Hoeveel aandacht moet je een hond geven?

Mijn hond,een Jack-russel wordt 3 keer per dag uitgebreid uitgelaten,soms een behoorlijk eind met de fiets en ik speel ook regelmatig met hem met een balletje.Toch lijkt het nooit genoeg en hij gaat uiteindelijk wel liggen maar komt toch nog regelmatig met een speeltje aansjorren.Moet ik dat negeren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je al een benche voor hem, dat is voor hem een veilig plekje waar hij ook ongestoord kan slapen zonder dat iemand hem weer kan aanhalen. De meeste mensen vinden dit zielig maar is het echt niet. En zo komt hij in jou ritme.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja,hij heeft een bench en gaat daar ook vaak vrijwillig in,is inderdaad helemaal niet zielig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En als je deze dicht doet kan hij je niet uitdagen om toch nog even een balletje voor je voeten neer te leggen en met die smekende oogjes aankijken van baas.... toe nou, 1 keer en dan nog een keer.

Het beste antwoord

Een hond heeft behoefte aan twee dingen om zijn energie kwijt te raken: lichamelijk en geestelijk werk.
Tijdens het uitlaten aan de lijn is er nauwelijks sprake van een geestelijke uitdaging, dus dat scharen we onder lichamelijke arbeid.
Los van de lijn is er lichamelijke en geestelijke arbeid. Hij moet zijn hersenen laten kraken bij alle geuren die hij tijdens het lopen opdoet en dat op hondse manier vertalen: wie liep hier, was het een reu of een teef, was het misschien een konijn of een veldmuis. Dit soort hersenkrakers maken hem moe en dat is dus geestelijke arbeid.
Het samen spelen met de baas is voornamelijk gericht op het versterken van de band, naast de geestelijke inspanning die dat vereist. Speel je echter altijd het zelfde spel (bal, stok) dan zal het alleen lichamelijk vermoeien en niet meer dan dat.
Een Jack Rusell is bij uitstek een werkhond en heeft erg veel energie. Je zult hem echter moeten wennen aan een limiet, want het doen opgebruiken van al zijn energie lukt je nooit.
Wanneer je 's morgens een uur met hem hebt gewandeld en hij heeft de kans gekregen om alles te ervaren los van de lijn, dan is het tot een uur of een genoeg geweest. (voor een pup gelden andere regels, korter en vaker) Je moet hem dat duidelijk maken door hem binnen in huis te negeren.
Wil je echter een kwartier met hem spelen, dan begin jij het spel en beëindigt het ook zelf. Als hij naar je toe komt met een speeltje om je uit te nodigen, dan doe je of je het niet ziet en of je ook de hond niet ziet. Niets zeggen, gewoon negeren.
"s Middags nogmaals een forse ronde buiten, liefs los. Doe dan appèl-oefeningen (gehoorzaamheidsoefeningen) gedurende een korte periode, zodat goed tot hem doordringt wie de baas is. Je hoeft daarvoor niet te schelden of te schreeuwen. Rust en geduld zijn ook hier de sleutelwoorden.
Neem vaak een andere route, en als dat niet kan, loop dan de tegengestelde richting en breng veranderingen aan. Andere routes geven weer andere geuren, dus denkwerk.
Na het eten 's avonds een korte loop van een half uur eventueel gevolgd door een spelperiode, binnen of buiten.
Om 10 of 11 uur de laatste sanitaire uitloop, die alleen voor het hoognodige is.
Ivana
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (8)

Jij bent zijnb baasje
Zorg dat jij de baas blijft en niet dat hij de baas ofer jouw word
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor zo ver ik weet zijn Jack Russels over het algemeen hele drukke honden met een onuitputtelijke energie.

Het lijkt erop dat jij absoluut (meer dan) voldoende aandacht aan hem geeft en hij zeker niet tekort komt aan beweging.

Ik vraag mij af wat je nu precies doet als hij steeds naar je toe komt, maar onthoud dat ook negatieve aandacht nog altijd aandacht voor hem is.
Zo'n soort hond zal vaak sowieso liever willen spelen en rennen dan slapen en zal daar altijd de kans voor grijpen zolang hij weet dat dit bij jou altijd mogelijk is.

Je zult hem, net zoals bij puppies moet gebeuren, echt moeten leren om regelmatig rust te nemen en lekker te slapen.

Leer hem bijvoorbeeld het commando 'blijf' en zorg er op deze manier voor dat hij regelmatig rustig in zijn mand blijft liggen.

Als hij naar je toe komt om te spelen, zal hij ook moeten weten dat jij niet altijd tijd voor hem hebt. Negeren werkt op dat moment echt het beste, en desnoods kan hij zelf even spelen of gaat hij uiteindelijk vanzelf wel slapen.

Zolang hij, doordat jij hem negeert, maar duidelijk voor ogen heeft dat JIJ bepaalt wanneer je met hem speelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jack russel is er een van het aanwezigste soort, altijd hyper nooit genoeg.
het klinkt dat jij meer dan genoeg doet met je beestje. hoe meer je eraan toegeeft hoe meer je elke dag er aan toe moet geven. als je met een bal heb gespeelt en je bent het zat zeg je gewoon tegen de hond '' nou is het klaar''en je legt de bal weg.
dan weet hij op een gegeven moment ook wanneer je wel wil spelen en wanneer niet.
jackkies eissen veel. maar je hoeft echt niet alles te beantwoorden hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de hond heeft zeer veel energie en moet actief bezig blijven dat zit in de karakter van de jack russel,zie hier onder:

Karakter van de De Jack Russell is binnenshuis een gezellige hond. Zij zijn zeer trouw aan hun familie en kunnen , zeker als ze mee zijn opgegroeid , goed met kinderen overweg.

