Kan een vis bepaalde dingen waarnemen?

Kan aquarium vissen bepaalde dingen waarnemen, bijvoorbeeld als ik voor het aquarium sta en vaker en vaker, dat je na een tijd in herinnering van de vissen zit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Een goudvis heeft een geheugen van MINSTENS 3 maanden, en kan zelfs trucjes leren (zie filmpje). Ze zijn dus slimmer dan veel mensen denken!

Deze vraag is overigens op veel sites al eens gesteld. Het meest voorkomende antwoord is, dat de goudvis bepaald gedrag vertoont (naar een hoek/wateroppervlakte zwemmen bijvoorbeeld), bij 1 bepaalde persoon.

"they swim towards me so fast and oh my god it makes my day. they don't do it with my sisters just me."

Zulke reacties vind je veel op deze vraag. Ik heb zelf geen vissen, dus ik was verrast door deze uitkomst!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Jazeker! Er zijn vissen genoeg die bij de komst van de baas aankomen zwemmen om uit de hand te eten.

Onze vijvervissen deden dat ook. Het duurt even, misschien iets langer dan bij hond of kat. Maar je zult versteld staan hoeveel je ze kunt leren als er eten mee gemoeid is.
Ivana
12 jaar geleden
Ik heb gehoord (niet dat het echt waar is) dat vissen een korte termijn geheugen hebben van 4 seconden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Absolute onzin, waarvan al jááááren geleden bewezen is dat er niets van klopt.
Vissen hebben een geheugen van minstens 3 maanden en kunnen ook allerlei dingen aanleren die ze 3 maanden later dus nog onthouden hebben.
Ivana
12 jaar geleden
Kijk eens op de Hoge Veluwe bij de karpervijver. Zo gauw er bezoekers met eten langs de vijver staan, zijn de vissen er als de kippen bij. Als er een herinnering van 2-4 seconden zou zijn, zouden ze niet zo geconditioneerd kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beter gezegd: Een vis is zeer selectief in onthouden, onnodige dingen en dingen die voor hen geen bedreiging zijn, zijn ze binnen vier seconde weer vergeten, zaken die er wel toe doen vergeten ze nooit meer.