheen in de richting van een soort signaalfunctie, waarbij de mannen op jacht gingen als de vrouwen (gezamenlijk) menstrueerden.
- Tegenwoordig wordt er getwijfeld aan het gezamenlijk menstrueren dat een deel van de basis vormde voor de basis van de theorie over de signaalfunctie van 'extern' menstrueren.

Een theorie door ene Strassmann is dat de zoogdieren die 'extern' menstrueren dat doen omdat deze soorten naar verhouding een grote uterus (baarmoeder) hebben, waardoor het endometrium te dik wordt om volledig en gemakkelijk inter geabsorbeerd te worden, wat het dus noodzakelijk maakt om een deel extern uit te scheiden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Heb je wel eens een hond in huis gehad? Vrouwtjeshonden zijn regelmatig "loops", iets dat in mijn ogen toch behoorlijk overeenkomt met "ongesteld zijn".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je bedoelt dat een teefje vloeit als ze loops is, dat klopt....maar zij is aan het ovuleren, wat wij mensen (vrouwen dan...) doen tussen twee menstruaties in. Wij zijn dan juist níét vruchtbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
minnetje is trouwens niet van mij.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook van mij geen min omdat je de eerste bent die dit ter sprake brengt bij deze vraag, maar het loops zijn is inderdaad het proces rondom de ovulatie, die is namelijk zichtbaar of anderszins waarneembaar bij veel diersoorten, zo ook bij honden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@mlodewijk: Grinnik... is niet moeilijk om iets als eerste ter sprake te brengen op het moment dat je als eerste en antwoord geeft :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is inderdaad behoorlijk 'niet moeilijk' wat ik echter bedoelde en dat gaat een beetje mis met de manier waarop ik het stelde is dat het dus incorrect is wat je zei. Hieronder zijn er mensen die het loops overnamen en het dus nogmaals incorrect als antwoord geven, daar heb ik wel minnetjes uitgedeeld.
volgens mij is het wel met meer zoogdieren zo behalve een hond, dat ze ook gewoon "loops"zijn. ik weet niet of je het dan ook zo noemt, maar het is hetzelfde als menstruatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, hoor : 'loopse' dieren zijn aan het ovuleren - ze zijn klaar om bevrucht te worden. Dat zijn wij mensen juist níét tijdens onze menstruatie - wij zijn bevrucht-klaar ong. 12-13 dagen na de menstratie, tijdens de ovulatie....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja maar als ik naar mn hondje kijk dan verliest ze ook bloed dus is het toch ongesteld zijn? ookal is de reden ervan dan "andersom"?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, haar vulva is opgezet, en ze vloeit als ze loops is, waardoor de evt. paring goed verloopt, en ze adverteert dat ze er 'klaar'voor is door de sterke geur (kunnen zelfs wij mensen ruiken, dus dat zegt héél wat in de hondenwereld....) Bij menstruatie wordt het baarmoederweefsel juist afgestoten, omdat er tijdens de ovulatie geen bevruchting (dus ook geen innesteling van de eicel) heeft plaatsgevonden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
minnetje is trouwens niet van mij....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
''haar vulva is opgezet'' brrrrrr.........
Hallo, dieren worden ook ongesteld hoor!
Ga eens naar een kudde schapen kijken, met z'n allen tegelijk!
Lekker voor die herder wel!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De menstruatie komt alleen voor bij mensen en mensapen. Bij andere zoogdieren wordt het endrometrium geabsorbeerd door de baarmoeder, waarbij geen bloeding optreedt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat klopt dus niet helemaal wat je zegt, alle placentadieren menstrueren. Echter slechts weinig soorten menstrueren 'extern' waarbij bloedingen optreden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraag was: Waarom worden dieren niet ongestelt? Daar heb ik antwoord op gegeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zegt in je antwoord dat de menstruatie (het ongesteld zijn dus) alleen voorkomt bij mensen en mensapen, dat is dus onjuist.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mensen worden ook niet ongestelt maar ongesteld
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja naatje ik wilde nou eens niets zeggen van de spelling want dan krijg ik nog meer straf....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je kunt elkaar toch beter helpen als er iets verkeerds staat?.....ik wil dat jullie dat ook bij mij doen hoor .....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn idee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
zelfs kippen menstrueren,.. elke dag zelfs
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In zekere zin heb je gelijk, omdat het leggen van eieren nog het beste te vergelijken is met menstruatie, echter erg duidelijk is dat niet als antwoord op deze vraag.
Ik ken een hond die wel degelijk mestueert...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk menstrueert een vrouwtjeshond gedurende haar vruchtbare periode, dat is echter onder normale omstandigheden niet extern zichtbaar, al met al klopt het antwoord dus wel, maar het is een beetje kort.
Toen mijn Bordeauxdog voor de eerste keer loops was leek het wel een slagerij thuis, dus ook bij diverse dieren gebeurt het.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat worden ze wel: teefjes worden loops, katten worden krols, herten worden bronstig, dat is allemaal hetzelfde, alleen dieren hebben meestal een langere cyclus en bij de meeste dieren is er dus geen bloed omdat ze wél gedekt worden voor ze 'ongesteld' worden. Teefjes verliezen wel bloed, omdat wij ze niet altijd laten dekken. in de natuur wordt de wolf maar ééns per jaar loops en altijd gedekt. Poezen die niet gedekt worden, worden op het laatst om de twee weken krols.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-1 Loops is een begrip dat gebruikt wordt voor de geslachtsdrift van vrouwtjes bij bepaalde zoogdieren, waaronder honden, vossen en fretten. Andere zoogdieren hebben een eigen woord voor hetzelfde verschijnsel: een kat wordt krols, een hert wordt bronstig, een rund wordt tochtig, enz. Het gaat hier dus om het moment van (of rond de) ovulatie, zoals ook al eerder werd gezegd hiervoor. Dit is dus incorrect.