Mag je van dierenwinkels uitproberen of het konijntje dat je wilt kopen 'klikt' met de konijntjes die je al hebt? Of is gekocht gekocht?

Toegevoegd na 7 minuten:
Mijn konijnen die ik al heb zijn uit de dierenopvang en het is me nooit gelukt om ze te aaien. Na zes jaar lukt het een klein beetje nu. Slechte jeugd denk ik. En ik wil zo graag een konijntje dat ik kan aaien, vandaar dat ik aan de dierenwinkel denk.

Toegevoegd na 9 minuten:
Ik heb zeer slechte ervaringen met dieren kopen via internet. Dat doe ik nooit meer van mijn leven. Tweede reden dat ik dacht aan de dierenwinkel. (hoe weet je of iemand met een nestje betrouwbaar is?)

12 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou persoonlijk ook geen dieren via internet kopen, maar dat is een andere discussie. Je zegt dat je moeite hebt met het aaien. Neem je wel genoeg tijd om het beestje met je vertrouwd te maken? Lang niet alle konijnen worden graag geaaid. Als je ze aait, laat ze duidelijk de hand zien die langzaam naar zijn hoofd gaat.
Een konijn verwacht aanvallen altijd uit de lucht, dus doe niets onverwachts en besteed er vooral veel aandacht aan.
Niet even 5 minuten per dag het konijntje voeren en proberen te aaien, maar vrij laten lopen en dan zelf erbij gaan zitten op de vloer. Langzaam proberen te lokken.
Goed, het kost tijd, maar je krijgt er veel voor terug.
Mijn konijntje is nu net een puppy, ze likt me en ze wil graag geaaid worden, ze drukt haar kop zelf onder mijn hand.
Snuffel
12 jaar geleden
Ja, ik doe het wel zoals je zegt. Tja, het schijnt dat konijnen vaak 'wilde' dieren blijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, je weet niet of iemand met een nestje betrouwbaar is. Maar van een winkel weet je dat ook niet. Je zou zelfs kunnen zeggen dat mensen die handelen in levende wezens om geld te verdienen, per definitie niet al te best bezig zijn.
Waarom ga je niet bij een asiel kijken? Daar zitten dieren die echt zitten te springen om een fijn huis om te wonen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Fynnya: Daar heb je gelijk in.
Ik ken echter iemand die het hele jaar door jonge konijnen probeert te verkopen.
Dat deze beestjes het product zijn van inteelt, dat interesseert haar niet.
Snuffel
12 jaar geleden
Dat interesseert mij niet? Zeker wel! Daarom stel ik al die vragen hier op goeievraag. Mijn huidige konijnen zijn van het asiel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Snuffel: Ik viel jou niet aan, ik viel die persoon aan die het hele jaar doro jonge konijnen probeert te verkopen via marktplaats. Grotendeels jonkies van combi broer/zus.
Snuffel
12 jaar geleden
Oh, ik begreep het even verkeerd. Sorry.

Het beste antwoord

Dat verschilt per dierenwinkel.

Ik had eens een ratje en wou er nog een bij, ik legde mijn zorgen voor aan een medewerker. Die heeft overlegd en omdat ze een bak vrij hadden, mocht ik mijn ratje meenemen naar de winkel en mijn oudje en het nieuwe ratje van mijn keus even samen laten om te zien hoe dat ging :)

Echt goed dat je hier over nadenkt! Je wilt immers geen dieren die elkaar niet mogen.
Bedenk dat een goede socialisatie ook belangrijk is voor een goede start tussen de oudjes en de nieuwtjes.

Nog een tip: Mocht je een vrouwtje/mannetje hebben of al twee mannetjes.... Kijk dan dat je een vrouwtje neemt.
de combi vrouwtje-mannetje-mannetje gaat zorgen voor onderlinge concurrentie (zelfs als het 1e mannetje bijv. broer is) en dat is voor geen van de konijnen fijn.
Mannetjes die niet met elkaar zijn opgegroeid kunnen vaak maar slecht bij elkaar.

Wat lief dat je zoveel tijd stopt i je konijntjes hun vertrouwen winnen :)
Veel liefde en geduld zijn daarvoor nodig, dat het al een beetje lukt zegt echt wel dat je goed bezig bent.
Een konijntje waar jij mee kan knuffelen, kan ervoor zorgen dat je oude konijntjes net wat meer rust krijgen en daardoor misschien ook meer open voor jou zullen staan.

Veel succes en gewoon vragen in de winkels. Doet een verkoper naar tegen je? Mag je de konijntjes niet eens aaien als je zegt dat je overweegt er een te kopen? Gewoon naar de volgende. Er zijn zat leuke konijntjes op de wereld :) Zoek er een die al (redelijk) tam is en niet heel hard wegrent als je in de buurt komt.

Succes!
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ps. dat antwoord van de konijnenopvang is ook een erg goed idee.
Niet alle dierenwinkels besteden namelijk veel tijd met hun dieren, waardoor ze toch wat schuw zijn.
Vraag dan ook na hoe vaak er met ze geknuffeld word en let op hoe ze reageren als jij ze wil aaien/pakken. Bel rond naar konijnen opvangen, stap bij dierenwinkels binnen... Er loop niet weg met een konijntje waarvan jij denkt dat die misschien niet van knuffelen houd!
Een dier uitzoeken kan maar eenmaal, maar zoals je ervaren hebt duurt spijt hebben daarvan veel langer.
Snuffel
12 jaar geleden
Dank je wel.

Andere antwoorden (4)

Ik denk niet dat een dierenwinkel daar aan meewerkt. Die nemen niet graag konijnen terug.

Maar waarom neem je niet eens een kijkje bij een konijnenopvang? Er zijn er verschillende door heel Nederland.
Die hebben informatie over de karakters van de konijntjes die daar zitten en die helpen je mee met het koppelen van je vriendjes.
Zo help je jouw konijntje en zo help je ook een konijntje uit de opvang.

De mannetjes die daar vandaan komen zijn al gecastreerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goede tip +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hartstikke goede tip. Zo doen wij het ook altijd. En soms hebben "gewone" dierenasiels ook konijnen in de opvang. Blijkt het toch thuis niet te klikken, dan mag je het konijn ook weer terugbrengen.
Dit zou je aan de dierenwinkel zelf moeten vragen want hier weten wij geen antwoord op.
Je zou misschien wel via internet een nestje konijntjes kunnen vinden en met de eigenaar af kunnen spreken dat je het konijntje terug mag brengen als het niet klikt met jouw konijn en heel misschien doet de eigenaar van de dierenwinkel dit ook wel,maar de kans is groot dat hij het niet doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Snuffel
12 jaar geleden
Ik heb zeer slechte ervaringen met dieren kopen via internet. Dat doe ik nooit meer van mijn leven. Vandaar dat ik dacht aan de dierenwinkel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je iemand treft die konijnen heeft als hobby en een enkele keer een nestje,dan zie je snel genoeg dat er goed voor gezorgd wordt.
koop niet bij een dierenwinkel, niet doen!!!
allemaal gegarandeerd geïmporteerde konijntjes of inteelt konijntjes.
Konijntjes uit een dierenwinkel die ze zelf fokken leven in stress en zullen zeker niet sociaal zijn...
mijn advies: kijk maar eens naar baby konijntjes in de opvang of een thuisfokker.

veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de meeste dieren winkels is dit niet mogelijk. Dit heb ik uit ervaring gemerkt. Sindsdien koop ik de dieren van een collega waar ik ze altijd even mag uitproberen