Een Jack Russell is ontzettend actief. Een gezonde Jack Russell, in goede conditie, is nagenoeg onvermoeibaar. Zorg er daarom voor dat u hem voldoende bezig houdt, zowel lichaamlijk als geestelijk. Een hond die zich buiten niet kan uitleven, doet dat binnen!

suc 6 en speel ze !!!!!!

Toegevoegd na 1 minuut:
wel is het zo dat jij zijn baasje bent en de hond natuurlijk ook zijn rust nodig heeft.Dus daarom ook zorgen voor een rustig plekje waar hij (en vooral jij) tot rust kunnen komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed dat je al 3 keer per dag gaat wandelen en soms ook nog met de fiets.

Het zijn beweeglijke honden en hebben nooit genoeg omdat ze altijd in zijn voor een spelletje, dolletje of kunstje.

Jij moet bepalen wanneer het voor jou genoeg is, en niet de hond want jij bent de baas. Hoe meer je met hem gaat doen hoe meer energie hij krijgt en er kan altijd een moment komen dat je even wat minder tijd hebt en dan begint de hond te klieren want hij is zijn nodige energie niet kwijt en jij gaat je ergeren aan de hond.

Misschien niet leuk maar gewoon negeren en hem op zijn plek zetten waar jij het wil. dus of in de mand maar verder niets. Want hij moet ook leren zichzelf te vermaken. En als hij heel goed op zijn plek blijft liggen haal ik zijn lekker kauwbot tevoorschijn, want deze haal ik overdag als ik thuis ben weg maar krijgt hij deze op het moment wanneer ik denk dat het nodig is. En ligt hij voldaan te knagen en valt in slaap en heel zielig maar leg gelijk zijn bot weer weg. En heeft verder speelgoed genoeg.

Zorg dat je gewoon een vast ritme hebt en daar moet hij het mee doen en een spontane actie is helemaal top.

Ik heb het zelf ervaren met de boerenfox en is net zo erg als een Jack-russel maar weet precies wanneer hij zich zelf moet vermaken of wanneer er actie is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik herken dat met mijn eigen hond. Als we net thuiskomen van ons dagelijkse wandeling in het bos, komt hij gelijk met speeltjes aanzetten. Een onvermoeibare Labrador van 4 intussen, en kan zo zielig kijken, als ik even wat anders wil. Maar hij weet intussen, als ik "Stop" roep is het ook echt over. Dan gaat hij onder protest rustig liggen totdat de kat vlak langs zijn neus loopt. Dan gaat de wilde jacht weer, een mengeling van tikkertje en verstoppertje, totdat ik weer "Stop" roep, etc..
Ja, voor de hond zelf lijkt me ook beter te negeren/ een halt toeroepen, zodat ze leren, dat er soms een eind aan iets komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 hij gaat dan inderdaad ook wel rustig liggen maar ik heb het er dan zelf nog moeite mee,met dat negeren,bedoel ik.
Als ik achter mijn bureau of voor de tv zit, dan gaat mijn Cavelier (een dwerg spaniel) voor mijn voeten liggen. Ik schurk dan regelmatig met mijn voet over zijn kop. Voor de rest laten wij het 3 keer per dag uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wij hebben ook een jack russel en die was ook zeer druk altijd spelen rennen en aandacht vragen
wij hebben een reu en ik heb hem een paar keer een teefje laten dekken en hij is nu de helft rustiger geworden
overigens heb ik dat advies van de dierenarts gekregen
en dat je je hond niet thuis kunt houden als hij een keer gedekt heeft is grote onzin
als je een teefje hebt kun je haar misschien een keer laten dekken
succes ermee
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-1 en dat je je hond niet thuis kunt houden als hij een keer gedekt heeft is grote onzin..
(hier benik het absoluud niet mee eens. onze hond werd wegloper na 1 keer te mogen dekken.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus toch geen goed idee,dank je bailey
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat verschilt natuurlijk wel per hond maar je moet de teef bij je thuis laten komen dan blijft de geur gewoon in je eigen huis en heeft hij geen reden om weg te lopen
en die van ons loopt echt niet weg hoor nu hij een paar keer een teefje gedekt heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tja dan heb je geluk, maar de meeste mensen en artsen doen dit toch echt niet.
de geur van loopsheid roept van natuure iets op in een hond. zodra de hond hier aan mag toegeven weet hij dat het lekker leuk was, zodra hij dus de loopsheid weer ruikt weet hij nog van de vorige keer en kan je een wegloophond creeren. ik heb meerdere honden gehad en met nog veel meer gewerkt, en bij 9 van de 10 honden gaat dit fout.
Ivana
14 jaar geleden
De geslachtsdrift is bij de ene hond sterker dan bij de andere hond. Het staat los van de hele opvoeding, het is een natuurgegeven waar je nauwelijks invloed op kan uitoefenen. Het is ook een vreemde raad van je dierenarts, alsof je een reu of teef beter in de hand hebt als hij of zij haar driften mag volgen.
Dierenartsen hebben meestal ook meer verstand van het binnenwerk van de hond dan van de opvoeding, wat weer een vak apart is.