Waarom is kitten continu hongerig (veelvraat)

Onze kitten van nu vijf maanden heeft de hele dag honger en snuffelt permanent over de grond op zoek naar eten. Na het eten duikt ie onmiddellijk in de bakken van onze twee andere katten (beide vijf jaar en ze gedogen elkaar goed en 1 van de 2 speelt er regelmatig mee). De een laat zijn bakje gewoon leegeten en kijkt toe de ander blasst en laat zich niet wegsturen. De kitten blijft naast het bakje zitten tot deze klaar is en likt het bakje nog eens grondig uit. Daarna springt ie op het aanrecht en zoekt naar voer. Zuurkool, boerenkool, groente afval, olijfolie, zonnebloemolie en desnoods hete pannen - hij zet zijn tong erin en gaat likken. Elke keer halen we hem soms met de plantenspuit als wapen van het aanrecht af maar niets helpt. Natuurlijk ruimen we alles zoveel mogelijk op maar dan gaat hij toch weer in de spoelbak het putje uitlikken op nog een restje eten.
Overigens staan er permanent brokjes in drie bakjes steeds van diverse merken in kleine porties aangevuld. Deze eet hij soms.

Help? Wie heeft een tip.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.7K

Antwoorden (3)

kan zijn dat ze wormen heeft dan hebben ze ook constant honger
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wormen kan oorzaak zijn,maar katten hebben ook van nature jachtinstinkt,misschien leuker voor kitten om te werken voor zijn prooi er zijn verschillende speeltjes te verkrijgen waar brokjes of stukjes vlees in gestopt kan worden waar de kat moeite moet doen om te eten en daardoor meer voldoening uit haalt.
let ook op goede kwaliteit voer zonder granen erin!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er kunnen meerdere redenen zijn.

Eerste stap is altijd je katje te laten onderzoeken bij de dierenarts. Zodra een medische oorzaak uitgesloten is dan kan je door naar de volgende stap.
Wormen kan een oorzaak zijn, maar kan ook dat je katje opzoek is naar iets wat ze in het wild zouden eten tegen bepaalde ziektes. Natuurlijke geneeskunde zeg maar.

Het kan ook goed een "trauma" uit de jeugd zijn waardoor het nu een obsessie heeft met eten.
Een kitten zou ideaal tot 13 weken bij de moeder blijven, kittens die eerder zijn weggehaald vertonen soms probleem gedrag, soms gaat het wel goed.
1 zo'n trauma is een obsessie creeeren voor eten.

Denk eens terug aan waar je katje vandaan kwam. Was er daar wel altijd eten? En genoeg voor alle katten? Moest hij er soms om vechten? Katjes die in hun jeugd veel hebben moeten "vechten" of duwen voor hun eten zullen de nijging hebben zo snel mogelijk alles te verzamelen.
soms vergt het veel tijd tot de kat weet dat er altijd eten zal zijn.
Als er problemen ontstaan met schrokken, niet kauwen maar geheel doorslikken en teveel eten. Denk dan aan voedsel verrijking.

Ook kan het zijn dat je katje graag iets eet wat eigelijk niet mag. Mijn kat is dol op deeg, brood, koekjes e.d. maar een kat is een roofdier en het spijs vertering kanaal ie dus gesteld op vlees, granen kunnen ze zeer moeilijk verteren.
Ze kan soms obsessief worden als ik brood eet of met deeg bezig ben.

Er zijn ook gedragsdeskundigen voor katten waar je advies aan kan vragen of kijk eens op kattensite.be/forum
Daar zitten veel fokkers/kenners die je graag advies geven.

Succes!