Waarom zijn mijn katten rustiger in onze flat, en toen we in een huis woonde niet?

Wij zijn verhuisd naar een grote appartement. Nu valt het op dat ze een stuk rustiger zijn en elkaar meer in de waarde laten.
In het vorige huis rende ze constant heen en weer en trap op trap af, waardoor er weleens ruzie kwam met grommen en blazen. Dit is helemaal verdwenen! Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien moeten ze even wennen aan de nieuwe situatie.

Antwoorden (4)

het enige wat ik kan verzinnen, is dat ze nu minder prikkels van buitenaf krijgen.
vanuit jullie huis konden ze waarschijnlijk naar buiten kijken, en daar andere katten zien lopen.
veel katten kunnen zich daar enorm over op lopen winden, en raken er door van de leg.
als jullie nu op hoogte wonen, is die prikkel weggenomen.
maar met zo weinig info blijft het gissen.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hallo rieneke, dat zou best wel kunnen kloppen aangezien in onze oude buurt steeds katten in de achtertuin kwamen en naar binnen gluurde.
Nu wonen we 8 hoog dus katvrij voor onze raam.
Als katteneigenaar probeer je alsmaar weer het gedrag van je kat(ten) te begrijpen maar het blijven mysterieuze wezentjes.
Een mogelijke verklaring: Kan het zijn dat je een kat al eerder had dan de andere kat? En dat dus 1 kat later dat huis in is gekomen dan die andere? Want daardoor kan de (oudste) kat territoriaal zijn, de 'nieuwe' kat begeeft zich op zijn grondgebied waardoor er al snel spanningen ontstaan. De nieuwe kat moet zichzelf dan wat harder bewijzen.
Nu zijn ze beiden op neutraal terrein (de nieuwe flat) binnengekomen en gelden er geen oudste rechten.
Een andere mogelijke verklaring: Doordat er geen trappen zijn en minder hoekjes, minder verstop-plekjes en minder hoogteverschillen zijn kunnen ze elkaar beter in de gaten houden, daardoor 'schrikken' ze niet zo van elkaar. Hier in huis heeft 1 kat er een spelletje van gemaakt om de ander stiekem te besluipen en springt dan ineens uit het niets te voorschijn waardoor de andere kat zich elke keer een hoedje schrikt en een poosje van slag af is, dat spelletje loopt soms op nare spanningen uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tnx voor ook een goede antwoord.
Waarschijnlijk is het nu wat duidelijker wat hun eigen territorium is. Er is dus meer eigen ruimte waar niet over gevochten moet worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit kan veel meer zijn dan alleen het territorium gedrag.
Ook een goede mogelijkheid hoor maar er kunnen meerdere kleine factoren spelen.

Katten kunnen heel slecht tegen veranderingen, hierdoor krijgen ze last van stress.
Kleine tekenen als: Meer slapen, rustiger gedrag, verticaal krabben/uitrekken, tongelen (met de tong uit de bek en smakken) of zelfs urineren buiten de bak.

Nog iets wat komt kijken bij zo'n grote verandering is dat de katten deze plek niet kennen. Het ruikt ook nog vreemd maar niet naar hun.
Katten creëren een geur door hun feromonen achter te laten op voorwerpen, mensen en elkaar. Omdat nu alle geuren door elkaar gehusseld zijn (oude bewoners en hun geur op de meubelen) kan het zijn dat ze hierdoor in de war zijn.

Je moet je bedenken, een kat kan al in de stress raken als er een bankstel anders word neer gezet. Een verhuizing is dus monumentaal.

Na zo'n grote verandering kunnen ze ook steun bij elkaar zoeken. Samen tegen de nieuwe enge wereld.

wat ook een lgsche verklaring is: katten hebben een ritueel. Hun "territorium" is opgedeeld in verschillende gebieden: eten, slapen, ontspanning en jacht/spel.
om van 1 gebied naar de andere te komen lopen katten een vaste route (vandaar dat het zo'n probleem is als de bank anders staat, ineens moet het patroon veranderd.)
Als katten samen leven ontstaat er op den duur een schema: Ik mag s'middags op de bank, jij s'avond maar dan mag ik de stoel.
Sommige katten kunnen erg slecht tegen verandering en zich moeilijk aanpassen. In dit geval dus misschien jouw oude kat aan de nieuwe kat. Ineens worden zijn routes verstoord en kan hij niet meer liggen waar hij wil.

De kans is groot dat nu je verhuisd bent, beide katten een route en schema ontwikkelen die wel op elkaar is ingestemd. Waardoor de problemen dus misschien niet terug komen :)

Je zou feliway verdamper kunnen kopen om ze wat meer op hun gemak te stellen, dit lijkt op feromonen die de kat afgeven door kopjes te geven. Het ruikt dan meer naar "hun" huis. Wel duur maar het hoeft maar tijdelijk. Even voor die overgangs periode tot ze zelf kopjes beginnen te geven aan alles :) Met 1 flacon doe je een maand.

Hopelijk voor jou en de katten blijft de ruzie weg!