Hoe stop ik mijn kat met overal te urineren ?

Help alsjeblieft anders gaat ze het huis uit, ze is nog redelijk jong en krijgt genoeg aandacht ik denk dat ze het doet om territorium af te bakenen. Ze leeft met 2 andere katten. Ze urineert bijna overal we worden er gek van.

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (10)

volgens mij moet je dan de neus van de kat 1x in de plas drukken (wel voorzichtig). dan zou deze het nooit meer mogen doen. en zorg er wel voor dat je een kattenbak hebt waar deze ze behoefte kan doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou sowieso met je dierenarts overleggen. Ik weet meer van katers dan poezen. Katers spuiten om hun territorium af te bakenen en na castratie gaat dit meestal over. Ik kan me so voorstellen dat sterilisatie ook helpt tegen het urineren bij poezen. Kan zij naar buiten? Als jullie aangewezen zijn op kattebakken kan het zijn dat ze op ander plekken in huis plast omdat de bak vies voor haar gevoel als de andere er op zijn geweest. Tenslotte zou het misschien op een blaasprobleem kunnen wijzen. Heel vervelend een onzindelijk kat. Ik hoop dat jullie het op kunnen lossen.

Toegevoegd na 1 minuut:
De plekken waar zij heeft geplast schoonmaken met azijn en eventueel een beetje peper achterlaten helpt tegen het opnieuw plassen op die plek. Alsjeblieft niet haar neus erin wrijven. Dat werkt misschien bij honden maar niet bij katten. Ze snappen er niets van en het is dus gewoon wreed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Groene zeep schijnt een wonder middel te zijn tegen katten urine, ze worden dan ook niet meer zo aangetrokken door de plek :)
Je zou eraan kunnen denken dat je te weinig katten bakken hebt, men zegt dat je per kat een kattenbak nodig hebt en zeker om de twee dagen kattenbak verschonen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als eerste zou ik een bezoekje aan de dierenarts brengen met je kat want je moet altijd eerst het lichamelijke uitsluiten.

Zorg er ook voor dat je minimaal drie kattenbakken in je huis hebt staan,vooral op een rustige plek.
Zitten er deurtjes in de kattenbak?Haal die dan weg want veel katten moeten daar niets van hebben.

Heeft je kat toch ergens geplast?Maak het dan nooit schoon met bleekwater want katten zijn daar juist dol op.
Het beste kun je dit schoonmaken door wat Dettol in het water te doen,ze vinden die lucht meestal niet lekker en je ontsmet gelijk de plek waar geplast is.

Maar eerst naar je dierenarts om een eventueel medisch probleem uit te sluiten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook dettol is niet geschikt om urine mee op te ruimen. Groene biotex breekt de urine wel af of een product als Ecodor gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb er nooit problemen mee gehad want ze kwamen er niet meer in de buurt toen ik nog een logé kat in huis had die her en der plaste.
Onze kat ging dit na jaren opeens doen en toen had ik zelf het idee dat hij niet helemaal happy was omdat er een aantal nieuwe en dominante katten in de tuin waren.

Ik heb toen WEL tijdelijk de kattenbak op die plek gezet (hij had eigenlijk 1 plek, midden in de woonkamer.

EN ik heb zo'n (relatief dure) verstuiver van feliway gekocht.

Dat maakt dat katten zich lekkerder voelen, zit in het stopcontact (a la ambi pur) en werkt echt, maar wel 30 euro of zo

de link is niet als reclame voor zooplus bedoeld hoor maar gewoon de eerste die ik tegenkwam
amigo
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Feliway helpt bij ons ook goed! Naast de verdamper heb ik ook de spray, zodra ik merk dat puck toch een beetje stressig word, spray ik dat spul op zijn bekende plekjes.
Wat wel grappig is: vriend heeft laatst per ingeluk 'schoongemaakt' met die spray, volgens hem leek die op het echte schoonmaakspul hihi.
amigo
12 jaar geleden
oei dat was dan een dure schoonmaak actie
Persoonlijk zou ik beginnen om de gehele bovenkap van de kattenbak af te halen, zodat er van alle kanten ingestapt kan worden.
Op iedere etage van je huis 1.
Als de kat de bak dan goed weet te vinden kan de bovenkant er weer op, echter zonder klep, hier hebben veel katten een hekel aan.
Op een gegeven moment krijgen de katten een voorkeur voor een plaats, dus als je meerdere katten heb, moet je misschien meerdere bakken plaatsen.
Succes, kreeg zelf een 'zindelijk' katje, maar die plaste ook overal.
Op deze manier is het gelukt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ten eerste met de kat naar de dierenarts.
Dit om er zeker van te zijn dat je lieveling niets mankeert en er een medische oorzaak is. Zodra dit uitgesloten is kan je verder op zoek gaan.

De plekken waar de kat geürineerd heeft absoluut niet schoonmaken met bleek, dit kan de kat juist aantrekken om het gedrag weer te vertonen. Groene zeep word het meeste aangeraden om te gebruiken.

Zorg dat er genoeg kattenbakken zijn. de "regel" is als volgt: in een meer kat huishouden, het aantal katten +1.
Heb je dus 2 katten, zorg dan dat er 3 kattenbakken zijn, of dat ze ten alle tijden naar buiten kunnen voor hun behoeften.
Zet ze ook op meerdere plekken (als dit kan) of met wat ruimte er tussen, zodat de katten elkaar niet dwars zitten of laten schrikken. Wij vinden het niet prettig als er plots iemand de badkamer binnenkomt, katten ook niet ;) Soms durft een kat ook niet naar de bak als er een ander in de buurt zit.

Katten reageren sterk op stress, vertoont je kat dit gedrag al langer? Of begint het net?
Als het net begonnen is ga dan na wat er is veranderd.
Ben je overgestapt op ander kattengrind? Sommige katten reageren hier sterk op, verander dan weer terug naar het oude grint en meng dit met het nieuwe, steeds wat meer tot de kat eraan gewend is en het nieuwe grit in gebruik is.
Varieer met de plek van de kattenbak, misschien heeft je kat liever een donker/stil plekje en niet een gang waar veel mensen langskomen ect.
Varieer met dichte/open kap. Sommige katten vinden het niet fijn als er een deurtje in de bak zit, haal deze dan los.

Het aller belangrijkste is misschien te achterhalen WAAROM jou kat dit gedrag vertoont. Er is bij katten altijd een reden voor, en dit is absoluut niet "jouw dwarszitten". Straf de kat ook niet en wel om deze reden:
Veel katten urineren juist naast de bak als gevolg van stress. Misschien voelt de kat zich opgejaagd, niet veilig, of kan nergens rustig terecht ect. Als je de kat straft verhoogt dit juist de stress.
Het kan zijn dat de kat gaat urineren op plekken waar het extra vervelend is voor jou zoals: je bed, je kamer, de bank... plekken waar jij vaak bent. Dit betekend dat de kat zich veilig voelt in jouw buurt, hoe vervelend ook, probeer niet boos te doen tegen de kat... Die "raakt dan zijn veilige moment kwijt" namelijk bij jou.

Ik mag helaas niet meer typen, google feliway.Lees verder in comments
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vrouwelijke katten sproeien juist op plekken waar ze zich niet veilig voelen, als bericht aan zichzelf dat ze op moeten passen. Als je persoonlijk hulp wilt bij jouw situatie meld je dan aan bij www.kattensite.be/forum
Daar zijn veel katten kenners die jou wel willen helpen. Maak een topic aan en vermeld duidelijk de leeftijd van je kat, geslacht, of je meerdere katten hebt en of de problemen lang aanhouden. Daarnaast is er feliway in spray vorm, google hier maar eens naar. Je sprayt dit op de plekken waar de kat sproeit zodat deze zich daar veiliger voelt. Ook kan je als de problemen blijven aanhouden en zelfs met advies van katten fokkers en kenners kom je er niet uit, ga dan langs de gedragstherapeute. Het kost wat maar is het vaak wel waard! Er zijn nog veel meer tips te geven, dus ik raad je echt aan naar een forum voor kenners te gaan!
En doe de kleine dingen die je al doen kan. Vergeet dus niet:
1- Dierenarts!!
2- Kat niet straffen
3- Bepaal stressfactoren en verminder deze (evt. kleine veranderingen zoals boven voorbeelden)
4- vraag advies aan echte kenners
5- feliway/gedragstherapeute. Heel veel succes en ik hoop dat alles goed komt :)
Zodra de kar gegeten of gedronken heeft naar de kattenbak brengen zodat het aan elkaar gekoppeld wordt. Bij onze hond was het een succes om hem daarna naar buiten te brengen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat misschien helpt is om een tweede kattenbak aan te schaffen en valeriaan drupjes die kun je kopen gewoon bij de drogist is oficieel bedoelt voor mensen maar katten vinden dit erg lekker ruiken. Doe dit in de kattenbak zo maak je de kattenbak interesant en hopelijk plast ze dan niet meer door het hele huis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hebben je katten 1 kattenbak? Dan kan dat de oorzaak zijn. Katten zijn daar vies van. Dat was in ieder geval bij mijn kat het geval,
Succes!